Matematik i 5 klasse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. august 2022

Carina:-)

Min i 3  kl. aflevere matematik lektier i et hæfte .

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. august 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mrs. skriver:

Ja der er jeg enig i den gamle måde er nemmere  det er også de måder jeg lærer min dreng.. 

Har snakket med hans lærer og de må lave mellemregninger hvis de gider så det er ikke noget de har på rygraden men jeg har så spurgt om mulighed for det bliver mere konsekvent og også i forhold til formlerne. Så er dejligt det er løst

Det er sjovt, for der er ikke én “gammel måde” - forskellige bogsystemer og lærere har grebet matematikundervisningen vidt forskelligt an igennem tiden, og elever i samme by, men på forskellige skoler, har lært forskellige metoder på samme tid. Alligevel synes rigtigt mange af os, at “vores” indlærte metoder er de bedste, nemmeste, “rigtigste”. 
Jeg lærte at lave gange- og minusstykker på én måde tilbage i 80’erne, og mine jævnaldrende fra andre skoler lærte andre, mens min stedfar, der hjalp mig med matematikken, korsede sig over, at det ikke skulle gøres på hans måde.
På seminariet, i 90’erne, havde jeg obligatorisk matematik på grunduddannelsen, og her fik vi præsenteret adskillige metoder for at få overblikket. Jeg kunne slet ikke rumme at sætte mig ind i så mange, når nu mine egne fungerede. Motivationen var heller ikke stor, da jeg ikke ville undervise i matematik. 

Hvis man er skarp til matematik, og det gælder også dygtige elever, kan man med held overskue flere metoder og finde frem til ens foretrukne, men jeg tror, vi er rigtigt mange, der bare gerne vil gøre det på den måde, vi én gang har lært. 

Anmeld Citér

17. august 2022

lineog4

Det er sjovt, for der er ikke én “gammel måde” - forskellige bogsystemer og lærere har grebet matematikundervisningen vidt forskelligt an igennem tiden, og elever i samme by, men på forskellige skoler, har lært forskellige metoder på samme tid. Alligevel synes rigtigt mange af os, at “vores” indlærte metoder er de bedste, nemmeste, “rigtigste”. 
Jeg lærte at lave gange- og minusstykker på én måde tilbage i 80’erne, og mine jævnaldrende fra andre skoler lærte andre, mens min stedfar, der hjalp mig med matematikken, korsede sig over, at det ikke skulle gøres på hans måde.
På seminariet, i 90’erne, havde jeg obligatorisk matematik på grunduddannelsen, og her fik vi præsenteret adskillige metoder for at få overblikket. Jeg kunne slet ikke rumme at sætte mig ind i så mange, når nu mine egne fungerede. Motivationen var heller ikke stor, da jeg ikke ville undervise i matematik. 

Hvis man er skarp til matematik, og det gælder også dygtige elever, kan man med held overskue flere metoder og finde frem til ens foretrukne, men jeg tror, vi er rigtigt mange, der bare gerne vil gøre det på den måde, vi én gang har lært. 

Da jeg tog linjefag i matematik, det skulle vi i første time fortælle om vores metode til at dividere i grupper - det var lige før stemningen mindede om timerne før en krig. Ikke en af os i min gruppe brugte samme metode, og vi mente alle vores var den bedste og mest korrekte 

Til ts tænker alle arbejder med en form for mellemregninger i 5. Klasse, men ikke nødvendigvis som vi gjorde, da vi gik I skole. Og det skal også siges, at mellemregninger eller måske rettere forklaringer på, hvordan man er kommet frem til sit resultat er noget af det sværeste at få alle elever med på, for det er jo bare 35. 

I mine klasser arbejder vi meget med at de ikke må fortælle mig resultatet, men kun skal fortælle, hvordan de ville regne det ud - det er en udfordring uden lige fordi den gængse holdning er matematik handler om resultater, men det er regning der gør det  

Derudover så præsenteres børnene for mange metoder, nogle gange finder de også selv på nogen som virker fantastisk. Nogle børn kan overskue mange metoder og andre bruger en - ofte vælger de så i addition og subtraktion den vi i mine klasser kalder regnelærer Prebens metode (den lodrette opstilling) for det er også den deres forældre kan.

Nå der kom jeg langt væk fra mellemregninger - men jo som matematiklærer vil jeg sige, at mellemregninger eller forklaringer egentlig er mere vigtige end resultatet. Om man lige opstiller på den ene eller den anden måde, får sat stregerne med lineal og holder en fin orden - er knapt så vigtigt, dog skal det være forståeligt for modtageren og derfor kan orden være en god ting. 

Kladdehæfte/computer er også forskelligt fra sted til sted - jeg bruger meget gerne computer for ude i deres fremtid med matematik i 9. Klasse, gymnasiet mm. Der er afleveringer på computer, så et kendskab til wordmat giver så meget mening. 

Anmeld Citér

17. august 2022

B&J

Mor11 skriver:

Sjovt. Jeg bliver ugentligt frustreret over at jeg synes matematik bogens “regneregler” og “smarte metoder” er helt elendige :-D og enormt ringe forklaret. Min 10årige fatter hat af det - og det forstår jeg faktisk godt. 

Ej det er træls for jer fordi jeg syntes det er et kæmpe hot her hjemme

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.