Kan daginstitution tvinge min søn i special?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. november 2022

Kærlighedskartoflen

Profilbillede for Kærlighedskartoflen
Kastanje skriver:

Altså hvis der fx er tale om forældre uden erkendelse af udfordringerne deres barn har er en børnehave/ skole osv da ikke tvunget til at “beholde” barnet i et normalt tilbud? Det er jo deres vurdering om de kan rumme barnet udfordringer. 
Jeg kender ikke reglerne men det giver da delt ikke mening i så fald. 

Jo, hvis forældrene, uanset årsag, ikke mener at barnet skal rykkes, så er institutionen forpligtet til at rumme barnet. 
Jeg er enig med dig i, at det ikke giver mening, men sådan er virkeligheden. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. november 2022

Kærlighedskartoflen

Profilbillede for Kærlighedskartoflen
Anonym skriver:

De har en lokopæd og en støtte på ham 6 timer om ugen. Men da han først er blevet opereret i ørerne for 2,5 måned siden så synes jeg de reagere overdrevet. Giver det mening?

Det giver mening. Men hvis det er hans sprog der er han primære udfordring, hvorfor er der så tilknyttet en støttepædagog? 
Jeg tænker I skal være nysgerrige og åbne over for, at institutionen måske ser nogle andre udfordringer end I gør. Det er slet ikke ualmindeligt, at barnet reagerer forskelligt i de forskellige arenaer det befinder sig i. 

Ja, der findes en lov. Jeg kender dog den præcise paragraf. 

Anmeld Citér

16. november 2022

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg har svært ved at forstå at sprog alene gør at han ikke er klar til børnehave, der er masser af børn som starter med lidt sprog og har også været i børnehaver hvor børnene ikke kunne et ord dansk. Med en handleplan kan det lade sig gøre at trives i børnehaven, også med et lille sprog. 
En specialbørnehave er ikke til børn som kun er sproglig udfordret og derudover skal man visiteres til en specialbørnehave. Det er slet ikke pædagogerne der vurderer dette, men PPR. Er PPR inde over? 
man må fx heller ikke skoleudsætte børn alene pga sprog.

Jeg arbejder i en specialbørnehave - der er børn med autisme, svær ADHD, tilknytningsforstyrrelser osv. Det kan også være voldsomt for nogle børn at være sådan et sted, hvor børns adfærd nogle gange kan fremstå voldsom enten fordi de intet sprog har eller fordi de kan være enorm kravafvisende og reagerer voldsomt.

så jeg tænker at der skal være mere end sprog - er beskrivelsen ‘genert’ din tolkning eller er det pædagogerne ord?

Anmeld Citér

16. november 2022

321

Profilbillede for 321
Anonym skriver:

Kære alle mødre

Jeg håber i kan hjælpe mig. Vores søn er en genert dreng der mest holder sig til sig selv. Han har et mildt temperament og er ikke besværlig. Han har et begrænset sprog han er lige fyldt 3 år og kan sige 20-30 ord. De 20 af ordene er kommet indenfor den seneste måned. Han fik lagt dræn i ørerne for 3 måneder siden da han havde meget væske i ørerne og derfor ikke kunne høre særlig meget. 

Nu vil pædagogerne have ham i specialtilbud og det er vi imod. Mit spørgsmål er om de kan tvinge ham i specialtilbud? Han trives i vuggestuen hvor han lige nu er. De vil ikke rykke ham i børnehave da de mener det er for voldsomt for ham.

Alt hjælp modtages med kyshånd.

Mvh en fortvivlet mor

kender flere der har børn som var meget bagud pga sproget og øreproblemer. Og som alle har været de stille børn. Men det har da aldrig været tænkt på om de skulle i special tilbud. Jeg Tænker at der må være noget de ikke har fortalt Jer om vedrørende Jeres barn. 

Anmeld Citér

16. november 2022

Soonmom

Det er svært at få sit barn i specialtilbud. Så barnet bliver ikke tilbudt det uden grund, du skriver dit barn allerede har støtte. (Det får man heller ikke på baggrund af sprog. Der skal rigtig meget til) Så der er mere i det end bare sprog, det virker lidt som om I ikke vil anerkende at barnet har flere vanskeligheder.

Hvad har de sagt på møderne er hans problemer? Og lad vær med at skyde skylden på sproget kun

Anmeld Citér

16. november 2022

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Der må være noget i lukker øjnene for og ikke vil acceptere af udfordringer. En plads i specialtilbud er IKKE noget man bare lige får tilbudt, for det er hammer dyrt og ikke pladser man giver ud “for sjovt”. 

Lige præcis - og hvad jeg ved af er der venteliste de fleste steder. Hos os er der 30 på venteliste - som så må nøjes med løsninger som støttepædagog og lignenede. Der er ikke så mange pladser at man bare kan starte fordi man er genert eller manglende sprogudvikling 

Anmeld Citér

17. november 2022

Mommytime

Jeg forstår din frustration og sorg. Men du må tænke at det er for det bedste. Det er meget hårdt i Alm børnehave med mangel på ressourcer. Da han er 3 år kan han desværre ikke fortsætte i vuggestue, så alternativ er at du har ham hjemme. 

jeg ved det er svært at erkende men eftersom de foreslår speciel tilbud ser de nok også andre ting. Måske har de svært ved at sige det til dig. Jeg er selv pædagog indenfor speciel området. Mor til en dreng med autisme. Jeg havde selv svært ved det vuggestuen sagde dengang og stejlede. Men i og med man hjælper børnene tidligt med en speciel indsats, gør man mere gavn end skade.

Alle mine har fået dræn 3-4 gange og ingen af dem har haft forsinket sprog. 
Nogle  gange har man tendens til at give ørene skylden for manglende sprog. 

Manglende  sprog og nedsat interesse for jævnaldrende børn er ofte et tegn på autisme. 
Autisme kan man have i alle grader, velfungerende og mindre velfungerende. 

jeg ville lytte til dem og tænke de vil dit barn det bedste

Anmeld Citér

17. november 2022

Mommytime

Mente forsinket sprog *

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.