Blw

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. oktober 2022

Anonym

Undskyld jeg lige hopper ind.. men hvad er BLW?

Hilsen en der snart bliver mor for første gang og tydeligvis har meget at lære

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2022

Savanna

Profilbillede for Savanna
Anonym skriver:

Undskyld jeg lige hopper ind.. men hvad er BLW?

Hilsen en der snart bliver mor for første gang og tydeligvis har meget at lære

Baby Led Weaning.

Altså at baby 100% styrer, hvad fra tallerkenen, der kommer ind. Altså serverer man mad, som barnet selv kan sidde med. Altså giver man intet mad via ske eller gaffel (før barnet selv kan).

Mange kalder det også for BLW, når de giver barnet mad det selv kan spise/sidde med, mens man også giver fx grød eller mad på ske/gaffel. Dette er dog ikke BLW (nogle kalder det for BLW lite).

Anmeld Citér

25. oktober 2022

Savanna

Profilbillede for Savanna

Det var mange “altså”, men skriver med en træt dreng på armen

Anmeld Citér

25. oktober 2022

fehår

Baby Led Weaning.

Altså at baby 100% styrer, hvad fra tallerkenen, der kommer ind. Altså serverer man mad, som barnet selv kan sidde med. Altså giver man intet mad via ske eller gaffel (før barnet selv kan).

Mange kalder det også for BLW, når de giver barnet mad det selv kan spise/sidde med, mens man også giver fx grød eller mad på ske/gaffel. Dette er dog ikke BLW (nogle kalder det for BLW lite).

Enig! Jeg tilføjer lige: 

- ved BLW starter man tidligst op ved 6 måneder, fordi man mener, barnet først er parat til fast føde der. Dette er i modsætning til traditionel skemad, som man kan starte med ved 4-5 måneder 

- ved BLW er det meget vigtigt, at barnet kan sidde stabilt selv, når man starter. Ellers kan barnet ikke ordentligt få mad ud, hvis det kommer lidt på tværs. Man må altså ikke stable barnet op i højstolen via puder eller lignende

- princippet "food under 1 is just for fun" er også ret styrende. Barnet skal have lov at lege med og opdage mad i sit tempo, og man forventer ikke, at barnet kan mætte sig selv gennem fast føde før 12 måneder 

Og som Savanna siger, findes der et utal af variationer, men det er ikke BLW i den egentlige forstand

Anmeld Citér

27. oktober 2022

Anonym

Mrs. skriver:

Hej! 
min store dreng fik lov at sidde og rode med fingrene i grøden osv da han var lille.. det er nu mange år siden dog! 
vores lille fis skal snart igang med mad, og har hørt meget om BLW og bestilt en bog hjem fra biblioteket om dette.. 

Men nu kommer pyller mor op i mig - for HVAD NU HVIS hun får det i den gale hals? Hvad hvis hun bliver kvalt? Har alverdens skræk scenarier i hovedet og ved godt chancen for hun hygger sig med det og det går godt, er større end chancen for hun bliver Kvalt i det.. 

jeg overvejer dog at give skemad + lade hende sidde og dimse lidt med fx noget blød frugt eller kogte grøntsager til aftensmaden osv.. 

Vil rigtig gerne høre jeres erfaringer med BLW, hvordan gjorde i? Hvordan gik det? Har i haft et barn der ikke spiste BLW og et der gjorde - i så fald, har i oplevet en forskel? 
Har i nogen gode tips/tricks/råd? 

PFT

Min søn er lige blevet et år og han blev fuldammet til 6 mdr. frasagde selv amningerne og allerede ved 9-10mdr stoppede amningerne helt  og herefter var vi bare obs på jernindtaget.

Han har altid været kvik og nysgerrig. Da vi startede d-dråber fik han altid skeen bagefter at lege med. Det,tror jeg, har medvirket til at han selv har kunnet spise med Pre-loadet ske fra start. 

jeg har læst en masse om BLW for i mit hovede “var man da sindssyg” hvis man gjorde det og alle shpl i Danmark fraråder det. 
Men da vi ramte 4 mdr og shpl begyndte at snakke om grød kunne jeg mærke det ikke føltes rigtigt og jo mere jeg læste om blw jo mere tiltalte det mig. 
min søn har kun fået prwloadet skeer. Han har spist med ske og gaffel siden 8 mdr, men bruger indimellem fingrene til både grød og fast føde. 

vi startede med meget udkogte grøntsager og bagt grød. Der gik 14 dage inden han spiste reelle måltider. Men spiser i dag mere end sine kusiner og fætre som har fået mad på traditionel vis (De er 3-7 år og hans måltider er større). 
tag førstehjælp og søg inspiration på nettet til måltider. Det gode ved blw er at man ikke skal til at lave special kost til de små (medmindre konsistensen er for hård). 

Jeg har én gang rejst mig fra stolen hvor han ikke kunne få maden op (troede jeg). Men lige som jeg kom op at stå, kom maden op. Siden det har jeg aldrig været nervøs, men har også styr på min førstehjælp. 

Hvis det sparsomme forskning der foreligger passer, giver det jo mindre kræsenhed og mere nysgerrighed på mad. Så held og lykke med jeres blw rejse - fra mig kan det kun anbefales ��

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.