Anonym skriver:
Jeg tænker og tænker. Som mor til et fuldkomment alment barn og sund og rask trivsel, er jer egentlig helt tryg ved mit barns udvikling og sundhed. Alt er indenfor skiven - det kan jeg både se, høre og mærke - og skulle noget ændre sig, vil vi jo som forældre altid opsøg relevant fagperson/egen læge.
Så nu hvor vi har fået første indkald til skolens sundhedsplejerske … inklusiv spørgeskemaer, samtykker og tidsbestilling … så er jeg reelt i tvivl om hvorfor vi ikke bare siger nej tak… hvorfor føles det som nødvendigt at lade barnet måle, veje og evaluere… hvorfor sende alt det data, bruge al den tid hos fagpersoner … hvorfor overbehandler vi så meget og hvad er vi bange for?
Andre som også fravælger “den slags”? Og med lignende overvejelser?
Det, du kalder overbehandling, opfattes generelt som forebyggelse, og det er i mine øjne en klog prioritering. At man undersøger alle rutinemæssigt, herunder også børn i god trivsel, er en lille pris at betale for, at man får grebet nogle børn og unge, som hører dårligt, vejer for lidt eller meget, trives dårligt i hjemmet eller skolen etc. etc.
Selv om det enkelte barn ikke har aktuelle udfordringer fysisk eller mentalt ved undersøgelserne i de små klasser, kan de jo opstå senere i skoleårene, og hér er det en ubetinget fordel, at de i forvejen kender sundhedsplejersken lidt og ikke skal møde en helt fremmed. Dette gælder også, når hun tager hele drenge- og pigegruppen fra en klasse ud og underviser dem/taler med dem om fx pubertet.
Som lærer er jeg meget glad for samarbejdet med sundhedsplejersken. Hun giver mig en tilbagemelding, når hun har undersøgt min klasse, og ofte får hun gjort mig opmærksom på forhold, jeg ikke kendte til. Det sker jævnligt, at en eller flere elever åbner sig og fortæller om fx problemer i det sociale liv i klassen, som de ikke har indviet andre i. Jeg trækker også på hende, når en elev er i mistrivsel mentalt eller fysisk, og jeg ikke selv har mulighed for at tage samtaler med vedkommende. Det kan for nogle være akavet at tale med deres lærer - eller mor! - om personlige, intime emner.
Så jeg ville i dit sted sænke paraderne og se kontakten som en investering i en relation, der i fremtiden kan vise sig værdifuld og nyttig for dit barn. Skulle sundhedsplejersken så tilmed opdage, at dit barn eller en klassekammerat faktisk har synsproblemer el. lign., der er gået under radaren, er det jo “overbehandlingen” af klassen værd.
Overordnet mener jeg - også med tanke for alle de børn og unge, der reelt er i mistrivsel - at forebyggelse er guld værd.