Kun én barns sygedag - hvad gør I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. september 2022

Lje

Tinstin skriver:

Det er jo sjældent, at ens barn kun har én sygedag - som regel er der flere, nogle gange en hel uge. Men man har kun ret til én.

Hvad gør I?

De fleste har jo bedsteforældre, der stadig er på arbejdsmarkedet, og som ikke bare kan træde til - bedstemor har jo ikke barnebarns første sygedag, selvom det ville være smart!
Det er dog heller ikke alle, der har bedsteforældre i nærheden - eller som overhovedet har bedsteforældre. Og det er jo også begrænset, hvor meget man kan trække på sådan en bedstemor, hvis man f.eks. har 3 børn, der bare bliver syg på skift...

Det med kun én sygedag er rimelig vanvittigt! Praktisk kan det jo ikke lade sig gøre. Jeg overvejer nogle gange at melde mig selv syg, for ellers skal de syge afsted og vi har ingen til at passe.

7-9-13 har vores barn på 7 nærmest aldrig været syg. Og hende på 1,5 har haft lidt klatdage hist og pist. Det kunne vi håndtere med barns 1. og 2. sygedag. 

Men det vi har gjort, er at dele os op. Den ene arbejder igennem (for at være foran til evt mere sygedage) og den anden har tjansen hjemme.

På begge vores (fleksible) arbejdspladser må man gerne tage halve barns sygedage. Så altså 4. halve dage. Det gør en kæmpe forskel. Jeg når snildt at arbejde (når jeg har tjansen hjemme) 2-3 timer mens barnet sover lur (stener TV over lur-alderen) og så tager jeg resten af tiden om aftenen. Men med halve sygedage, så er det også kun 4 timers arbejde om dagen, jeg skal igennem. 

Ellers har mormor nogle gange mulighed for at give et nap med. Typisk at hun så er kommet kl. 13 og så har den af os, der har været hjemme, drønet på arbejde. 

Vi er priviligeret med fleksibelt arbejde. Men jeg ville i den grad ønske, der var en fleksibel løsning for alle (ala den svenske) hvor man ikke afvikler sin ferie for at passe på sine børn. 

Vh.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Og er man ansat i det private er der ikke engang noget, der automatisk hedder barnets 1. sygedag medmindre der er overenskomst eller arbejdsgiver alligevel giver det. 

Hos os er bedsteforældrene for gamle eller bor for langt væk, så vi er nødt til at finde en løsning selv. Vores datter er heldigvis meget sjældent syg, men så er det hos os afspadsering/feriedage for min mand og hjemmearbejde for mig (så godt det nu kan lade sig gøre med barnet hjemme også). 

Anmeld Citér

1. september 2022

Anonym

Det er jo sjældent, at ens barn kun har én sygedag - som regel er der flere, nogle gange en hel uge. Men man har kun ret til én.

Hvad gør I?

De fleste har jo bedsteforældre, der stadig er på arbejdsmarkedet, og som ikke bare kan træde til - bedstemor har jo ikke barnebarns første sygedag, selvom det ville være smart!
Det er dog heller ikke alle, der har bedsteforældre i nærheden - eller som overhovedet har bedsteforældre. Og det er jo også begrænset, hvor meget man kan trække på sådan en bedstemor, hvis man f.eks. har 3 børn, der bare bliver syg på skift...

Det med kun én sygedag er rimelig vanvittigt! Praktisk kan det jo ikke lade sig gøre. Jeg overvejer nogle gange at melde mig selv syg, for ellers skal de syge afsted og vi har ingen til at passe.

Min kæreste og jeg arbejde i samme afdeling på samme arbejdsplads, så vi ville ikke kunne benytte os af at han to 2 dage (Vi har 2 dage) og jeg derefter snød og to 2 dage, må indrømme at hvis muligheden havde været der kunne jeg måske ikke se mig helt fri for at have snydt på den bekostning

Vi har dog været så heldig stillet at vores den ældste på 5 år nærmest aldrig er syg, og hvis hun endelig har været det, at vi har bedsteforældre der står på spring.

Lillebror på 4 mdr. Er vi spændte på om bliver ligeså sejlivet som storesøster

Vores arbejdsplads er ret fleksible syntes jeg, og forstående, vi har dog et arbejde som ikke kan varetages hjemmefra, men under corona, hvor børnehaven blev lukket, havde jeg en veninde som gik hjemme, som passede min datter fra kl 9 af, og så mødte jeg bare senere (Men gik hjem til samme tid) fordi der var fuld forståelse for at nogle kunne have svært ved at få enderne til at mødes. Så det var jeg yderst taknemlig for

Anmeld Citér

1. september 2022

Anonym

"som partnere er der INGEN der overholder" - vrøvl og sørgeligt for din arbejdsplads, at du (og åbenbart din vennekreds) har den holdning.

Derhjemme skiftes vi (selvfølgelig hvis det giver mening) til at tage 1. barns sygedag. Og på dag 2, må den ene af os holde fri, hvis der ikke er mulighed for fleksibilitet.

Fleksibiliteten kan fx være, at man arbejder senere samme dag og måske resten en anden dag.

Babysitter har vi ikke helt tillid til endnu - selvom der findes 1 mia gode babysittere derude, men hos os har vi ikke ville gøre brug af det endnu.

