Blw

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. oktober 2022

Kir

Jeg har ikke lige nogen gode råd til blw, men med hensyn til kvælningsfare, så var jeg selv mega nervøs da vi skulle gå fra grød og blendet mad til mere fast føde. Jeg fandt den her guide, som gav mig lidt mere ro. Og stortset alle gange min søn fik noget i den gale hals, klarede han det selv. 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. oktober 2022

fehår

Kir skriver:

Jeg har ikke lige nogen gode råd til blw, men med hensyn til kvælningsfare, så var jeg selv mega nervøs da vi skulle gå fra grød og blendet mad til mere fast føde. Jeg fandt den her guide, som gav mig lidt mere ro. Og stortset alle gange min søn fik noget i den gale hals, klarede han det selv. 

Sådan en fin guide.

Evidens tyder på, at BLW børn oftere "gagger", men ikke "choker" oftere. 

(Er for doven til at slå de danske oversættelser op...)

Anmeld Citér

22. oktober 2022

nemisis

Profilbillede for nemisis
Mrs. skriver:

Hej! 
min store dreng fik lov at sidde og rode med fingrene i grøden osv da han var lille.. det er nu mange år siden dog! 
vores lille fis skal snart igang med mad, og har hørt meget om BLW og bestilt en bog hjem fra biblioteket om dette.. 

Men nu kommer pyller mor op i mig - for HVAD NU HVIS hun får det i den gale hals? Hvad hvis hun bliver kvalt? Har alverdens skræk scenarier i hovedet og ved godt chancen for hun hygger sig med det og det går godt, er større end chancen for hun bliver Kvalt i det.. 

jeg overvejer dog at give skemad + lade hende sidde og dimse lidt med fx noget blød frugt eller kogte grøntsager til aftensmaden osv.. 

Vil rigtig gerne høre jeres erfaringer med BLW, hvordan gjorde i? Hvordan gik det? Har i haft et barn der ikke spiste BLW og et der gjorde - i så fald, har i oplevet en forskel? 
Har i nogen gode tips/tricks/råd? 

PFT

Jeg forstår godt din frygt for kvælning, men de reagerer kraftigt på stykker af mad i starten uden at det er farligt da deres brækrefleks starter meget langt fremme i munden i den alder.

Så selvom hun hoster og spytter så er det sjældent fordi der er reel fare for kvælning - de små kan klare det meste selv. Tag gerne et kursus i baby førstehjælp, det har været guld værd at vide hvad man skal, hvis uheldet er ude.

Min første ville slet ikke mades med ske, så vi var tvunget ud i blw. Hun smagte lidt på det, men spiste først nok ved måltiderne til faktisk at kalde det et måltid da hun var ca 10 mdr. Før det var hun stort set fuldammet.

Min nr. 2 kunne jeg ikke overskue at fuldammet så længe så han fik tilbudt skemad ved 6 mdr og ville det gerne. Fik så lov at sidde med meget blød mad (banan, avocado, udkogte grøntsager) men jeg synes faktisk at han oftere gik kløjs i det, end storesøster så jeg ventede en måneds tid hvor han kun fik skemad, for at sikre at han havde større mundkontrol før jeg begyndte at introducere fast føde igen og denne gang gik det fint. Han stoppede selv amningen om dagen omkring 10 mdr og natten ved 12 mdr. 

Anmeld Citér

22. oktober 2022

Mrs.

Tusind tak for gode inputs og erfaringer! 
Og rigtig fin guide med red/blue! 
tænker jeg tilmelder mig et førstehjælps kursus for spædbørn, bare for at give mig selv den ro at jeg ved hvad jeg skal gøre i værste fald! 
Og så må jeg begive mig ud i det i det tempo hun sætter

Anmeld Citér

23. oktober 2022

Anonym

Savanna skriver:

Jeg synes, det er voldsomt at kalde nogen for børnemishandlere for at gøre noget anderledes. For mig havde alternativet til fast føde været, at han stadig levede af mælk... Jeg har endnu til gode at høre om “alle de historier” eller få besked fra fagfolk om at lade være. Tværtimod, så gav SP

TS, du kan overveje dette:

https://www.foerstehjaelpdk.dk/online-kursus

Det er børnemishandling at sætte sine børn bevidst i fare

der er en grund til at børn først får tænder til at tygge med når de er 1 år  indtil da skal de have mad de ikke behøver at tygge, det siger sig selv. 
jeg synes at det er så ondt at give sin lille baby broccoli osv når de ikke har nogen kindtænder til at tygge det med, bare for st se dem blive halv-kvalt

seriøst hvordan kan i få jer selv til det? 
jeg bliver helt ked af det når jeg læser den her tråd, med gode tips til hvad man skal gære når ens barn er ved at blive kvalt

hvor er jeres moder instinkt henne?

Anmeld Citér

23. oktober 2022

Mrs.

