Kun én barns sygedag - hvad gør I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. september 2022

Anonym

Jeg er på deltid og har en fridag midt på ugen. Jeg har både barnets 1. og 2. Sygedag. Vi har to børn, som ofte bliver syge i forlængelse af hinanden. Så kan i princippet have barnets 1. og 2. sygedag med det ene barn mandag og tirsdag. Fridag onsdag og så barnets 1. og 2. sygedag med det andet barn torsdag og fredag. 

Så har jeg 2 omsorgsdage pr barn pr år, som jeg bruger på sygdom. 

Ellers har jeg bare verdens bedste chef, som altid er fleksibel og vil gå rigtig langt for at hjælpe, hvis arbejdsplanen tillader det.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2022

Anonym

Vi har begge barns 1. og 2. sygedag men har rummelige, fleksible arbejdspladser. Min chef siger jævnligt til mig og mine kollegaer at vores allervigtigste arbejde er at være forældre for vores børn. Dét er jeg taknemmelig for, da det bestemt ikke har været sådan andre steder. Men ellers arbejder vi hjemme i det omfang vi kan, flexer eller selv er syge. 

Ift det med at det er snyd at skiftes med sygedage og man skal bruge ferie på det, så synes jeg det et bekymrende at hvis man nu er uheldig med et barn der tit er syg, at man så kan risikere at bruge hele sin ferie på sygedage og ikke holde ferie deriblandt sammen med sine børn. Det er den direkte vej til stress og sådan en stresssygemelding er nok heller ikke at foretrække. Så, hvad så? Så skal man på overførselsindkomst mens man har små børn? Eller kunne vi indrette vores arbejdsliv til også at rumme sådanne alle dele af livet? Så kunne vi måske spare det på stresssygemeldinger? Bare en tanke…

Anmeld Citér

1. september 2022

Anonym

Vi har begge barns 1. og 2. sygedag men har rummelige, fleksible arbejdspladser. Min chef siger jævnligt til mig og mine kollegaer at vores allervigtigste arbejde er at være forældre for vores børn. Dét er jeg taknemmelig for, da det bestemt ikke har været sådan andre steder. Men ellers arbejder vi hjemme i det omfang vi kan, flexer eller selv er syge. 

Ift det med at det er snyd at skiftes med sygedage og man skal bruge ferie på det, så synes jeg det et bekymrende at hvis man nu er uheldig med et barn der tit er syg, at man så kan risikere at bruge hele sin ferie på sygedage og ikke holde ferie deriblandt sammen med sine børn. Det er den direkte vej til stress og sådan en stresssygemelding er nok heller ikke at foretrække. Så, hvad så? Så skal man på overførselsindkomst mens man har små børn? Eller kunne vi indrette vores arbejdsliv til også at rumme sådanne alle dele af livet? Så kunne vi måske spare det på stresssygemeldinger? Bare en tanke…

At man ikke kan se, at det er snyd, handler vel om ens moral og etik. Jeg har selv børn, der ofte er syge - typisk fordi den ene er syg og så smittes den anden eller omvendt. Det har jeg vænnet mig til. Og har også accepteret, at det er præmissen ved at have børn. Det skal ikke koste min arbejdsplads.

Igen, så handler det i bund og grund om moral og etik. Så kan man pakke det ind i diverse undskyldninger, men hvordan vil din arbejdsplads have det? Eller dine kollegaer?

Det er bare til tider hårdt at have børn. At trække et stress-kort, så er der andre ting, man skal have justeret -> og med de muligheder, vi har i DK, så er der ikke nogen undskyldning.

Sorry to say it, men det er min holdning og der er der sikkert andre, som har en anden holdning og en anden moral.

Anmeld Citér

1. september 2022

Anonym

Jeg er selvstændig og min mand har et arbejde han sjælden kan holde fri fra. Jeg kan ikke arbejde hjemmefra, så hvis jeg ikke kan få hjælp til pasning, betaler jeg selv eller skubber arbejdet til dage hvor min mand har fri.

