Kan daginstitution tvinge min søn i special?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. november 2022

Anonym

Der må være noget i lukker øjnene for og ikke vil acceptere af udfordringer. En plads i specialtilbud er IKKE noget man bare lige får tilbudt, for det er hammer dyrt og ikke pladser man giver ud “for sjovt”. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. november 2022

Anonym trådstarter

Mrs. skriver:

Hmm hvad med mulighed for start i et special tilbud og så evaluering løbende mhp at komme i almindeligt tilbud

Vi vil ikke have ham i special Det er derfor jeg spørg om de kan tvinge ham derhen... det ønsker vi på ingen måde.

Anmeld Citér

15. november 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Der må være noget i lukker øjnene for og ikke vil acceptere af udfordringer. En plads i specialtilbud er IKKE noget man bare lige får tilbudt, for det er hammer dyrt og ikke pladser man giver ud “for sjovt”. 

Hold da op et indlæg.... min mor er selv pædagog og har været det i mange år og er lodret uening med dem. Jeg er selv igang med uddannelsen og kan heller ikke se hvad de har så travlt med. Som jeg skriver er han OPERERET PÅ ØRERNE for 3 måneder siden og hans sprog er nu på vej.

Anmeld Citér

15. november 2022

lineog4

Jeg ville bede om et møde med PPR. For som en anden skriver, så er et specialtilbud i hvert fald i min kommune ret svær at få. Ville derfor bede om et møde, hvor de fremlagde deres bekymring og hvor du får lov at stille dine spørgsmål.

I min kommune er der så en såkaldt sproggruppe, hvor børnehave børn med et magert sprog får tilbudt et forløb mens de også får i børnehave - jeg ville høre om der var noget tilsvarende hos jer som en start, hvis det kun er sproget de er bekymrede for. Og er der ikke sådan et tilbud, så høre on muligheden for intensiv sprogstøtte med logopæd for at få kortlagt om den langsomme sproglige udvikling alene er pga. Høre udfordringer tidligere.

Men jeg ville helt klart bede om et ærligt møde hvor de fremlagde deres bekymringer, så I kan forstå deres bevæggrunde for at tilbyde et specialtilbud og først derefter vurdere om I vil takke nej eller ja.

Anmeld Citér

15. november 2022

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Jeg ville bede om et møde med PPR. For som en anden skriver, så er et specialtilbud i hvert fald i min kommune ret svær at få. Ville derfor bede om et møde, hvor de fremlagde deres bekymring og hvor du får lov at stille dine spørgsmål.

I min kommune er der så en såkaldt sproggruppe, hvor børnehave børn med et magert sprog får tilbudt et forløb mens de også får i børnehave - jeg ville høre om der var noget tilsvarende hos jer som en start, hvis det kun er sproget de er bekymrede for. Og er der ikke sådan et tilbud, så høre on muligheden for intensiv sprogstøtte med logopæd for at få kortlagt om den langsomme sproglige udvikling alene er pga. Høre udfordringer tidligere.

Men jeg ville helt klart bede om et ærligt møde hvor de fremlagde deres bekymringer, så I kan forstå deres bevæggrunde for at tilbyde et specialtilbud og først derefter vurdere om I vil takke nej eller ja.

Mange tak for dit svar. Det kan godt være jeg skal have fat i PPR og høre hvad der er af muligheder.

Anmeld Citér

15. november 2022

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Kære alle mødre

Jeg håber i kan hjælpe mig. Vores søn er en genert dreng der mest holder sig til sig selv. Han har et mildt temperament og er ikke besværlig. Han har et begrænset sprog han er lige fyldt 3 år og kan sige 20-30 ord. De 20 af ordene er kommet indenfor den seneste måned. Han fik lagt dræn i ørerne for 3 måneder siden da han havde meget væske i ørerne og derfor ikke kunne høre særlig meget. 

Nu vil pædagogerne have ham i specialtilbud og det er vi imod. Mit spørgsmål er om de kan tvinge ham i specialtilbud? Han trives i vuggestuen hvor han lige nu er. De vil ikke rykke ham i børnehave da de mener det er for voldsomt for ham.

Alt hjælp modtages med kyshånd.

Mvh en fortvivlet mor

Nej, de kan ikke tvinge jer, dog kan det ende i underretninger hvis forældre ikke vil modtage hjælp. Jeg tror dog det sker sjældent.

hvad indeholder specialtilbuddet? Er det ikke bare færre børn, bedre nomering og bedre uddannet personale? Må indrømme jeg har svært ved at forstå modstanden? Det betyder jo ike at dit barn ikke kan komme i alm. skole efterfølgende…

Anmeld Citér

15. november 2022

Hanspige

Hvad siger ppr og hvad fik i af vide til status mødet? 

