Slem graviditet og traumatiseret far

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.390 visninger
22 svar
15 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. oktober 2022

Anonym trådstarter

Jeg håber på at få nogle råd herinde fra, da manden ikke ønsker hjælp fra en parterapeut ELLER psykolog. 

FØLSOMT OPSLAG!!! LANGT SKRIV. Beklager på forhånd. TAK fordi du gider at tage dig tid til at læse<3

sagen er den, at jeg har haft en voldsom graviditet med hyperemesis. Vi er begge førstegangsforældre og havde ikke i vores vildeste fantasi forestillet os, at livet kunne tage sådan en voldsom drejning. Jeg var meget alvorlig syg, og manden havde al ansvar på sine skuldre. Jeg udviklede angst og fik derfor planlagt kejsersnit, hvilket resulterede i, at jeg fik en hård opstart som nybagt mor. Derfor måtte far træde til og tage ansvaret for mig og mine behov samt tage sig af den lille, da jeg var langsom om at hele og havde voldsomme smerter. 
vi blev enige om, at vi aldrig skulle have flere børn, og at vores dreng derfor bliver enebarn. 

jeg er nu kommet dertil, hvor jeg har lyst til at give min dreng enten en lillebror eller lillesøster på sigt. Jeg har ikke glemt mit forløb, og selvfølgelig frygter jeg at blive udsat for det hele en gang mere - men det er bare en ubeskrivelig følelse at få sit barn i hænderne… og at give sit barn en søster eller bror ville betyde alverdens! 

far er blevet så traumatiseret, at han taler om at få en vasektomi… 
jeg var chokeret over hans beslutning, og spurgte om han ikke lige ville tale med en psykolog først… han har dog ikke gjort det endnu og afviser psykologisk hjælp. 

Vi har ikke haft sex i hele min graviditet- fordi han ikke kunne klare, at baby ligger i min mave, mens vi hygger. Dette accepterede jeg, da jeg kunne læse flere steder, at mange mænd har denne følelse. Men nu er der gået flere måneder efter fødslen, og vi har hverken kysset eller krammet udover et nærigt tantekys, som han giver mig. 
han vender ryggen til mig i sengen. Og når jeg prøver at italesætte mine følelser, tysser han mig ned og siger, at der ikke er noget. Han siger, at han vil prøve at blive bedre, men jeg går i seng hver aften super ked af det. 
jeg føler mig hverken sexet eller elsket længere. Han elsker vores søn. Han kysser ham og krammer ham og har mega behov for at udvise kærlighed, men når det kommer til mig, er det begrænset. Før min graviditet var vi meget lidenskabelige og aktive- men det har taget en 180 grader vending. 

er der andre, der kan nikke genkendende til mit skriv, som har nogle fif til, hvordan jeg kan få ham til at indse, at jeg ikke bliver gravid af et intimt kys eller kram?! Han er seriøst monster bange for at gøre mig gravid igen, fordi det har været så hårdt for ham… 

da vores søn blev født, græd han sine øjne ud i et par dage. Stakkels mand!!!  Men vi er glade og lykkelige nu - bortset fra at jeg føler, jeg bor med en roomie… 

 

 

 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. oktober 2022

Astoria

Profilbillede for Astoria

Hvor lang tid siden er det? Det lyder som om der måske ikke er gået så lang tid? 

Anmeld Citér

13. oktober 2022

Anonym trådstarter

Astoria skriver:

Hvor lang tid siden er det? Det lyder som om der måske ikke er gået så lang tid? 



Tak for kommentaren. 

der er gået et halvt år, siden jeg fødte. 

Anmeld Citér

13. oktober 2022

fehår

Er du på prævention? For hvis ikke, kunne det måske give mere ro hos far og dermed bedre mulighed for sex og intimitet. 

Når der kun er gået et halvt år, ville jeg slet ikke tænke på barn nummer 2 endnu, men i stedet give jer begge to mulighed for at hele oven på den omgang. 

Anmeld Citér

13. oktober 2022

Kontrast

Det er ikke ment fordømmende, men jeg synes også, at et halvt år efter fødslen er tidligt at begynde at tænke på barn nummer to. Jeg er ked af, at din mand ikke vil tale med en psykolog, for det lyder som om, at det kunne være rigtigt godt for ham at få det hele bearbejdet. 

Anmeld Citér

13. oktober 2022

Anonym

Anonym skriver:



Tak for kommentaren. 

der er gået et halvt år, siden jeg fødte. 



Det lyder hårdt for jer begge to. 
Jeg tænker virkelig, at selvom han ikke vil, så har han virkelig behov for noget hjælp og støtte. 
Brug sundhedsplejersken! 

Jeg kan godt forstå det er hårdt at stå på sidelinjen. Din mand har ikke kunne gøre noget, når du har været så dårlig. Og det er klart det er utrygt og ubehageligt, når den man elsker, har det rigtig rigtig skidt. Din mand er traumatiseret, men det kan godt afhjælpes. Men det bliver det ikke ved at lukke det inde og forsøge at undertrykke det. Men han skal jo have viljen til at ville kæmpe med det. 

