Fravalg af sundhedsplejen i skolen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.572 visninger
29 svar
60 synes godt om
12. oktober 2022

Anonym trådstarter

Jeg tænker og tænker. Som mor til et fuldkomment alment barn og sund og rask trivsel, er jer egentlig helt tryg ved mit barns udvikling og sundhed. Alt er indenfor skiven - det kan jeg både se, høre og mærke - og skulle noget ændre sig, vil vi jo som forældre altid opsøg relevant fagperson/egen læge.

Så nu hvor vi har fået første indkald til skolens sundhedsplejerske … inklusiv spørgeskemaer, samtykker og tidsbestilling … så er jeg reelt i tvivl om hvorfor vi ikke bare siger nej tak… hvorfor føles det som nødvendigt at lade barnet måle, veje og evaluere… hvorfor sende alt det data, bruge al den tid hos fagpersoner … hvorfor overbehandler vi så meget og hvad er vi bange for?

Andre som også fravælger “den slags”? Og med lignende overvejelser? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. oktober 2022

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Jeg tænker og tænker. Som mor til et fuldkomment alment barn og sund og rask trivsel, er jer egentlig helt tryg ved mit barns udvikling og sundhed. Alt er indenfor skiven - det kan jeg både se, høre og mærke - og skulle noget ændre sig, vil vi jo som forældre altid opsøg relevant fagperson/egen læge.

Så nu hvor vi har fået første indkald til skolens sundhedsplejerske … inklusiv spørgeskemaer, samtykker og tidsbestilling … så er jeg reelt i tvivl om hvorfor vi ikke bare siger nej tak… hvorfor føles det som nødvendigt at lade barnet måle, veje og evaluere… hvorfor sende alt det data, bruge al den tid hos fagpersoner … hvorfor overbehandler vi så meget og hvad er vi bange for?

Andre som også fravælger “den slags”? Og med lignende overvejelser? 

Foregår det ikke bare i skoletiden? Det er netop en god måde at få et lille tjek-op på barnet uden man behøver slæbe det til lægen. Derudover er det ikke kun højde og vægt, men også motorisk tjek, synstjek og mentalt tjek (herunder i sammenhæng med klassen og skolemiljøet).

Du virker lidt kontrært indstillet?

Anmeld Citér

12. oktober 2022

Jixy

Profilbillede for Jixy

Det er jo bare et tilbud, så du/I må gerne takke nej til det.

Hvis problemet er at du ikke mener der er behov for at måle vægt, højde mm. så kan du også sige at den del ønsker I ikke der kigges på.

Anmeld Citér

12. oktober 2022

Baby17

Jeg har i forbindelse med min uddannelse til sygeplejerske været i en observations klinik i to uger i sundhedsplejen, hvor vi det meste af tiden havde samtaler med skolebørn. Det handler SÅ lidt om højde og vægt! Selvfølgelig vil sundhedsplejersken "sætte ind"/komme med råd og vejledning hvis et barn er ægte overvægtig. Men mest handler disse samtaler faktisk om børnenes trivsel, både i klassen og derhjemme. Hvis der er mistrivsel vil man kontakte forældre og evt klasselærere for at hjælpe barnet til at få en bedre trivsel. 

Anmeld Citér

12. oktober 2022

Baby.mamma

Du kan selvfølgelig takke nej, men et nej vil helt sikkert vække påsigt og undren.

Anmeld Citér

13. oktober 2022

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Jeg vil også nævne høretesten, mange danske børn har udfordringer med hørelsen og det opdager man som forældre ikke bare lige. Derudover har sundhedsplejersken et indblik i klassens samlede trivsel og kan understøtte lærerne rigtig godt  helt konkret var det på sundhedsplejerskens opfordring at der blev indført flere vand pauser i min datters klasse og det har betydet meget for roen i klassen  

Anmeld Citér

13. oktober 2022

Mor_til_3_unger

Profilbillede for Mor_til_3_unger

Ingen af vores 4 har gået til sundhedsplejsken,

Det er aldrig blevet påtalt.

Hvis vi mistænker der er noget,går vi til lægen,som rent faktisk kender vores børn.

Anmeld Citér

13. oktober 2022

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Hvorfor i alverden vil du vælge det fra? Det kan umuligt kun være på grund at dit argument om at du synes hun er sund og rask. For der foregår så meget mere hos sundhedsplejersken end at måle vægt og højde. 

Anmeld Citér

13. oktober 2022

Anonym trådstarter

Minime2018 skriver:

Hvorfor i alverden vil du vælge det fra? Det kan umuligt kun være på grund at dit argument om at du synes hun er sund og rask. For der foregår så meget mere hos sundhedsplejersken end at måle vægt og højde. 

Hvad eksempelvis, tænker du? Min opfattelse er at man ud over vægt og højde (hvor barnet befinder sig i normalen - kan vi se), så drejer det sig om fx syn og hørelse - som begge dele er tjekket ved lægen og ligeså er normalt. Dertil om trivsel hjemme og i skolen- som ligeledes er helt normalt for ikke at sige til den gode side - med andre ord ingen bekymringer og vi er som forældre helt trygge ved vores vurderinger. Så vi er faktisk helt reelt nysgerrige på hvorfor der skulle mere til… og har endnu igennem børnenes liv ikke oplevet at denne type besøg gav anledning til informationer eller overvejelser vi ikke kendte i forvejen … og sk

Anmeld Citér

13. oktober 2022

Anonym trådstarter

Baby.mamma skriver:

Du kan selvfølgelig takke nej, men et nej vil helt sikkert vække påsigt og undren.

Jeg kender jeg ikke ordet påsigt ... Men jeg har det helt fint med eventuelt at vække faglig undren - jeg tænker faktisk endda at flere fagpersoner godt forstår refleksionen om hvorvidt det ubetinget er en god ting at bruge store mængder ressourcer på formentlig at overundersøge eller overbehandle ikke-eksisterende problemer. Ofte er det jo noget vi gør i frygt for at overse noget, uden helt at forholde os til at det kan være uhensigtsmæssigt …

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.