Med hensyn til gaverne, synes jeg på ingen vis at du overreagerer. Det er jo ikke dét at hun spørger om hendes datter må hjælpe din datter med at pakke gaver op, det er dét faktum at hun ikke respekterer dit svar. Jeg var blevet rigtig ked af det udfald, ligesom jeg forestiller mig at det jo bare er dét du er blevet. Øv en usmagelig voksen-opførsel.
Min mand og jeg har stået lidt i samme situation med hans søster, der er noget ældre end ham. Hun er slet ikke lige så slem. Men belærende, hidsig og et tudefjæs hvis andre siger hende imod eller siger fra. Det eskalerede for et år siden hvor jeg simpelthen ikke gad det mere efter at hun havde kaldt min mand grimme ting foran vores børn og efterfølgende opført sig skørt.
Jg tvang min mand til at løse det. Han ringede til hende og fik sagt hvordan vi andre oplever hende i de situationer og jeg kan sige dig at han var nervøs. Han rystede. Han er ellers ikke typen, der bliver nervøs og til dagligt leder diverse projekter osv. Men det hjalp enormt meget og hun blev så overrasket over det så hun faktisk lyttede. Hver gang hun forsøgte at placere skyld væk fra sig selv påpegede han det med det samme, og tvang hende tilbage på sporet.
Mennesker, der opfører sig sådan har brug for en fast tone og en snak der ikke viger fra målet. Vi satte os ned og blev fuldstændigt enige om hvad målet med samtalen var. "Hvad er det vigtigste hun må forstå i den samtale" og det hjalp ham enormt meget. Jeg mener endda jeg skrev det ned for ham i punktform. Han understregede hele tiden at han elsker hende og at det endelige mål jo netop var, at vi gerne vil dem og faktisk hygger os meget med hende og hendes lille familie.
Din svigerinde lyder usmagelig. Så træls. Men måske det kan ændres en smule. Det er meget hårdt at have et familiemedlem, der opfører sig sådan. 
Anmeld
Citér