Kan daginstitution tvinge min søn i special?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.323 visninger
27 svar
69 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. november 2022

Anonym trådstarter

Kære alle mødre

Jeg håber i kan hjælpe mig. Vores søn er en genert dreng der mest holder sig til sig selv. Han har et mildt temperament og er ikke besværlig. Han har et begrænset sprog han er lige fyldt 3 år og kan sige 20-30 ord. De 20 af ordene er kommet indenfor den seneste måned. Han fik lagt dræn i ørerne for 3 måneder siden da han havde meget væske i ørerne og derfor ikke kunne høre særlig meget. 

Nu vil pædagogerne have ham i specialtilbud og det er vi imod. Mit spørgsmål er om de kan tvinge ham i specialtilbud? Han trives i vuggestuen hvor han lige nu er. De vil ikke rykke ham i børnehave da de mener det er for voldsomt for ham.

Alt hjælp modtages med kyshånd.

Mvh en fortvivlet mor

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. november 2022

Kærlighedskartoflen

Profilbillede for Kærlighedskartoflen

Det korte svar er: Nej, de kan ikke tvinge jer til at vælge et specialtilbud. 

Men vejen dertil er heller ikke så ligetil. 
Hvad har de gjort af tiltag i vuggestuen? Er der lavet en handleplan? 

Anmeld Citér

15. november 2022

Kastanje

Kærlighedskartoflen skriver:

Altså hvis der fx er tale om forældre uden erkendelse af udfordringerne deres barn har er en børnehave/ skole osv da ikke tvunget til at “beholde” barnet i et normalt tilbud? Det er jo deres vurdering om de kan rumme barnet udfordringer. 
Jeg kender ikke reglerne men det giver da delt ikke mening i så fald. 

Anmeld Citér

15. november 2022

Meyer

Profilbillede for Meyer
Kastanje skriver:

Altså hvis der fx er tale om forældre uden erkendelse af udfordringerne deres barn har er en børnehave/ skole osv da ikke tvunget til at “beholde” barnet i et normalt tilbud? Det er jo deres vurdering om de kan rumme barnet udfordringer. 

Hvis forældrene ikke siger ja tak til speciel tilbuddet, så bliver barnet. Vi kan som almindelig folkeskole smide børn ud, selv om vi mener at barnet ville trives i et andet skoletilbud.  

Anmeld Citér

15. november 2022

Anonym trådstarter

Kastanje skriver:

Vi erkender skam hans udfordringer. Men vi synes grundlaget for at sende ham til specialtilbud er for tyndt. Han er sprogligt bagefter og genert men det synes jeg ærlig talt ikke er grund nok... hvis det var det ville der godt nok skulle mange i specialtilbud

Anmeld Citér

15. november 2022

Anonym trådstarter

Kærlighedskartoflen skriver:

De har en lokopæd og en støtte på ham 6 timer om ugen. Men da han først er blevet opereret i ørerne for 2,5 måned siden så synes jeg de reagere overdrevet. Giver det mening?

Anmeld Citér

15. november 2022

Anonym trådstarter

Meyer skriver:

Hvis forældrene ikke siger ja tak til speciel tilbuddet, så bliver barnet. Vi kan som almindelig folkeskole smide børn ud, selv om vi mener at barnet ville trives i et andet skoletilbud.  

Er der en lov omkring det med at barnet skal blive hvis forældrene siger nej?

Anmeld Citér

15. november 2022

Mrs.

Anonym skriver:

Vi erkender skam hans udfordringer. Men vi synes grundlaget for at sende ham til specialtilbud er for tyndt. Han er sprogligt bagefter og genert men det synes jeg ærlig talt ikke er grund nok... hvis det var det ville der godt nok skulle mange i specialtilbud

Har i talt med dem om eventuelt at gå i almindelig børnehave og så istedet få tilknyttet en talepædagog nu når han har lidt at indhente? 
kontakt eventuelt PPR for at høre hvad jeres muligheder er. 
min dreng fik også lagt dræn og hans sprog tog et KÆMPE spring inden for det første år bare. 

Anmeld Citér

15. november 2022

Anonym trådstarter

Mrs. skriver:

Har i talt med dem om eventuelt at gå i almindelig børnehave og så istedet få tilknyttet en talepædagog nu når han har lidt at indhente? 
kontakt eventuelt PPR for at høre hvad jeres muligheder er. 
min dreng fik også lagt dræn og hans sprog tog et KÆMPE spring inden for det første år bare. 

Ja det har vi. De mener at han ikke er klar til at komme i børnehave pga. Manglende sprog og at de tror det vil være for håndt for ham.... 

Han har en støttepædagog tilknyttet som er der 6 timer om ugen (2×3 timer) 

Anmeld Citér

15. november 2022

Mrs.

Anonym skriver:

Ja det har vi. De mener at han ikke er klar til at komme i børnehave pga. Manglende sprog og at de tror det vil være for håndt for ham.... 

Han har en støttepædagog tilknyttet som er der 6 timer om ugen (2×3 timer) 

Hmm hvad med mulighed for start i et special tilbud og så evaluering løbende mhp at komme i almindeligt tilbud

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.