Anonym skriver:

der er en grund til at børn først får tænder til at tygge med når de er 1 år  indtil da skal de have mad de ikke behøver at tygge, det siger sig selv. 
jeg synes at det er så ondt at give sin lille baby broccoli osv når de ikke har nogen kindtænder til at tygge det med, bare for st se dem blive halv-kvalt

jeg bliver helt ked af det når jeg læser den her tråd, med gode tips til hvad man skal gære når ens barn er ved at blive kvalt

For det første: du hjælper ikke jeg bliver faktisk rigtig ked af det når du skriver sådan - især fordi mit opslag om BLW var netop for at høre andre om det, og fordi jeg gerne ville i samråd med SP give hende blød mad der netop ikke skal tygges (og derfor høre hvad andre giver) - men jeg er generelt bange for mine børn får noget i den gale hals, da min søn har prøvet det da han var 4 år, og jeg blev pisse bange og har været helt hysterisk omkring det siden - selv nu når han er 11 kan jeg blive bekymret over hvis han tager store stykker mad. 

for det andet: handler tråden ikke om hvad du synes - og du virker rigtig grov og ubehagelig med den måde du ytrer din holdning. 

for det tredje: er nemt at sidde og skrive så modbydelige ting, når man er anonym! 
Hvis ren BLW har virket for nogen er det da dejligt for dem? Ved flere i min mødregruppe gør det og selvom jeg har en frygt for det og ser det på en anden måde end de, kalder jeg dem sgu ikke børnemishandlere! Jeg er nysgerrig på det, og siger også når deres små får noget jeg er skeptisk omkring at det ville jeg ikke turde - men det er mig og min mening og tilgang. Deres børn - deres valg. 

Anmeld Citér

23. oktober 2022

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jeg kørte alm overgangskost ( dvs start med grød/skemad, for så omkring 6-8 måneders alderen at give brød, kød osv - her skal de jo også lære at sidde med maden selv). Her trapper mor mælken ud, hvor ideen så er at barnet, når det er sultent, stille og roligt spiser rigtig mad fremfor mælk. 
Ved nr2 kørte jeg nok blw, lidt ubevidst. 
Min søn gad intet med grød/mos og tilgengæld elskede han mælk. Så jeg læste om blw. Og man skal jo huske at blw faktisk handler rigtig lidt om at børnene skal spise selv - hovedelementet i teorien er at baby selv afvænner sig mælk ( hvorimod den voksne aktivt fjerner mælk ved alm overgangskost). 
Det gør baby så ved at få det samme mad som resten af familien ( dvs tidligst start ved 6 måneder) og hvor der generelt er meget lidt fokus på hvilket mad baby spiser og hvor meget osv. De spiser det de vil af det mad der serveres og får så mælk for resten. 
I blw er “ food before 1 is just for fun” - altså der er intet krav til st baby skal blive mæt, barnet skal sanse, smage og lege med maden - og få sin amning som primær måltid indtil barnet selv trapper ud pga øget madindtag. 

Jeg gav vores søn det samme som os, men selvfølgelig skar jeg maden ud, kogte grøntsager der var for hårde osv så jeg vidste at det passede til netop hans mundmotorik- og han har aldrig været ved at kløjs. Aldrig. 

Anmeld Citér

23. oktober 2022

Anonym

Mrs. skriver:

For det første: du hjælper ikke jeg bliver faktisk rigtig ked af det når du skriver sådan - især fordi mit opslag om BLW var netop for at høre andre om det, og fordi jeg gerne ville i samråd med SP give hende blød mad der netop ikke skal tygges (og derfor høre hvad andre giver) - men jeg er generelt bange for mine børn får noget i den gale hals, da min søn har prøvet det da han var 4 år, og jeg blev pisse bange og har været helt hysterisk omkring det siden - selv nu når han er 11 kan jeg blive bekymret over hvis han tager store stykker mad. 

for det andet: handler tråden ikke om hvad du synes - og du virker rigtig grov og ubehagelig med den måde du ytrer din holdning. 

for det tredje: er nemt at sidde og skrive så modbydelige ting, når man er anonym! 
Hvis ren BLW har virket for nogen er det da dejligt for dem? Ved flere i min mødregruppe gør det og selvom jeg har en frygt for det og ser det på en anden måde end de, kalder jeg dem sgu ikke børnemishandlere! Jeg er nysgerrig på det, og siger også når deres små får noget jeg er skeptisk omkring at det ville jeg ikke turde - men det er mig og min mening og tilgang. Deres børn - deres valg. 

At sidde at give hinanden gode råd til hvad man skal gøre når ens barn er ved at blive kvalt i mad er virkeligt forkert og jeg er ked af at min ærlighed gør dig trist, men jeg står 100% ved hvad jeg skriver.

og jo det handler om hvad jeg synes, du har oprettet en tråd hvor alle kan skrive i, så jeg har lige så meget ret til at skrive, som alle rygklapperne der der serverer hele stykker broccoli til deres stakkels børn uden tænder

for det tredje, så kan man godt kalde folk børnemishandlere når de udsætter deres børn bevidst for fare. Jeg skriver jo ikke at du er det? Du har jo ikke serveret hele stykker mad til dit barn?

jeg tror godt at du inderst inde vidste at dette indlæg du har lavet ville give en reaktion og grunden til at du har dårligt med at give dit barn hele stykker mad er at du egentligt også selv føler at det er forkert.

alle kulturer i flere 1000 år har givet deres børn mad der var tilpasset deres mund og manglende tænder, men nu er det en mode ting at børnene skal have hele stykker mad også er der nogen der hopper med på den, jeg synes bare at der er super ærgerligt

Anmeld Citér

23. oktober 2022

Savanna

Profilbillede for Savanna

Min søn sidder lige nu i sin autostol. Den sætter jeg ham i, selvom man risikerer at køre galt? 

Langsom introduktion til fast føde (BLW eller på anden vis) er også beskrevet i den bog, vi har fået fra SP. Så nej, det er ikke så sort/hvidt. 

Så må jeg tage at blive kaldt børnemishandler og manglende moderinstinkt fra en anonym på nettet. 

Ps. Han har aldrig haft noget galt i halsen... 

Anmeld Citér

23. oktober 2022

Hanspige

Anonym skriver:

Jeg har anmeldt din kommentar. 

Det er ikke okay at skrive sådan til andre mennesker, vær saglig og gå efter bolden. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.