Syge børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. august 2022

Anonym trådstarter

Jeg har ikke skrevet jeg ikke vil støtte det?

Jeg spurgte bare om de ikke selv ville kunne klare det, så vidt jeg ved skal man måle sin blodsukker og tage insulin hvis det er x i værdi (har ikke styr på værdier) og kender ikke til sygdommen, derfor jeg spurgte

Så slap lige lidt af, man har vel lov at spørge, så det var ikke fordi jeg nødvendigvis ikke ville støtte det. Jeg skriver dog ikke under, men det er mere fordi jeg tænker hvor pengene skal komme fra, hvis Danmark havde god økonomi pt. Så kunne det sagtens have været at jeg havde støttet det, men pt gør jeg ikke, da jeg tænker det vil kunne løses på anden måde fx at lærerne bliver instrueret i det og ved hvad de skal gøre

Beklager - det er er følsomt emne. 
For at forklare mere: den tid der går med at passe/ holde øje med diabetes i skoletiden og gfo tages fra alm undervisning og påvirker også de andre børn. - derfor er der brug for støtte/ ekstra tid. Specielt i de mindre klasser. På mange skoler er klasselærer- gfo medarbejdere (typisk unge mennesker i 20 erne) tilbageholdne med at tage ansvaret på sig.
Et normalt blodsukker skal være mellem 4-8 ca. Jeg tror rigtig mange forældre har revet sig i håret når deres barn er hentet fra GFO med blodsukker på 2,2 eller 20. Nogen oplever at barnet ikke er til at få kontakt til rigtig. Forestil dig at hente dit eget barn sådan. Og med de vilkår - specielt på dårlige skoler er det en hverdag. Så der er i den grad brug for kærlighed og opmærksomhed på dette område. 

Min søn tastede 3 gange så meget insulin ind ifht hvaf han behøvede i fredags til en musliebar = død/ chok inden for 30/45 min hvis ingen havde holdt øje. Han nåede ikke ned på kritisk niveau fordi det er en super skole med rigtig ansvarsfulde voksne. Langt lang fra tilfældet de fleste steder.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. august 2022

Soonmom

Anonym skriver:

Beklager - det er er følsomt emne. 
For at forklare mere: den tid der går med at passe/ holde øje med diabetes i skoletiden og gfo tages fra alm undervisning og påvirker også de andre børn. - derfor er der brug for støtte/ ekstra tid. Specielt i de mindre klasser. På mange skoler er klasselærer- gfo medarbejdere (typisk unge mennesker i 20 erne) tilbageholdne med at tage ansvaret på sig.
Et normalt blodsukker skal være mellem 4-8 ca. Jeg tror rigtig mange forældre har revet sig i håret når deres barn er hentet fra GFO med blodsukker på 2,2 eller 20. Nogen oplever at barnet ikke er til at få kontakt til rigtig. Forestil dig at hente dit eget barn sådan. Og med de vilkår - specielt på dårlige skoler er det en hverdag. Så der er i den grad brug for kærlighed og opmærksomhed på dette område. 

Min søn tastede 3 gange så meget insulin ind ifht hvaf han behøvede i fredags til en musliebar = død/ chok inden for 30/45 min hvis ingen havde holdt øje. Han nåede ikke ned på kritisk niveau fordi det er en super skole med rigtig ansvarsfulde voksne. Langt lang fra tilfældet de fleste steder.

Tænker heller ikke at han selv skal stå med ansvaret for at doserer, men han kan jo godt måle selv og hvis det så er for højt /lavt, så kan en lære/pædagog hjælpe ham , så han får doseret rigtig.

Det er ikke kun unge vikarer, der er altid en ældre fast til stede. Jeg er selv pædagog, dog hos de helt små og hvis vi har en guide fra en læge må vi give medicin, så tænker "bare" det er en udførlig guide og så er det jo ofte de samme som er om barnet, så tænker hurtigt de kommer ind i det, tænker også du giver kost osv med i forhold til det, du kan selvfølgelig ikke vide hvor aktiv han er .

Anmeld Citér

21. august 2022

fehår

Børn har brug for hjælp med disse ting og skal ikke stå med det ansvar selv. Jeg har gennem mit arbejde som lærer (og i særdeleshed også som lærervikar, hvor man kommer vidt omkring) oplevet, hvor svært det kan være for børn, hvis de selv skal holde øje med medicin eller lignende. Det er ikke gangbart. 

Jeg har støttet op om forslaget.

Anmeld Citér

21. august 2022

Anonym trådstarter

Tænker heller ikke at han selv skal stå med ansvaret for at doserer, men han kan jo godt måle selv og hvis det så er for højt /lavt, så kan en lære/pædagog hjælpe ham , så han får doseret rigtig.

