Min søn keder sig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.836 visninger
11 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
12. december 2022

Anonym trådstarter

Jeg har to drenge. En på 5 og en på 3.

Den lille keder sig bare så meget!

Storebror har masser af fantasi og initiativ. Han er god til at finde på lege. Ofte er lillebror med i disse lege, men det kan hurtigt blive for avanceret for ham eller storebror vil bestemme alt for meget og så trækker han sig.

Han går rundt efter mig hele dagen, spørger om jeg vil lege med ham. Siger "årh" og virker irriteret, utilpas og virkelig som om, han keder sig. Som man selv husker fra sin barndom.

Han er i den syvende himmel, når jeg så sætter mig hos ham og f.eks. lægger puslespil, leger med kinetisk sand eller læser en bog. Så kan jeg mærke, at han slapper af og har det godt - men så snart, jeg så skal til at tømme opvasker eller lignende og må gå fra ham, så hænger han hos mig igen og spørger, om jeg vil lege.
Bortset fra kinetisk sand, modellervoks, vand og lignende sanselege, så har han svært ved at blive grebet af en leg, hvis han er alene. Han kan tegne i 10 minutter, han kan bygge et duplotårn og rive det ned, en lille Legobil - men hvor storebror kan sidde i en time og bygge videre på en bil, så smutter ham her hurtigt fra leg.

Han elsker, når man leger med ham, så kan han lege længe og er god i legen, fantasifuld og med stor indlevelse.

Det er frustrerende for os og for ham. Vi ender med at blive irriterede på ham, fordi han løber i hælene på os hele dagen og plager os om at lege.

Jeg har forsøgt at sætte legetøj frem til på indbydende måder, men han vil kun lege med det, hvis jeg er med osv. Hvis jeg sætter legen i gang og går, så går han bare efter mig.
Vi bor i lejlighed uden have, de har ikke eget værelse, men legetøj i stuen og en del legetøj kører i en slags turnus-ordning, så de har ikke det hele fremme på én gang.

Da han var baby, var han sjovt nok god til at lege selv.

Argh, han driver os til vanvid - og han driver sig selv til vanvid. Jeg tænker, at vi ikke er de eneste, med det problem-

Nogle gode idéer?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. december 2022

McK

Profilbillede for McK

Sidder han meget med en iPad?

Anmeld Citér

12. december 2022

A38

Sådan er min 4 årige også. Men jeg har god effekt af at have hende med til det huslige. Hjælpe med at tømme opvasker, sortere vasketøj, lave en leg ud af at støvsuge. Siger til hende, at hvis hun ikke vil lege selv, så må hun hjælpe mig med det jeg skal. Men hvad med sådan noget som magnatiles, det er noget min datter kan lege selv med. Eller kan du sætte kinetisk sand op på spisebordet, så kan han lege mens du tømmer opvaskeren fx? Altså så du ikke går, men er lige i nærheden.

Anmeld Citér

12. december 2022

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Sådan er min 4-årige og har alle dage været sådan. Har prøvet alt, men nogle børn kan bare rigtig godt lide at være sammen med mooaaaar eller faaaar. Er sikker på det nok skal komme. Har prøvet finde fred med det og ikke sammenligne med andre. Og inviterer ham også med til at lave det jeg skal- lave mad, ordne vasketøj, har købt et børnestrygejern etc for at ikke skulle sidde og lege hele tiden. Har også en time-timer hvor jeg sætter uret på x antal minutter hvor jeg siger at nu skal han sidde med sin togbane indtil det ringer. det virker nogle dage.

En dag gider han ikke sine forældre så meget mere, så nyd at du er hans allerbedsteste (selvom det kan være pisse irriterende at aldrig få et minuts ro) 

Anmeld Citér

12. december 2022

HilliHallo

Vores ældste har aldrig kunne lege selvstændigt. Nu var han jo den ældste og 3år før der kom en lillebror. Men vi har altid haft ham "på sleb". Han kan godt lege hvis vi er med, ellers ikke. Men så inviteres han bare med i det huslige i stedet for. Uanset om det er madlavning eller rengøring. Det har så betydet at vi har spillet rigtig, rigtig, rigtig mange spil med ham (...for jeg gider ikke lege med biler) og det er altså slet ikke så værst  at være god til. Nu er han snart 9år og så snart hans skærmtid er brugt, så hænger han stadig på os �� Skidt pyt - det bliver vi nød til at rumme. Han er helt modsat lillebror og lille søster som leger i flere timer selvstændigt. 

Anmeld Citér

12. december 2022

Anonym trådstarter

McK skriver:

Sidder han meget med en iPad?

Nej, aldrig.

Anmeld Citér

12. december 2022

Anonym trådstarter

Ja, han plejer at være meget glad for det huslige - det kræver bare ret meget overskud altid at inddrage ham, fordi han jo er langsom. Men han er glad for det. Meget hjælpsom.

Anmeld Citér

12. december 2022

Minime2018

Profilbillede for Minime2018
Anonym skriver:

Ja, han plejer at være meget glad for det huslige - det kræver bare ret meget overskud altid at inddrage ham, fordi han jo er langsom. Men han er glad for det. Meget hjælpsom.

Man kan ikke få det hele eller vinde hver gang - så må du bære over med det går langsomt selvom det kan være en pinsel 

Anmeld Citér

12. december 2022

Putteputte

Profilbillede for Putteputte

Har tre drenge, de har alle været dybt forskellige når det kommer til leg og fantasi. Der er vel ikke så meget andet at gøre, end at støtte ham i at lege selv i korte intervaller 

Anmeld Citér

12. december 2022

321

Profilbillede for 321
Anonym skriver:

Jeg gav mine en lille kost med fejeblad og bad dem om at feje gulvet lidt eller gav dem en klud og bad dem om at tørre skabslågerne af eller andet af og andre mindre opgaver, mens jeg lige ordnede de vigtige ting i køkkenet. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.