Jegermoar skriver:
Jeg har også et barn der NÆGTEDE skemad - det var 2. barn og ammet fuldt ud da flaske ikke var en mulighed. 1. barn åbnede munden når skeen nærmede sig så var også i vildrede om hvordan jeg fik noget i 2. barn. Kendte ikke til BLW da jeg forsøgte mig med mad så det var lidt freestyle indtil jeg opdagede BLW og dermed havde nemmere ved at finde inspiration til mad.
Jeg kogte grøden lidt tykkere så den sad fast på fingrene og dermed kunne slikkes af fingrene, senere blev grøden puttet i forme og bagt så det blev lidt som en blød muffin. Yoghurt blandet med havregryn, igen til den tykke side. Ellers så prøvede jeg mig lidt frem og så skal man selvfølge observere på hvordan barnet er til at tygge og håndtere maden i munden. Tilbyd tyk sovs med blødt fyld (kødsovs med blendede grøntsager) og så kogte grøntsager ved siden af i.
Jeg har altid lagt både ske og gaffel så kunne barnet selv tage bestikket hvis det havde lyst.
Jeg har på ingen måde oplevet at barn 2. kløjs mere i maden end ske-barnet.
Jeg så på et tidspunkt at man kunne købe små net til frugt som barnet kunne sutte på, man undgik derved hele stykker da barnet bare sugede frugtsaften ud, måske der findes den slags "hjælpemidler" stadigvæk.
Det handler også om at man acceptere at det tager længere tid at komme over på "rigtig" mad og det sviner MEGET mere da alt foregår på barnets præmisser og beskidte fingre over alt 
Jeg synes det tog længere tid før at den "rigtige" mad blev til et regulært måltid i forhold til skemad.
Vær kreativ med maden.
Vær tryg ved det du vælger og sid ved bordet så længe dit barn får mad så du kan se og reagere hvis det er nødvendigt.
Tak for gode råd og inspiration! Har fundet de der med net du nævner, så dem bestiller jeg lige nogen stykker hjem af, vil jeg have det meget bedre med, og er da mega smart!
ja det er et værre rod.. hun får også lov pt at sidde med grød på fingrene og der er mere på bord, stol, tøj, gulv, mig… end der er i hendes mund.. men hun nyder det og har det sjovt og hyggeligt med det - så jeg må tilsidesætte min ocd med rengøring og tage det med et smil og Vaske lidt ekstra tøj
prøvede sågar med forklæde men hun kan præstere at få det inden under forklædet
det barn altså!
min store var præcis som din første også, så han en ske, så åbnede han munden.. den lille fis nu hun kan lukke munden med 7 segl! Og kan ikke engang få et smil frem når jeg sidder med skeen
jeg prøver mig forsigtigt frem og lader hende styre det