Anmeld Citér

1. september 2022

Anonym

Anonym skriver:

At man ikke kan se, at det er snyd, handler vel om ens moral og etik. Jeg har selv børn, der ofte er syge - typisk fordi den ene er syg og så smittes den anden eller omvendt. Det har jeg vænnet mig til. Og har også accepteret, at det er præmissen ved at have børn. Det skal ikke koste min arbejdsplads.

Igen, så handler det i bund og grund om moral og etik. Så kan man pakke det ind i diverse undskyldninger, men hvordan vil din arbejdsplads have det? Eller dine kollegaer?

Det er bare til tider hårdt at have børn. At trække et stress-kort, så er der andre ting, man skal have justeret -> og med de muligheder, vi har i DK, så er der ikke nogen undskyldning.

Sorry to say it, men det er min holdning og der er der sikkert andre, som har en anden holdning og en anden moral.

Du behøver ikke køre den på moral med mig og være høj i hatten. Vi har aldrig selv gjort det. Vi har været priviligerede nok til at kunne det. Men jeg kan godt forstå andre er så pressede at de ikke ser anden udvej. 

Muligheder i DK? Vi har latterligt dårlige forhold ift andre vestlige lande - som vi altid sammenligner os med - når det kommer til barns sygedage. Vi bruger milliarder af kroner på behandling af stress, har massiv øgning af børn og unge i mistrivsel. Måske skal vi sadle om? Have tid til omsorg i vores samfund inkl at passe på os selv og vores børn når de er syge. Jeg tror på at i sidste ende så vil det koste samfundet og virksomhederne mindre. 

Anmeld Citér

2. september 2022

Anonym

Er ansat i det offentlige og har barns første og anden sygedag. Far har en barns sygedag

Er barnet ikke rask indenfor de to dage, som vi har til rådighed, så træder mormor eller farmor til. Begge er pensionister  Ellers har jeg en meget fleksibel leder, der vil lade mig flekse og klare udfordringen således

Jeg kan ved lejlighed arbejde hjemme, men da hun kun er 3 år, skal der opsyn på hele tiden i de vågne timer

Anmeld Citér

2. september 2022

Carina:-)

Hos os må man gerne blive hjemme til barnet er rask.

Men det er naturligvis på egen regning. 

Vi kan ikke ansætte folk med børn - hvis vi også skulle betale for x antal børns sygedage.

Men hvis man ser udover den mindre detalje- så er der ellers ret til at blive hjemne til barnet er rask 

Anmeld Citér

2. september 2022

IenFart

Profilbillede for IenFart

Min branche er generelt ret fleksibel ift barn syg, da det sjældent er nødvendigt vi er på vores pind i et bestemt tidsrum. Så jeg kan arbejde hjemmefra eller på skæve tidspunkter, hvilket gør en stor forskel til at passe et sygt barn. Vi har et sæt bedsteforældre tilbage, som også kan træde til, men dem vil jeg kun bruge ved let sygdom. De er ikke helt unge længere og jeg vil ikke være bekendt at udsætte dem for noget slemt.

Men jeg er stor fortaler for at vi skal have bedre muligheder på arbejdspladserne ved barn syg. Jeg tror også sagtens det kan betale sig i det store billede. Vi ser jo at børn i mange tilfælde bliver sendt afsted halvsyge eller inden de er helt raske fordi forældrene er pressede fra arbejdspladsen. De børn kan så smitte nogle andre børn, som smitter lærere, andre forældre osv osv. så som også skal have sygedage. Det kan aldrig undgås, men mit bud er at det kan sænkes væsentligt.

Anmeld Citér

2. september 2022

Anonym

Hej, det er mig i kalder den sølle svindler og en person uden moral.. 