Hvis I før har været meget tætte og haft det rigtig godt, tænker jeg sagtens det kan komme igen, men det kræver igen en indsats fra jer begges side. Jeg håber virkelig han vil tage i mod hjælp. Det er en god investering i jeres parforhold, men så sandelig også i jeres forældreskab. 

I forhold til at ønske er barn mere, tænker jeg simpelthen han har brug for mere ro og til at komme sig over det forløb I har været igennem. Jeg tror det er alt for tidligt og svært for ham lige nu at tage stilling til om han kan rumme en graviditet mere. 
Det lyder positivt at han er glad for jeres lille dreng og at han får masser af kys og kærlighed. Så helt følelsesløs er han ikke. Men I skal gerne kunne finde kærligheden også. 

Træk på jeres netværk, hvis I har. Og brug sundhedsplejersken eller lægen. Det er virkelig ingen skam at bede om hjælp. Det er en investering i jer som par, som forældre til et lille barn, der har brug for at mor og far har det godt både sammen og hver for sig. 

Anmeld Citér

13. oktober 2022

Carina:-)

Når det kun er et halvt år siden - kan jeg godt forstå han bliver bange, når du allerede snakker om et barn mere.

Han har jo været i en krise , er det måske stadig. Og så forbinder han sex og intimt samvær som " farligt "

Han er måske bange for at lys og kærtegn fører til mere -  og så mister han styringen. 

Du bliver nødt til at acceptere at din mand på ingen måder ( ihvertfald nu) ønsker flere børn.

Og at han har brug for ro, omsorg og ikke mindst forståelse for hvad både du og han gik igennem. 

Er han screenet for fødsel depression? 

Ellers vil jeg anbefale at I taler med jeres sundhedsplejerske.  

Anmeld Citér

13. oktober 2022

Anonym trådstarter

Tak for svar alle sammen. 

Jeg er mentalt og fysisk ikke klar til en graviditet nu. Jeg har dog nævnt for ham, at jeg om nogle år ønsker et barn mere. Dette nævnte jeg for ham, da han fortalte mig, at han ville få foretaget en vasektomi, hvorfor det var vigtigt for mig at fastslå, at jeg ikke er enig i den beslutning. For hvis han får foretaget en vasektomi, har han truffet en permanent beslutning. 

Han er ikke screenet for fødselsdepression, da han fortæller sundhedsplejersken, at han har det alle tiders…

Jeg vil forsøge at hive ham med op til lægen, også evt. lige se på om, der er noget, han kan få svar på, som han måske ikke lige vil dele med mig. 

Jeg synes virkelig, det er svært. Jeg er bange for, at han snart får foretaget det kirurgiske indgreb, for så er løbet med at få et barn kørt for altid… Jeg forsøger at holde ham hen… Jeg er virkelig bekymret for om, han gør det… 

Anmeld Citér

13. oktober 2022

fehår

Anonym skriver:

Tak for svar alle sammen. 

Jeg er mentalt og fysisk ikke klar til en graviditet nu. Jeg har dog nævnt for ham, at jeg om nogle år ønsker et barn mere. Dette nævnte jeg for ham, da han fortalte mig, at han ville få foretaget en vasektomi, hvorfor det var vigtigt for mig at fastslå, at jeg ikke er enig i den beslutning. For hvis han får foretaget en vasektomi, har han truffet en permanent beslutning. 

Han er ikke screenet for fødselsdepression, da han fortæller sundhedsplejersken, at han har det alle tiders…

Jeg vil forsøge at hive ham med op til lægen, også evt. lige se på om, der er noget, han kan få svar på, som han måske ikke lige vil dele med mig. 

Jeg synes virkelig, det er svært. Jeg er bange for, at han snart får foretaget det kirurgiske indgreb, for så er løbet med at få et barn kørt for altid… Jeg forsøger at holde ham hen… Jeg er virkelig bekymret for om, han gør det… 



Men er du på prævention? Hvis du f.eks. fik lagt en spiral op, giver det jo rigtig god sikkerhed mod uønsket graviditet. Det kunne måske give lidt ro på hos far, så han ikke gør noget overilet som at lade sig sterilisere kun et halvt år efter en virkelig hård graviditet og fødsel.

Anmeld Citér

13. oktober 2022

Anonym trådstarter

fehår skriver:



Men er du på prævention? Hvis du f.eks. fik lagt en spiral op, giver det jo rigtig god sikkerhed mod uønsket graviditet. Det kunne måske give lidt ro på hos far, så han ikke gør noget overilet som at lade sig sterilisere kun et halvt år efter en virkelig hård graviditet og fødsel.



Hov, jeg glemte at svare på den del. Beklager…

Han er meget overbevist om, at uheld kan ske, selvom man er beskyttet. Jeg foreslog kondom, og han argumenterede for, at der er chance for, at det kan briste… Også står jeg der, og ikke kan modsige ham, da det sagtens kan lade sig gøre… 

Har også foreslået p-piller, og den chance vil han heller ikke tage, da jeg kan glemme at tage en pille… 

Spiralen føler han sig overhovedet ikke sikker ved… 

 

Den er virkelig svær… Han afviser psykologisk behandling

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.