Kun én barns sygedag - hvad gør I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.146 visninger
34 svar
41 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. september 2022

Tinstin

Det er jo sjældent, at ens barn kun har én sygedag - som regel er der flere, nogle gange en hel uge. Men man har kun ret til én.

Hvad gør I?

De fleste har jo bedsteforældre, der stadig er på arbejdsmarkedet, og som ikke bare kan træde til - bedstemor har jo ikke barnebarns første sygedag, selvom det ville være smart!
Det er dog heller ikke alle, der har bedsteforældre i nærheden - eller som overhovedet har bedsteforældre. Og det er jo også begrænset, hvor meget man kan trække på sådan en bedstemor, hvis man f.eks. har 3 børn, der bare bliver syg på skift...

Det med kun én sygedag er rimelig vanvittigt! Praktisk kan det jo ikke lade sig gøre. Jeg overvejer nogle gange at melde mig selv syg, for ellers skal de syge afsted og vi har ingen til at passe.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2022

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Jeg har ret til 2 dage jf. min overenskomst. Det er ofte heller ikke nok hvis vores børn bliver syge. Vores bliver aldrig sådan klart-syge, men når de så endelig bliver syge så er det en hel uge med slem influenza. Her anvender vi vores ferie, flextimer eller får lavet aftaler med vores arbejdspladser om hjemmearbejde. Min mand har også ret til barnets 2. sygedag, men det er jo ikke tilladt at jeg først tager 2 dage og bagefter tager han 2 dage. 
vi har heldigvis nogle ret fleksible jobs, ellers kan jeg simpelthen ikke forestille mig hvordan kabalen skulle gå op….

Anmeld Citér

1. september 2022

Anonym

Jeg har en firkantet arbejdsplads, så jeg betaler med feriedage når barnet er syg. 1 barn sygedag og så er det feriedage for resten  - 0 fleksibilitet! Surt show og virkelig ikke særligt moderne tilgang til arbejds- og familielivet.

Andre steder er de mere fleksible og det er bare med at tale med sin leder om hvad man kan gøre. Kan man være hjemme når barnet er syg og så arbejde lidt ekstra på et andet tidspunkt evt eller finde på en løsning så leder ved at man er der. 

Selvom en anden skriver at man ikke må tage barnsygedage som partnere er der INGEN der overholder. Har aldrig hørt om nogen der tog det så seriøst. Så det ville jeg ikke hænge mig i. 

Anmeld Citér

1. september 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Min kæreste kan arbejde hjemme, så det gør vi brug af.. Ellers havde vi heller ikke kunne få det til at løbe rundt, da vores forældre bor 2,5 times kørsel væk.. 

Min svigermor har passet et par gange, hvor hun så har sovet her, men det er bare ikke en hensigtsmæssig løsning, da vi har et lille hus og i forvejen er proppet her og min svigermor desuden ikke har det vildt godt med at sove andre steder.. Men hun har været sød ved os og sat sine egne behov til side for vores skyld.. 

Min søster er lige kommet på flex og kan derfor måske også hjælpe engang imellem.. Men vi regner ikke med hende, da hun jo helst ikke skal få det værre/mere ondt bare fordi hun skal passe vores børn.. Så ja indtil videre går vi med den løsning, at min kæreste arbejder hjemme for det meste.. Og så kan jeg så tage dem engang imellem - enten hvis jeg har fridage (jeg har skiftende tider) eller også må jeg tage barnets 1. Sygedag.. 

Har I ikke mulighed for at arbejde hjemme? 

Anmeld Citér

1. september 2022

havudsigt

Profilbillede for havudsigt
Anonym skriver:

Jeg har en firkantet arbejdsplads, så jeg betaler med feriedage når barnet er syg. 1 barn sygedag og så er det feriedage for resten  - 0 fleksibilitet! Surt show og virkelig ikke særligt moderne tilgang til arbejds- og familielivet.

Andre steder er de mere fleksible og det er bare med at tale med sin leder om hvad man kan gøre. Kan man være hjemme når barnet er syg og så arbejde lidt ekstra på et andet tidspunkt evt eller finde på en løsning så leder ved at man er der. 

Selvom en anden skriver at man ikke må tage barnsygedage som partnere er der INGEN der overholder. Har aldrig hørt om nogen der tog det så seriøst. Så det ville jeg ikke hænge mig i. 

Det tror jeg faktisk alle på min arbejdsplads overholder. Jeg kunne ikke forestille mig at mine kollegaer kunne finde at snyde med det. 
Måske er det netop fordi hi er et meget fleksibelt og godt sted, så der heller ikke er behov for det. 

Anmeld Citér

1. september 2022

Anonym

havudsigt skriver:

Det tror jeg faktisk alle på min arbejdsplads overholder. Jeg kunne ikke forestille mig at mine kollegaer kunne finde at snyde med det. 
Måske er det netop fordi hi er et meget fleksibelt og godt sted, så der heller ikke er behov for det. 

Men det er jo ikke for at snyde, men for at overleve som forældre til institutionsbarn der i perioder bliver meget syge og det kan være nødvendigt at gøre brug af begge forældres barn-sygedage der er til rådighed. Vil ikke kalde det decideret snyd at passe sit barn når det er syg. 

Anmeld Citér

1. september 2022

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg har også kun 1 barns sygedag. 
da jeg var håndværker brugte jeg af ferie/fridage eller betalte selv - altså fri uden løn..

nu har jeg en leder position og kan godt arbejde hjemme en dag eller 2, men det er ikke optimalt. Så hvis jeg har børn syge i mere end 2-3 dage, vil det igen blive feriedage eller fri uden løn. 

heldigvis har mine børn sjældent mere end 5 sygedage på 1 år tilsammen. 

Anmeld Citér

1. september 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ

Har du en mand? Han kan måske også træde til. 
herhjemme deles vi - og ofte er to dage jo nok - med mindre man rammer en tirsdag eller en onsdag. Forstå mig ret - mange dage vil man jo ramme ind i weekenden. 
Men ellers har jeg også betalt mig fra det med afspadsering eller feriedag/omsorgsdag. Hvis du er offentlig ansat har du to omsorgsdage pr. Barn indtil deres 7. År. Både du og din mand - hvis I altså er offentlig ansatte. 

men ellers er reglerne jo, at man selv skal betale  det er virkelig irriterende - men desværre vilkåret

Anmeld Citér

1. september 2022

Soonmom

Så må man jo tage omsorgsdage eller feriedage 

Vi har heldigvis mormor som næsten altid kan tage dem ved sygdom, men selvom vi har fire børn (den ene er jeg dog på barsel med), er de virkelig sjælendt syge.

Min dreng kastede op i søndags, men før det var det fredagen før vinterferien og de andre var længere tid siden endnu, så heldigvis meget sjældent 

Anmeld Citér

1. september 2022

Anonym

Anonym skriver:

"som partnere er der INGEN der overholder" - vrøvl og sørgeligt for din arbejdsplads, at du (og åbenbart din vennekreds) har den holdning.

Derhjemme skiftes vi (selvfølgelig hvis det giver mening) til at tage 1. barns sygedag. Og på dag 2, må den ene af os holde fri, hvis der ikke er mulighed for fleksibilitet.

Fleksibiliteten kan fx være, at man arbejder senere samme dag og måske resten en anden dag.

Babysitter har vi ikke helt tillid til endnu - selvom der findes 1 mia gode babysittere derude, men hos os har vi ikke ville gøre brug af det endnu.

Men er mine børn syge, så skal det ikke være til last for min arbejdsplads mere end nødvendigt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.