Siden Januar har jeg brugt 11 barn sygedage + 5 omsorgsdage samt 1 uges sammenhængende ferie, som jeg måtte tage efter en indlæggelse med barnet. Har ret til én barn syg dag og vi har ikke flextid på mit arbejde. 

Derudover har far i forlængelse af mig brugt sine 2 barn sygedage én gang. Han har ikke et job hvor han kan tage første barn sygedag, så det er altid mig den hænger på ift den første dag og så kan han enkelte gange tage over dagen efter så jeg kan passe mit arbejde fuld tid. Svindler? Ja kald mig hvad i vil - vi har haft et lortesygdomsår herhjemme med det ene afløst af det andet: hård omgang corona, hardcore influenza, halsbetændelse, falsk strubehoste. Hver gang næsen begynder løbe på barnet får jeg fornemmelsen af at jeg skal besvime, mit hjerte banker hurtigt og jeg får kvalme,  fordi jeg ikke kan overskue hvordan vi skal få det til at hænge sammen for jeg har ikke mere ferie at tage af resten af året hvis han bliver syg. Og kan ikke få mig selv til at sende ham afsted på panodil og blive ringet hjem når den holder op med at virke. 

Har endda løjet mig selv syg 1 gang fordi det hele ramlede  med alle de sygdomme lige i rap og min chef begyndte være utilfreds med at jeg var så længe væk efter barnets indlæggelse og sms'ede mig hver dag om hvornår jeg kom tilbage - til trods for jeg har taget ferie (som jeg har ret til) for at passe mit syge barn.

Vi har ingen til at hjælpe og vores barn er for lille til en fra nanny.dk, som han ikke kender. Sorry guys! 

Ja, jeg er en svindler, snyder, har dårlig moral og burde skamme mig over at jeg passer på mig selv, min familie, knokler på alle tider af døgnet for at få det til at hænge sammen når man har et off-år ift sygdom. 

Er der overhovedet ingen der stille spørgsmål til systemerne?

Hvor blev diskutionen af ift om de her barn sygedage? Og hvorfor det er så firkantet at far (eller med-forældre) og mor ikke kan afløse hinanden og bruge deres barn sygedag efter hinanden - hvem straffer man? Børnene!!

Man tuder folk ørerne fulde med at de har brug for omsorg og deres forældre - åbenbart ikke når de er syge!! 

Det er en forældet lov , men det betyder mere for jer at svine folk som mig til der forsøger holde hovedet over vandet end at stille spørgsmål til reglerne om de overhovedet er tidssvarende og hvad vi kan gøre for at ændre det. 

Guess what! jeg er ikke perfekt, men jeg har en glad og tryg familie (som heldigvis har været sygdomsfri længe nu)! 

Stempler ud fra denne tråd! 

Anmeld Citér

3. september 2022

Filippa2018

Jeg arbejder i banken, vi har gode vilkår. Blandet andet 14 dages betalt orlov ved indlæggelse og 7 ferieuger, foruden 5 barn syge dag i træk pr. barn. Derudover kommer der fleksibilitet ved ikke at have faste arbejdstider og mulighed for 2-3 hjemmearbejdsdage pr uge. Det er også unikt og meget hensigtmæssigt med små børn, og jeg anderkender at det er er fåtal med disse vilkår og løn. Men derfor tærer det stadig på samvittigheden når man igen igen har feberramte børn eller andet som gør hverdagen svær både overfor ens børn og arbejdsgiver, og det driver folk på et sidespor hvis ens overenskomst (eller mangel på samme) ikke tillader at virkeligheden stemmer overens med ens arbejdsvilkår. 

Husk at man er ikke gift med sin arbejdsplads, der kan man altid blive fyret eller degraderet og man kan altid erstattes på arbejde, men derhjemme er man uerstattelige og det er ens familie og børn kommer først. Og man har kun små børn en gang i livet men vi skal alligevel alle arbejde til vi bliver 70+. Børn er bare vigtigst ❤️

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.