Blw

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.101 visninger
34 svar
25 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. oktober 2022

Mrs.

Hej! 
min store dreng fik lov at sidde og rode med fingrene i grøden osv da han var lille.. det er nu mange år siden dog! 
vores lille fis skal snart igang med mad, og har hørt meget om BLW og bestilt en bog hjem fra biblioteket om dette.. 

Men nu kommer pyller mor op i mig - for HVAD NU HVIS hun får det i den gale hals? Hvad hvis hun bliver kvalt? Har alverdens skræk scenarier i hovedet og ved godt chancen for hun hygger sig med det og det går godt, er større end chancen for hun bliver Kvalt i det.. 

jeg overvejer dog at give skemad + lade hende sidde og dimse lidt med fx noget blød frugt eller kogte grøntsager til aftensmaden osv.. 

Vil rigtig gerne høre jeres erfaringer med BLW, hvordan gjorde i? Hvordan gik det? Har i haft et barn der ikke spiste BLW og et der gjorde - i så fald, har i oplevet en forskel? 
Har i nogen gode tips/tricks/råd? 

PFT

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. oktober 2022

Dig, mig og vores små prinsesser <3

Profilbillede for Dig, mig og vores små prinsesser <3
Alt hvad jeg ytre herinde ønsker jeg bliver herinde :)
Mrs. skriver:

Hej! 
min store dreng fik lov at sidde og rode med fingrene i grøden osv da han var lille.. det er nu mange år siden dog! 
vores lille fis skal snart igang med mad, og har hørt meget om BLW og bestilt en bog hjem fra biblioteket om dette.. 

Men nu kommer pyller mor op i mig - for HVAD NU HVIS hun får det i den gale hals? Hvad hvis hun bliver kvalt? Har alverdens skræk scenarier i hovedet og ved godt chancen for hun hygger sig med det og det går godt, er større end chancen for hun bliver Kvalt i det.. 

jeg overvejer dog at give skemad + lade hende sidde og dimse lidt med fx noget blød frugt eller kogte grøntsager til aftensmaden osv.. 

Vil rigtig gerne høre jeres erfaringer med BLW, hvordan gjorde i? Hvordan gik det? Har i haft et barn der ikke spiste BLW og et der gjorde - i så fald, har i oplevet en forskel? 
Har i nogen gode tips/tricks/råd? 

PFT

Hej

Vi har to piger. Med den ene var det lige efter bogen med skemad osv. Den anden kørte rent BLW. 

Ved den første vidste jeg ikke så meget andet end det, som sundhedsplejerske sagde. 

Med nr to tænkte jeg, at vi gjorde præcis det samme som ved den første. Problemet var bare, at hun på ingen måde ville have skemad. Der var intet at gøre. Uden jeg kendte til BLW gav jeg hende bare vores mad. Hun nægtede grød og mos uanset hvad. 

Det var faktisk en lettelse for hele familien, da vi så kunne spise sammen. 

Den første var flaskebarn  og nr. 2 blev ammet 18 måneder. 

Jeg er så lykkelig for den måde, som vi har kørt det på med nr. 2. 

I starten var jeg skeptisk i forhold til, hvis hun fik noget i gal hals. 

Men de er så gode til at få det op. Det vigtig ikke at "forstyrre " dem i det. Det kan se voldsomt ud i starten. Men kroppen er bygget til selv at få det op med mindre det kommer for langt ned. ❤️ held og lykke med projektet. 

Anmeld Citér

22. oktober 2022

Mrs.

Dig, mig og vores små prinsesser <3 skriver:

Hej

Vi har to piger. Med den ene var det lige efter bogen med skemad osv. Den anden kørte rent BLW. 

Ved den første vidste jeg ikke så meget andet end det, som sundhedsplejerske sagde. 

Med nr to tænkte jeg, at vi gjorde præcis det samme som ved den første. Problemet var bare, at hun på ingen måde ville have skemad. Der var intet at gøre. Uden jeg kendte til BLW gav jeg hende bare vores mad. Hun nægtede grød og mos uanset hvad. 

Det var faktisk en lettelse for hele familien, da vi så kunne spise sammen. 

Den første var flaskebarn  og nr. 2 blev ammet 18 måneder. 

Jeg er så lykkelig for den måde, som vi har kørt det på med nr. 2. 

I starten var jeg skeptisk i forhold til, hvis hun fik noget i gal hals. 

Men de er så gode til at få det op. Det vigtig ikke at "forstyrre " dem i det. Det kan se voldsomt ud i starten. Men kroppen er bygget til selv at få det op med mindre det kommer for langt ned. ❤️ held og lykke med projektet. 

Hvor er det skønt at høre! 
ja sp siger ikke meget om BLW. 

Tror også mere det er mine katastrofe tanker der bremser det  

hvad/hvordan med maden? Skar i det ud eller hvordan?

