Dilemma - barn vinder penge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.322 visninger
28 svar
43 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. november 2022

Ananas

Ikke et eksisterende dilemma (endnu), men kunne jo ske. Min far har været så sød at købe skrabekalendre til mig, min kæreste og vores to børn. Det ene barn er 12 og det andet et halvt år. Han har skrevet navne på. Vi står i en dum boligsituation hvor vi er vokset ud af lejligheden, mangler et værelse til lillesøster, har en fin økonomi og råderum, men er af os har en stor gæld og det tager flere år at spare nok op til at låne til et hus. 

Dilemma: en af børnene vinder en million på skrabekalenderen. Børnene mangler ingenting, men de voksne ville kunne købe hus for de penge. 

Hvad ville I gøre? Er det børnenes og så er det bare ærgerligt, eller ville I administrere dem når I nu står og mangler dem fælt?

Nej ingen af os vinder nok noget, men kom da lige i tanker om et kæmpe dilemma hvis nu

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. november 2022

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Jeg vil bruge dem og så tænke på at det jo også kommer børnene til gode..

og selvfølgelig sørge for at de får lov også at bruge nogle af pengene til sig selv da det jo er deres gevinst...

Anmeld Citér

14. november 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Vi har hvert år de skrabekalendere til alle. 

Vores regel er, at alle gevinster op til 1.000 er vores egne. Alt derover deles mellem os alle i familien. Også hvis det er en voksen, der vinder. Jeg kunne aldrig finde på bare at tage mit barns penge. Heller ikke fra en gevinst. 

Anmeld Citér

14. november 2022

Meyer

Profilbillede for Meyer

Reglen her hjemme er at alt op til 5000 er deres, og alt over deles ligelig imellem alle.

Anmeld Citér

14. november 2022

Ananas

God ide at dele, men betyder det så 250.000 til hvert barn og de voksne så bruger 500.000 på fx hus? Det er vildt mange penge som barn, men det er selvfølgelig gamet

Anmeld Citér

14. november 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen
Ananas skriver:

God ide at dele, men betyder det så 250.000 til hvert barn og de voksne så bruger 500.000 på fx hus? Det er vildt mange penge som barn, men det er selvfølgelig gamet

Det vil det jo så være. Eller man kunne fx bruge nogle af pengene til en fælles oplevelse/rejse eller andet før man delte resten. 

Men se ikke på det, som at I giver hvert barn det beløb. Det er jo penge, I ikke regnede med at få nogen af jer. Og hvilken start på voksenlivet ville det ikke være, at der stod den sum til dem, når de flytter hjemmefra. 

Anmeld Citér

14. november 2022

Ananas

Aalborgtøsen skriver:

Det vil det jo så være. Eller man kunne fx bruge nogle af pengene til en fælles oplevelse/rejse eller andet før man delte resten. 

Men se ikke på det, som at I giver hvert barn det beløb. Det er jo penge, I ikke regnede med at få nogen af jer. Og hvilken start på voksenlivet ville det ikke være, at der stod den sum til dem, når de flytter hjemmefra. 

Det er jeg helt med på og under dem det bestemt, skulle det ske. Spørgsmålet er mere af etisk karakter og i en situation hvor der er brug for dem andre steder end hos vinderen. 

Tror jeg vil følge jeres eksempel og lave nogle regler inden første felt skrabes  

Anmeld Citér

14. november 2022

Kastanje

Ananas skriver:

Sjovt at tænke over når det med meget stor sandsynlighed aldrig sker. 
Jeg arvede 250.000 fra min farfar og brugte dem på at blive etableret i voksenlivet. Jeg kunne bo i lejlighed og ikke bekymre mig om penge.
ja - 250.000 er mange penge men jeg ville sætte dem ind på børneopsparing.  
Du kan ikke tage en gave der er børnenes.. det er i hvert fald imod min moral. Det er en gave. Ville du tage 20.000 fra farmor som giver det i konfirmationsgave.? Det er da selvklart barnets.

Anmeld Citér

14. november 2022

Jixy

Profilbillede for Jixy

Men det er vel også svært at lave regler for skrabelodder, der er give af farfar. 
En ting er hvis I selv havde købt dem, men det har I jo ikke. 

Anmeld Citér

14. november 2022

DueFar

Jixy skriver:

Men det er vel også svært at lave regler for skrabelodder, der er give af farfar. 
En ting er hvis I selv havde købt dem, men det har I jo ikke. 

Det kan man sagtens i Danmark. Og det ville da også være en særlig form for ondskab hvis farfar insisterede på at det ene barn gik ind i voksenlivet med 1 million + renter og det andet stod med en lang næse.

Det er forældrenes opgave at være de ansvarlige i familien.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.