Min søn går i special/handicap børnehave og vejen hertil var bestemt ikke let. 

Hvis det kun skyldes generthed og forsinket sprog vil visitations udvalget afvise den på stedet. 

Anmeld Citér

15. november 2022

Anonym

Anonym skriver:

Hold da op et indlæg.... min mor er selv pædagog og har været det i mange år og er lodret uening med dem. Jeg er selv igang med uddannelsen og kan heller ikke se hvad de har så travlt med. Som jeg skriver er han OPERERET PÅ ØRERNE for 3 måneder siden og hans sprog er nu på vej.

Men udfordringerne med sproget gør ikke at i vil få tilbudt en plads i special. - Jeg er også pædagog, dog i specialregi. Kommunen tilbyder ikke bare en plads i special, uden i har været til adskillige møder hvor jeres barns problematikker er blevet italesat. 
Undskyld at jeg ikke bare er enig med dig, men der kan være børn som ikke kan få tilbudt en specialplads fordi kommunen ikke har råd. Det er hammer dyrt og igen, ikke noget man bare lige får tilbudt. 

Anmeld Citér

15. november 2022

EKAB

Profilbillede for EKAB

Kære dig. 

Først og fremmest lyder det til, at kommunikationen mellem jer forældre og børnehaven ikke er så god. 
Det er ikke børnehaven der bestemmer hvor jeres barn skal gå, men hvis de ser et barn som falder uden for rammerne af normalen, så kan de bede om sparring ved PPR. 
PPR er som udgangspunkt første instans, når man har et barn der ikke er som de andre. 

PPR kan så lave diverse indstillinger, blandt andet til et specialtilbud. Det er dog yderst sjældent, at et barn kommer i specialtilbud på grund af manglende sprog. Netop fordi det er hamrende dyrt, og der er meget få pladser.

Har du måske misforstået, og det er en skærmet stue i en alm. børnehave? De findes også. Her er der færre børn, dvs. mere tid til det enkelte barn.

Jeg tænker på, om det ikke kunne være en idé, at gå til lederen i børnehaven og bede om et netværksmøde, herunder også indkalde PPR og sagsbehandler fra kommunens børne-familie afdeling.

Så der er klare linjer omkring hvad det egentlig handler om? 

Jeg har et barn i specialklasse og et barn i specialinstitution, så du er velkommen, hvis du har spørgsmål.

ps. Specialinstitution har været Guds gave til min søn på 3 (snart 4). Han startede for et år siden, og har taget kvantespring i udvikling. Han havde ikke noget sprog da han startede, og nu taler han i lange sætninger. 
Det er virkelig kompetent og hjertevarmt uddannet personale. De er 5 børn og 3 voksne på hans stue.

Anmeld Citér

15. november 2022

Anonym

Pædagogerne virker uprofessionelle. Det man gør i den situation er, at man fortæller forældrene om de udfordringer man ser, og lægger op til et møde med PPR. Dit barn (uanset om du virkelig ønskede det eller frygtede det)  kommer ikke i er special tilbud uden, at PPR har været involveret. 
Han vil skulle observeres i vuggestuen, og efterfølgende skal der indstilles til en visitation hen mod et specialtilbud. Når man når dertil er der forskellige grader og kategorier af specialtilbud. Så får man eventuelt tilbudt en plads efterfølgende…

Så uanset er det ikke noget der sker i morgen eller fordi pædagogerne lige har en holdning til det . At gå i en specialklasse koster fx 35.000 om måneden. Det får man ikke bare lige.

Jeg ville derfor gå med åbne arme ind i processen - du får det bestemt ikke tilbudt hvis behovet ikke er der. Tværtimod! Mange skal kæmpe for at blive visiteret til et passende og dyrere tilbud. 

Det du kalder “genert” kan måske være sociale udfordringer/ autistiske træk eller andet som de ser.   Det er ikke en ulempe sf få kompetente fagfolk til at give sit besyv med. Pædagogerne ville ikke nævne problemet, hvis de ikke føler der er et- og de ser rigtig mange børn. Jeg tror du tillægger dræn for stor en betydning.. der er sikkert mere end bare manglende sprog de registrerer.

Jeg har en dreng med aspergers. Han fik støtte fra vuggestuen. Jeg kunne også meget dårligt de udfordringerne i starten. Han fik også dræn og var bagud med sproget. Han går nu i specialklasse og stortrives. De har alm pensum og er blot 7 elever.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.