Det er ikke kun unge vikarer, der er altid en ældre fast til stede. Jeg er selv pædagog, dog hos de helt små og hvis vi har en guide fra en læge må vi give medicin, så tænker "bare" det er en udførlig guide og så er det jo ofte de samme som er om barnet, så tænker hurtigt de kommer ind i det, tænker også du giver kost osv med i forhold til det, du kan selvfølgelig ikke vide hvor aktiv han er .

Tror mig vi gør alt som forældre - gule postits med antal kulhydrater til 10 frugt og frokost. 
Den skole vores barn går på har 900 børn. Det er de samme voksne men de holder øje med riiigtig mange børn. og det går stærkt. Eksempel: min søn spiser pasta uden at få insulin og løber ud og spiller fodbold med et stigende blodsukker på ca 9. 15 minutter senere kommer han ind og er akut lav 2,8 pga aktivitet. Det samme med fodbold i frikvarteret i skolen. Hver dag er der kl 14.00 snack i gfo’en … det er alt fra koldskål til pizza til varme hveder  eller vandmelon. Det er ikke en nem opgave.
Herudover kommer nogle kulhydrater ud i kroppen forsinket .. dvs hvis man giver hele den nødvendige mængde i et skud så blive barnet først lav og stiger senere. Pizza kommer 4-5 timer forsinket . Herudover er der fødselsdage, karamel udkastning. Det er en lille sejr at komme helskindet igennem hver dag . Vores søn ligger 95 pct inden for normalområdet. Men jeg kender flere hvor deres barn har været i decideret livsfare i skolens varetægt. 
Der er en grund til forslaget og det er fordi der jævnligt sker meget farlige situationer. Og så nytter det ikke at man siger “det må de voksne tage sig af”. Der er rigtig mange der ikke vil påtage sig det ansvar. Faktum er at det ikke fungerer rigtig mange steder. Det er mere reglen end undtagelsen desværre. Jeg kan se på min søns regulering at pædagogen har færre timer med 2. Klassen end da han var i 0. …. Og det er bare ikke ok. Og som sagt vi går et super sted i sammenligning.

Anmeld Citér

21. august 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Soonmom skriver:

Der er ikke altid en ældre, fast vikar til stede på skolerne. Ældre, faste vikarer er en sjældenhed. 

Anmeld Citér

21. august 2022

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Jeg har selv som lærer prøvet at stå med en ukendt elev med insulinpumpe og ingen kendte voksne. Syntes bestemt ikke det var en behagelig situation! Jeg anede ikke et klap om det. Så jeg støtter op om forslaget.

Anmeld Citér

21. august 2022

Anonym trådstarter

Dutelidut skriver:

Jeg har selv som lærer prøvet at stå med en ukendt elev med insulinpumpe og ingen kendte voksne. Syntes bestemt ikke det var en behagelig situation! Jeg anede ikke et klap om det. Så jeg støtter op om forslaget.

Anmeld Citér

21. august 2022

Soonmom

Mor og meget mere skriver:

Der er ikke altid en ældre, fast vikar til stede på skolerne. Ældre, faste vikarer er en sjældenhed. 

Det siger jeg heller ikke, men der er jo mere end en lære på en skole, så det er ikke kun unge vikarer

Anmeld Citér

21. august 2022

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Det siger jeg heller ikke, men der er jo mere end en lære på en skole, så det er ikke kun unge vikarer

Jep - og cirka to hvis man er heldig der kan og ønsker at give i insulin og hjælpe med beregning. Min søn går i 2. Tysklærer til 7 klasserne hjælper ham ikke lige. Pt er der to der kan og ønsker at hjælpe på vores søns skole.  Det er den virkelighed der er … ærligt. Og 900 elever og og vi er endda god stillet.

Anmeld Citér

21. august 2022

Alonebreak

Profilbillede for Alonebreak

Jep - og cirka to hvis man er heldig der kan og ønsker at give i insulin og hjælpe med beregning. Min søn går i 2. Tysklærer til 7 klasserne hjælper ham ikke lige. Pt er der to der kan og ønsker at hjælpe på vores søns skole.  Det er den virkelighed der er … ærligt. Og 900 elever og og vi er endda god stillet.

Tankevækkende problemstilling. 
på en måde kan jeg godt forstå at lærere som ikke er blevet sat ind i sygdommen samt forløbet ikke tør stå til ansvar for dosering osv. 

Det kan ingen forvente af dem, med mindre de er blevet sat godt ind i alt dette, og tiden er til det. 
Skolelærer har også rigeligt at se til, samtidige med at de er mennesker og kan "glemme” at der er nogle som har større behov end andre, til hjælp og opmærksomhed. 

håber dit forslag slår igennem, men synes lige du skal give lærerene en chance og tænke, at det sikkert ikke er fordi de ikke har lyst til at hjælpe, men ikke tør elller kan. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.