Blw

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. oktober 2022

Mrs.

Anonym skriver:

At sidde at give hinanden gode råd til hvad man skal gøre når ens barn er ved at blive kvalt i mad er virkeligt forkert og jeg er ked af at min ærlighed gør dig trist, men jeg står 100% ved hvad jeg skriver.

og jo det handler om hvad jeg synes, du har oprettet en tråd hvor alle kan skrive i, så jeg har lige så meget ret til at skrive, som alle rygklapperne der der serverer hele stykker broccoli til deres stakkels børn uden tænder

for det tredje, så kan man godt kalde folk børnemishandlere når de udsætter deres børn bevidst for fare. Jeg skriver jo ikke at du er det? Du har jo ikke serveret hele stykker mad til dit barn?

jeg tror godt at du inderst inde vidste at dette indlæg du har lavet ville give en reaktion og grunden til at du har dårligt med at give dit barn hele stykker mad er at du egentligt også selv føler at det er forkert.

alle kulturer i flere 1000 år har givet deres børn mad der var tilpasset deres mund og manglende tænder, men nu er det en mode ting at børnene skal have hele stykker mad også er der nogen der hopper med på den, jeg synes bare at der er super ærgerligt

Jeg har på intet tidspunkt nævnt at give stykker hun kunne blive kvalt i. 
men havde da bestemt ikke regnet med at en person synes han/hun har ret til at sidde og kalde folk der rent faktisk bruger BLW for børnemishandlere? 

at tale om hvordan man sikrer sit barn ikke bliver kvalt er aktuelt i alle aldre - de kan blive kvalt om de er 6 måneder eller 10 år. Så synes da det er ret aktuel viden Netop For at passe på sine børn.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. oktober 2022

Anonym

Savanna skriver:

Min søn sidder lige nu i sin autostol. Den sætter jeg ham i, selvom man risikerer at køre galt? 

Langsom introduktion til fast føde (BLW eller på anden vis) er også beskrevet i den bog, vi har fået fra SP. Så nej, det er ikke så sort/hvidt. 

Så må jeg tage at blive kaldt børnemishandler og manglende moderinstinkt fra en anonym på nettet. 

Ps. Han har aldrig haft noget galt i halsen... 

Jeg har ikke kaldt dig børnemishandler, jeg skriver AT DET ER børnemishandling at give børn hele stykker grøntsager.

jeg kunne godt tænke mig at vide om du synes at gamle mennesker uden tænder også skal have hele grøntsager? For på plejehjem bliver alt mad blendet til dem uden tænder som ikke bruger gebis og det er endda på trods af at de har lært at spise (hvilket babyer jo ikke har)

Anmeld Citér

23. oktober 2022

Savanna

Profilbillede for Savanna
Anonym skriver:

Jeg har ikke kaldt dig børnemishandler, jeg skriver AT DET ER børnemishandling at give børn hele stykker grøntsager.

jeg kunne godt tænke mig at vide om du synes at gamle mennesker uden tænder også skal have hele grøntsager? For på plejehjem bliver alt mad blendet til dem uden tænder som ikke bruger gebis og det er endda på trods af at de har lært at spise (hvilket babyer jo ikke har)

En væsentlig forskel på babyer og ældre mennesker er, at babyer har tænder i gummerne.

Og ja, jeg mener faktisk det er en forringelse af ældres livskvalitet simpelthen at blende alt deres mad, såfremt de har mulighed for andet (hvilket babyer åbenbart har, da min søn bla lever i bedste velgående). 

Anmeld Citér

23. oktober 2022

Hanspige

Anonym skriver:

Øh nej vi gør ej?

De får skåne mad. Dvs blød kost så som Gele rugbrød. Præcis som man ville give til en baby uden tænder, blæs kost. Ikke en har nævnt noget om hele stykker rå grøntsager der bliver nævnt broccoli og gulerødder, hvor antager du at det er råt? 

Anmeld Citér

23. oktober 2022

fehår

Anonym skriver:

Fra sundhedsplejens MAD TIL SMÅ står der følgende ud fra 7-8 måneder: "7-8 måneder: Barnet begynder at sidde selv og

spise. Ved 8 måneder kan barnet tygge maden godt.

De fleste børn kan også blande tør mad med spyt

og derved klare små, bløde stykker rugbrød med

smørepålæg, bløde bidder af kogte grøntsager og

stykker af blød frugt fx banan."

Ingen af mine børn havde tænder ved 7-8 måneder. Sjovt nok står der heller ikke noget om tænder i den folder.

Så sundhedsplejen opfordrer altså til børnemishandling?

Anmeld Citér

23. oktober 2022

Savanna

Profilbillede for Savanna
Hanspige skriver:

Øh nej vi gør ej?

De får skåne mad. Dvs blød kost så som Gele rugbrød. Præcis som man ville give til en baby uden tænder, blæs kost. Ikke en har nævnt noget om hele stykker rå grøntsager der bliver nævnt broccoli og gulerødder, hvor antager du at det er råt? 

Okay, det kan jeg da godt lige tilføje for en god ordens skyld

KOGTE (sårn’ overkogte endda) gulerødder og brocolli.

Anmeld Citér

24. oktober 2022

Jegermoar

Profilbillede for Jegermoar

Jeg har også et barn der NÆGTEDE skemad - det var 2. barn og ammet fuldt ud da flaske ikke var en mulighed. 1. barn åbnede munden når skeen nærmede sig så var også i vildrede om hvordan jeg fik noget i 2. barn. Kendte ikke til BLW da jeg forsøgte mig med mad så det var lidt freestyle indtil jeg opdagede BLW og dermed havde nemmere ved at finde inspiration til mad.