Men er mine børn syge, så skal det ikke være til last for min arbejdsplads mere end nødvendigt.

Sikke agressiv du blev der. Både jeg og min vennekreds er yderst fleksible.  så har vi en barn sygedag, arbejder vi tidlig morgen og sent aften den dag, når barnet er sygt men er ikke til 100% rådighed i arbejdstiden men svarer enkelte mails og svarer telefonen hvis det haster. Også når barn ikke er syg - det er give and take fra både arbejdsplads og medarbejder at man er fleksibel.

Så tror ikke ligefrem min arbejdsplads snydes for min arbejdskraft når jeg eller min partner stempler delvis ud i dagtimerne for at passe barn når vi derudover passer vores arbejde på skæve tidspunkter når der er behov for det. 

puha! At få Voksen-skældud er dælme ikke rart. 

Anmeld Citér

1. september 2022

Filippa2018

Jeg er så heldig at have 5 barn syge dage i træk pr. barn og min mand har 2-3 dage også, og vi kan begge arbejde hjemmefra hvis det også bliver nødvendigt.

Da vores datter på 4 år tit var syg som lille, har jeg af og til måtte tage alle 5 dage pga pencilen eller andet som gjorde at hun var nødt til at være hjemme en hel uge eller at hun bare ikke blev frisk. Vi har ingen hjælp og jeg ville ikke kunne overlade mit lille syge barn til andre, det føler jeg er en forældreopgave at at udvise omsorg og passe sit eget barn når det har behov for mor/far.

Men det er en svær nød at knække og det kan også være svært blive enige om hvis job der er vigtigst de morgener hvor ens barn er syg. Men i de situationer prøver jeg at huske på at børn er vigtigere end arbejdet.

Anmeld Citér

1. september 2022

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Tinstin skriver:

Hvad gør I?

jeg har meldt første barns sygedag og så derefter snakket med min leder åbent om at barnet stadig er syg og så i aftale med lederen aftalt om jeg sygemelder mig selv eller om jeg bruger af mine fridage eller noget af alt det overarbejde jeg havde haft...

jeg har ingen til at passe syge børn udover mig..

Anmeld Citér

1. september 2022

321

Profilbillede for 321
Filippa2018 skriver:

Jeg er så heldig at have 5 barn syge dage i træk pr. barn og min mand har 2-3 dage også, og vi kan begge arbejde hjemmefra hvis det også bliver nødvendigt.

Da vores datter på 4 år tit var syg som lille, har jeg af og til måtte tage alle 5 dage pga pencilen eller andet som gjorde at hun var nødt til at være hjemme en hel uge eller at hun bare ikke blev frisk. Vi har ingen hjælp og jeg ville ikke kunne overlade mit lille syge barn til andre, det føler jeg er en forældreopgave at at udvise omsorg og passe sit eget barn når det har behov for mor/far.

Men det er en svær nød at knække og det kan også være svært blive enige om hvis job der er vigtigst de morgener hvor ens barn er syg. Men i de situationer prøver jeg at huske på at børn er vigtigere end arbejdet.

5 dage..

det må være skønt. 
må man spørger hvad branche du er i ? 

Anmeld Citér

1. september 2022

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
Anonym skriver:

Men det er jo ikke for at snyde, men for at overleve som forældre til institutionsbarn der i perioder bliver meget syge og det kan være nødvendigt at gøre brug af begge forældres barn-sygedage der er til rådighed. Vil ikke kalde det decideret snyd at passe sit barn når det er syg. 

Altså det er jo faktisk snyd. Selvom alle gør det (gør de virkelig det?)

Man skal bruge ferie/fleks eller omsorgsdage, hvis det kommer dertil. 

Anmeld Citér

1. september 2022

lineog4

Vi har været heldige både med børn, der havde få sygedage og en mormor lige rundt om hjørnet. 

Men når vi blev ramt og mormor måske ikke kunne, så har vi forsøgt os at få tilrettelagt så vi kan være hjemme på skift på dagen. Jeg er lærer, så har ofte kunne tage min undervisning, meb så kalde fra møder eller forberede hjemme og min mand fik omlagt sine møder og tog afsred når jeg var hjemme igen. 

Jeg har mulighed for 1. Og 2. Dags barn syg, har ikke ret men mulighed, men tror faktisk ikke jegvhsr brugt 2. Dag en eneste gang, men har så brugt at komme fx fra 8 til 12 og tage hjem igen. 

Anmeld Citér

1. september 2022

Roselil

Profilbillede for Roselil
Tinstin skriver:

Hvad gør I?

Ideen er vist at man så betaler en barnepige hvis familien ikke kan træde til. 
jeg er heller ikke vild med reglerne, ville iiie bryde mig om at overlade omsorgen til en fremmed. Heldigvis har jeg to dage og dækker det ikke har jeg brugt omsorgsdage. En enkelt gamg var mit barn syg i knap tre uger. Her sagde jeg, at jeg måtte blive hjemme og de evt. kunne trække mig i løn. Det gjorde de dog ikke.

i sverige har de f.eks meget bedre muligheder end dk. Du kan evt. melde dig ind i familiepolitisk netværk på facebook. De kæmper bl.a. for flere barn syg dage

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.