Love Angel skriver:
Det rigtig, der er ikke nogle der er lykkelig hele tiden. Når du skriver at det første lange stykke tid havde du ikke det samme kontrol. Må jeg spørger hvor længe det er? Og må jeg spørger hvor længe efter din datters død at du følte at du gerne vil til at prøve at blive gravid igen? Og har du læst eller kender nogle der også har mistet som slet ikke vil ha flere børn efter de har mistet?
og hvor længe tog det dig at leve med sorgen? Undskyld de mange spørgsmål.
jeg ved at man kan komme i sådan en gruppe for forældre der har mistet. Men jeg føler ikke at jeg kan overskue sådan noget. Min man begyndte på arbejde igen for en uge siden. Og vores piger haft en uge ferie men nu de startet i børnehave og skole igen. Og idag skulle jeg begynde at hente dem igen. Ikke nok med at jeg skal hente dem så snakker min ældste datter om lege aftaler og selvom heldigvis det ikke bliv til noget. Så kunne jeg mærke at jeg slet ikke klar til at komme ud i blandt folk mm. Og jeg stod foran min datters skole og min datter og hendes veninde og venindes mor stod og diskuteret om det bare skulle være i morgen, så stod jeg og var ved at miste tålmodigheden og mine tåre presset på og var tæt på at bryde sammen, fordi det var så uoverskuelig for mig. Men bidt det hårdt i mig igen. Men selvom jeg slet slet ikke klar til at komme ud i blandt folk, så er jeg desværre tvunget til det.

Men min pointe er at jeg kan ikke overskue at komme ud i blandt andre. Men skriver herinde fordi jeg har også brug for at snakke om det selvom jeg ikke kan overskue at se andre. Ligenu kæmper jeg KUN for at overleve mine timer og dage og uger. Og tag mig af mit eget sorg når mine piger sover eller er ude i børnehave og skole. 

Jeg har mødt en del der har mistet både gennem grupper og fordi jeg har været ude og holde oplæg. De fleste har efter et stykke tid ønsket endnu et barn, men der er også både nogle som ikke har ønsket det, og nogle hvor de ikke har kunne få. Lia var vores fælles andet barn og også vores sidste planlagte barn troede vi - min mand er ældre end mig så han satte en tidsgrænse og sagde at skulle vi have endnu et barn så skulle vi skynde os. Jeg ved ikke om jeg var parat for ville jo bare have Lia tilbage - vi havde først talt om vi skulle vente til efter obduktionssvaret, men balfte alligevel at starte efter min første menstruation - jeg blev gravid med det samme og Lia fik en lille bror 20 dage før hun blev et år. Det var ikke en lykkelig graviditet, og jeg kunne slet ikke forholde mig til, at jeg skulle have en dreng og i det hele taget forholde mig til, at han ikke døde. Også edter han var født havde jeg svært ved det hele - skrev mig igennem det hele, så ved jeg først 7 uger edter hans fødsel rent faktisk turde elske ham og tro på, at han ikke døde.
Hvornår kunne jeg kontrollere det? Hmm som du skulle jeg jo kontrollere det når min datter var der - dvs. Kontrollere på den måde at jeg ikke gik og græd - jeg kunne ikke kontrollere at tankerne forsvandt, at jeg måtte trække mig mentalt osv. Tror først jeg blev "normal" efter det første år. Det vsr som om jeg skulle gennemleve alle 365 dage for at vide, at det kunne jeg. Men jeg blev selvsagt bedre og bedre. I starten vågnede jeg altid med et billede på nethinden, og det billede ville være dagens tema det kunne være noget fra da hun stoppede med at trække vejret, noget fra hospitalet osv. Og det kunne jeg ikke kontrollere.
Lia døde d.18.11. Så der kom en masse juletamtam, og hvordan pokker jeg kom igennem jul i børnehaven, juletræsfest på plejehjemmet hos min morfar, juleteater mm. Det aner og forstår jeg ikke, men jeg gjorde det og faldt så sammen bagefter. Husk juletræsfest hvor jeg dansede, sang, men bare havde lyst til at råbe: min datter er død, så fat det dog. Og juleteatret, hvor alle hyggede sig og jeg sad og græd uden lyd.
Min mand tog også på arbejde en uge efter vi havde mistet og jeg kastede mig desperat over det jeg vidste jeg var god til = at studere. Havde lige afleveret mit speciale, men fik dispensation til at starte på en gruppe coach uddannelse på RUC som egentlig kun var for de studerende meldte mig til fag på folkeuniversitetet for de steder kunne jeg være Line som de andre ikke viste havde mistet et barn. Der var mest på trods jeg gjorde der, følte ingen ting - var totalt mekanisk men måtte bare ud og væk. Og der er alle jo forskellige nogle har som du på ingen måde brug for andre, være i grupper osv. Hvor jeg havde brug for at finde mig, jeg var blevet væk, mine følelser, mine tanker, min tro på mig selv var væk og jeg skulle starte helt forfra også i troen på mig selv som mor. Jeg har stadig ikke fundet hele mig, og helt irrationelt giver heg stadig mig selv og min forhadte krop skylden for at Lia døde.
Hvornår levede jeg med sorgen og ikke på trods af sorgen - tror jeg skal hen til efter Lias lillebror blev født. Kan huske jeg kunne gå med barnevognen og gå i selvsving over dilemmaet: ville du bytte ham ud for Lia? Og der gik noget tid før jeg kunne sige med sikkerhed: nej det vil jeg ikke. Lia er død og Liam er her, og sådan er det. Først der levede jeg med sorgen og ikke på trods, så måske halvanden år efter hendes død. Det betyder ikke jwg havde halvanden år nede i et sort hul, for der var også små lysglimt, men at leve var svært.
Det tog mig nogle uger bare at huske at trække vejret, det tog mig måneder ikke at irrationelt at håbe på, at de ringede og sagde det var en fejl og jeg kunne hente hende. Det hsr taget mig år at nå til en forståelse af, at jeg kan være lykkelig igen.
Og du skal endelig spørge enten her i tråden eller skriv en besked.