Jeg kogte grøden lidt tykkere så den sad fast på fingrene og dermed kunne slikkes af fingrene, senere blev grøden puttet i forme og bagt så det blev lidt som en blød muffin. Yoghurt blandet med havregryn, igen til den tykke side. Ellers så prøvede jeg mig lidt frem og så skal man selvfølge observere på hvordan barnet er til at tygge og håndtere maden i munden. Tilbyd tyk sovs med blødt fyld (kødsovs med blendede grøntsager) og så kogte grøntsager ved siden af i.

Jeg har altid lagt både ske og gaffel så kunne barnet selv tage bestikket hvis det havde lyst.

Jeg har på ingen måde oplevet at barn 2. kløjs mere i maden end ske-barnet.

Jeg så på et tidspunkt at man kunne købe små net til frugt som barnet kunne sutte på, man undgik derved hele stykker da barnet bare sugede frugtsaften ud, måske der findes den slags "hjælpemidler" stadigvæk.

Det handler også om at man acceptere at det tager længere tid at komme over på "rigtig" mad og det sviner MEGET mere da alt foregår på barnets præmisser og beskidte fingre over alt

Jeg synes det tog længere tid før at den "rigtige" mad blev til et regulært måltid i forhold til skemad.

Vær kreativ med maden.

Vær tryg ved det du vælger og sid ved bordet så længe dit barn får mad så du kan se og reagere hvis det er nødvendigt.

Anmeld Citér

24. oktober 2022

Mrs.

Jegermoar skriver:

Jeg har også et barn der NÆGTEDE skemad - det var 2. barn og ammet fuldt ud da flaske ikke var en mulighed. 1. barn åbnede munden når skeen nærmede sig så var også i vildrede om hvordan jeg fik noget i 2. barn. Kendte ikke til BLW da jeg forsøgte mig med mad så det var lidt freestyle indtil jeg opdagede BLW og dermed havde nemmere ved at finde inspiration til mad.

Jeg kogte grøden lidt tykkere så den sad fast på fingrene og dermed kunne slikkes af fingrene, senere blev grøden puttet i forme og bagt så det blev lidt som en blød muffin. Yoghurt blandet med havregryn, igen til den tykke side. Ellers så prøvede jeg mig lidt frem og så skal man selvfølge observere på hvordan barnet er til at tygge og håndtere maden i munden. Tilbyd tyk sovs med blødt fyld (kødsovs med blendede grøntsager) og så kogte grøntsager ved siden af i.

Jeg har altid lagt både ske og gaffel så kunne barnet selv tage bestikket hvis det havde lyst.

Jeg har på ingen måde oplevet at barn 2. kløjs mere i maden end ske-barnet.

Jeg så på et tidspunkt at man kunne købe små net til frugt som barnet kunne sutte på, man undgik derved hele stykker da barnet bare sugede frugtsaften ud, måske der findes den slags "hjælpemidler" stadigvæk.

Det handler også om at man acceptere at det tager længere tid at komme over på "rigtig" mad og det sviner MEGET mere da alt foregår på barnets præmisser og beskidte fingre over alt

Jeg synes det tog længere tid før at den "rigtige" mad blev til et regulært måltid i forhold til skemad.

Vær kreativ med maden.

Vær tryg ved det du vælger og sid ved bordet så længe dit barn får mad så du kan se og reagere hvis det er nødvendigt.

Tak for gode råd og inspiration! Har fundet de der med net du nævner, så dem bestiller jeg lige nogen stykker hjem af, vil jeg have det meget bedre med, og er da mega smart!  

ja det er et værre rod.. hun får også lov pt at sidde med grød på fingrene og der er mere på bord, stol, tøj, gulv, mig… end der er i hendes mund.. men hun nyder det og har det sjovt og hyggeligt med det - så jeg må tilsidesætte min ocd med rengøring og tage det med et smil og Vaske lidt ekstra tøj  

prøvede sågar med forklæde men hun kan præstere at få det inden under forklædet  det barn altså! 

min store var præcis som din første også, så han en ske, så åbnede han munden.. den lille fis nu hun kan lukke munden med 7 segl! Og kan ikke engang få et smil frem når jeg sidder med skeen 

jeg prøver mig forsigtigt frem og lader hende styre det

Anmeld Citér

25. oktober 2022

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen

Jeg ammede min datter fuldt ud til hun blev 4 måneder, hvorefter hun engang imellem fik lidt grød. Da hun blev 6 måneder begyndte hun på fast føde og elskede det (ammede stadig indtil hun blev 14 måneder - men det blev mindre og mindre). Jeg gave hende alt muligt mad. Rugbrød, falafel, agurk, melon, tzatziki, makrel, æg, majs, kartoffel - selvfølgelig ikke på én gang . Senere fik hun kylling og mørbrad i små stykker. Plus pasta og kidneybønner.

Hun spiste bare alt og har ALDRIG en eneste gang fået noget galt i halsen. I dag er hun godt 2 år og spiser stort set alt, vi sætter foran hende

Anmeld Citér

25. oktober 2022

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
Anonym skriver:

Hvorfor synes du det er børnemishandling at give børn hele stykker grøntsager? Børnemishandling er alligevel et voldsomt ord. Min datter storspiste kogt broccoli og kogte gulerødder, da hun var 8 måneder gammel. Hun har ALDRIG været ved at blive kvalt. Altså hvis du synes, det er børnemishandling så fred være med det . Men undrer mig bare over, hvorfor du synes det er det? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.