Maricella skriver:
Jeg lavede nu primært den sammenligning fordi det er noget som barnet ikke lovligt kan skaffe sig adgang til, og som nogen udenfor hjemmet bringer ind i form af en gave 
Hvad så hvis forældrene vælger at sige at de ikke ønsker den slags gaver til deres børn og derfor tager kalenderne/aldrig præsenterer dem for børnene. Men de alligevel tænker det er da dumt at lade chancen gå til spilde og så er der tilfældigvis gevinst.. hvad så?
Og hvornår barnet får mest ud af det er vist afhængig af hvad man tillægger værdi. Jeg vil vove den påstand at hvis en gevinst kan "købe en forældre fri" mens børnene er små, vil være mere værd ifht en lejlighed ved de 18 år
Jeg mener i øvrig også at arv er noget helt andet og nej der går man ikke ind og piller ved noget.
Hvordan er der forskel på at ville tage ét barns gevinst og dele ud på flere børn og så at tage ét barns gevinst og gøre noget der kommer hele familien til gode (indfri lån/købe hus) ?
Jeg ser forskellen i at man i så fald sørger for børnene kan få en lige start på livet (særligt hvis man ikke har mulighed for at give børnene lejlighed mm når de fylder 18).
at bruge pengene på lån som forældrene har valgt at tage er grådigt.
At man kan se sig selv i øjnene og tænke det er ok at bruge sit barns penge, på noget man selv har optaget af gæld, det er bare ikke ok. Hvis man sidder stramt i det og det påvirker ens fritid og muligheder med børnene skulle man ikke have optaget de lån til at starte med jo
man skal jo ikke sætte sig strammere i det end det kan fungere og der stadig er råderum til fx ferie med ungerne.
derudover at vælge at tage et skrabelod helt fra barnet, og dermed ikke informere barnet om det, det er jo noget man må gøre op for netop ikke at stå i det dilemma. Ville i så fald informere personen der havde givet det dog.
Men i mine øjne er penge gevinster, arv, erstatninger alle det samme. Det er barnets penge, og forældrene skal holde snitterne for sig selv.
og så siger reglerne derudover:
- Værgen skal sørge for, at indtægterne kun bruges til fordel for barnet
- sørge for, at formuen bevares og giver et rimeligt udbytte
- udarbejde regnskab, hvis der udbetales mere end 60.000 kr. af indtægterne
og derudover skal større beløber end godkendes af familieretshuset
“
Har den mindreårige formue, kan værgerne ikke bruge af formuen uden Familieretshusets forudgående godkendelse. Det betyder, at man som værge skal søge om Familieretshusets godkendelse, hvis man ønsker at anvende sådanne midler til forsørgelse af den mindreårige.
Værgerne kan normalt ikke få godkendt forbrug af formue til betaling af udgifter til barnets almindelige forsørgelse, f.eks. til mad, tøj, bolig og fritidsaktiviteter. Dette skyldes, at forældre har forsørgelsespligt over for deres barn og derfor som hovedregel selv skal afholde sådanne udgifter.”