Anmeld Citér

22. oktober 2022

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Med min yngste kørte jeg blw light. Dvs hun fik både lidt skemad og noget hun sad med selv. Hun styrede selv skeen fra starten, men jeg hjalp med at få mad på den.

Mht at få ting galt i halsen. Det kan godt se voldsomt ud, men så længe de hoster og har fast underlag til fødderne skal man lade dem være da de klarer det selv. Det er kun hvis de bliver stille man skal gribe ind.

Anmeld Citér

22. oktober 2022

Mrs.

MamaGulloev skriver:

Med min yngste kørte jeg blw light. Dvs hun fik både lidt skemad og noget hun sad med selv. Hun styrede selv skeen fra starten, men jeg hjalp med at få mad på den.

Mht at få ting galt i halsen. Det kan godt se voldsomt ud, men så længe de hoster og har fast underlag til fødderne skal man lade dem være da de klarer det selv. Det er kun hvis de bliver stille man skal gribe ind.

Tænker det bliver lidt “light” som du har gjort. 
så må jeg sætte mine nerver på en test

Anmeld Citér

22. oktober 2022

Savanna

Profilbillede for Savanna

Jeg har givet i stænger. For nogen fungerer det bedre med helt små stykker. Han lærte det meget hurtigt og har aldrig været ved at blive kvalt. Deres brækrefleks sidder meget længere fremme end hos voksne, så de får det op før det gør galt (og ellers så er det at hjælpe dem - se evt en video eller tag et online førstehjælpskursus). 

Han har ikke tænder, så vi startede med kogte gulerødder og brocolli. Det er (stadig) et stort hit. 

Man kan sagtens give “rigtig” mad (= ikke grød/mos) uden det er BLW (hvor man ikke fodrer eller giver mos ved siden af). Så gør det, der føles rigtigt for jer. 

I kan også starte med majspop. De smelter i munden og koster ca 5,95 kr, så det er billigt at teste med.

Anmeld Citér

22. oktober 2022

Anonym

Jeg synes at det er vanvittigt  men alle de sager man hører om og fagpersoner der fraråder det, kan jeg slet ikke forstå at nogen har lyst til at prøve det  og den der kommentar én skriver med “at det kan se voldsomt ud i starten” synes jeg er direkte børnemishandling  

Anmeld Citér

22. oktober 2022

Mrs.

Altså Sundhedsstyrelsen anbefaler man er opmærksom på jern indtag. Min sp har ikke sagt noget imod det. En fra mødregruppen kører ren BLW. Hvor jeg tænker at lave en mere “light” version fordi hun ikke vil ske mad. Hun har fået lidt spelt og hirsegrød.. men får kun noget ned hvis hun får lov at sidde med det selv, det får hun så lov til og det er et værre rod men hun NYDER det. Så derfor tænkte jeg lidt i de baner, at hun måske vil have mere glæde af at få lov at prøve selv med noget blødt. 
problemet er jeg virkelig ikke kan klare tanken om hun får noget i den gale hals, og tror ikke jeg kan “holde hovedet koldt”  får ondt i maven bare ved tanken om hun får noget i den gale hals/bliver kvalt i det.. 

men min tanke var at ligge ud med godt kogte gulerødder/blomkål/broccoli/kartoffel og lidt banan i små tern så de er bløde men ikke kan sætte sig i halsen hvis hun får et for stort stykke  til hun mestrer kunsten at spise.. 

synes det er rigtig svært.. 

Anmeld Citér

22. oktober 2022

Savanna

Profilbillede for Savanna

Jeg synes, det er voldsomt at kalde nogen for børnemishandlere for at gøre noget anderledes. For mig havde alternativet til fast føde været, at han stadig levede af mælk... Jeg har endnu til gode at høre om “alle de historier” eller få besked fra fagfolk om at lade være. Tværtimod, så gav SP

TS, du kan overveje dette:

https://www.foerstehjaelpdk.dk/online-kursus

Anmeld Citér

22. oktober 2022

fehår

BLW er jo en relativt ny tilgang, og derfor er der ikke mange undersøgelser endnu. Men undersøgelserne peger på, at BLW ikke er mere farligt end traditionel skemad.

Mit første barn var flaskebarn, som fik mos og grød. Det var et mareridt. Hun græd og græd og nægtede at spise. Vi prøvede igen og igen på alle mulige måder. Hun spiste først ved 8 måneder, tre måneder efter vi startede på grød. Og det var først, da vi helt opgav at made hende og opgav grød, at hun spiste. Hun fik vores mad, og så var hun glad. 

Andet barn var ammebarn, og vi kørte BLW, da hun fyldte 6 måneder. Det fungerede så fint, og det var meget nemmere for os. 

Tredje barn er ammebarn pt, men vi starter BLW, når hun fylder 6 måneder. Vi har en ret cool SP nu (en anden end da den ældste var lille): "ja, officielt må vi jo ikke anbefale BLW... Men hvis mine børn havde været små nu, ville jeg da selv have kørt BLW!"

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.