Matematik i 5 klasse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.837 visninger
13 svar
20 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. august 2022

Mrs.

Hej. 
min søn går i 5, og det undrer mig meget at de ikke skal skrive deres regne stykker op. Jeg oplever at min søn mangler forståelsen af selve udregningen, og han føler det er svært. 
Når jeg så sætter mig med ham, med hans lektier, sidder vi og skriver mellemregningerne på papir ved siden af og hans forståelse af hvad han laver kommer så. 
Jeg kan selv huske i folkeskolen at kunne skrive et regnestykke op og vise hvordan man udregner sine opgaver var utrolig vigtigt, samt at have orden i hvordan man skrev sine regnestykker op så det var overskueligt - man slap ikke med lidt gætten/hovedregning og så skrive et facit. 

Er det kotume nu at man ikke skal skrive mellemregninger? 
jeg synes personligt det er noget ret essentielt i forhold til matematik? Opgaverne han får bliver også sværere og sværere, så tænker hovedregning ikke rækker særlig langt så længe endnu, og hvis han så ikke har lært af sin skole at skrive mellemregningerne så bliver matematik jo pludselig et problem? Kan det være rigtigt at jeg skal sidde og lære ham hvordan man laver mellemregninger og stiller det op? Eller kan jeg tillade mig at tage kontakt til skolen og spørge hvorfor det ikke er noget de lærer?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. august 2022

Roselil

Profilbillede for Roselil
Mrs. skriver:

Hej. 
min søn går i 5, og det undrer mig meget at de ikke skal skrive deres regne stykker op. Jeg oplever at min søn mangler forståelsen af selve udregningen, og han føler det er svært. 
Når jeg så sætter mig med ham, med hans lektier, sidder vi og skriver mellemregningerne på papir ved siden af og hans forståelse af hvad han laver kommer så. 
Jeg kan selv huske i folkeskolen at kunne skrive et regnestykke op og vise hvordan man udregner sine opgaver var utrolig vigtigt, samt at have orden i hvordan man skrev sine regnestykker op så det var overskueligt - man slap ikke med lidt gætten/hovedregning og så skrive et facit. 

Er det kotume nu at man ikke skal skrive mellemregninger? 
jeg synes personligt det er noget ret essentielt i forhold til matematik? Opgaverne han får bliver også sværere og sværere, så tænker hovedregning ikke rækker særlig langt så længe endnu, og hvis han så ikke har lært af sin skole at skrive mellemregningerne så bliver matematik jo pludselig et problem? Kan det være rigtigt at jeg skal sidde og lære ham hvordan man laver mellemregninger og stiller det op? Eller kan jeg tillade mig at tage kontakt til skolen og spørge hvorfor det ikke er noget de lærer?

Selvfølgelig kan du kontakte skolen/matematiklæreren og spørge ind til det. Man kan jo godt spørge på en konstruktiv og pæn måde Fortæl, at du oplever at dit barn har svært ved at forstå matematikken uden mellemregningerne og om det er noget der bliver lagt vægt på i undervisningen.

Kan måske også være at de laver mellemregninger og at din søn blot har misforstået?

Anmeld Citér

16. august 2022

drabo

Profilbillede for drabo

Min datter er heller ikke til at få til at bruge noter til mellemregninger, hun synes det er snyd og vil lave det hele i hovedet.

Så det kan jo være din søn har lidt af det samme, og det er ikke fordi de ikke lærer at skrive stykkerne op 

Men du kan sagtens spørge, bare gør det nysgerrigt og ikke anklagende eller spørg ind til noget materiale om hvordan de skriver stykkerne op i skolen.

Anmeld Citér

16. august 2022

Mrs.

De har ikke nogen papirer eller lignende der er til mellemregningerne. Når de har skulle lave det på pc skal de bare skrive opgave nummer og facit.. 

undrer mig helt vildt da det er en ret stor del af matematik.. 

men ja må høre hvordan det kan være og hvordan læreren gør det i så fald.

Anmeld Citér

16. august 2022

Mor11

Profilbillede for Mor11

Min dreng i 5. Klasse skal lave matematik i et gammeldags ternet hæfte hvor regnestykkerne skrives op og regnes ud.

Anmeld Citér

16. august 2022

Mrs.

Mor11 skriver:

Min dreng i 5. Klasse skal lave matematik i et gammeldags ternet hæfte hvor regnestykkerne skrives op og regnes ud.

Præcis sådan jeg også tænker man lærer det bedst - og forstår hvad det er man laver.. 

også så de kan gå tilbage og se hvis der er regnefejl hvor fejlen er 

Anmeld Citér

17. august 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mrs. skriver:

Præcis sådan jeg også tænker man lærer det bedst - og forstår hvad det er man laver.. 

også så de kan gå tilbage og se hvis der er regnefejl hvor fejlen er 

Jeg ved intet om matematikundervisning på 5. klassetrin, men jeg ved til gengæld, at mellemregninger er helt essentielt i 7.-9. klasse, og at det trækker ned, hvis de udelader dem i deres afleveringer. Så det er ikke udgået, men måske introduceres de først for det senere? 
- Jeg vil  ikke gøre mig klog på, om det i givet fald er en uhensigtsmæssig tilgang - blot dele, hvad jeg ved. 

Anmeld Citér

17. august 2022

B&J

I 5 klasse skrev vores søn i et hæfte med tern og deres lære forlanger der er mellemregninger så han kan se hvordan de har løst regnestykket.

Vil dog ønske de havde de smart metoder da jeg gik i skole som

dividermanden 

gange kassen

Anmeld Citér

17. august 2022

Mor11

Profilbillede for Mor11
B&J skriver:

I 5 klasse skrev vores søn i et hæfte med tern og deres lære forlanger der er mellemregninger så han kan se hvordan de har løst regnestykket.

Vil dog ønske de havde de smart metoder da jeg gik i skole som

dividermanden 

gange kassen

Sjovt. Jeg bliver ugentligt frustreret over at jeg synes matematik bogens “regneregler” og “smarte metoder” er helt elendige :-D og enormt ringe forklaret. Min 10årige fatter hat af det - og det forstår jeg faktisk godt. 

Anmeld Citér

17. august 2022

Mrs.

Mor11 skriver:

Sjovt. Jeg bliver ugentligt frustreret over at jeg synes matematik bogens “regneregler” og “smarte metoder” er helt elendige :-D og enormt ringe forklaret. Min 10årige fatter hat af det - og det forstår jeg faktisk godt. 

Ja der er jeg enig i den gamle måde er nemmere  det er også de måder jeg lærer min dreng.. 

Har snakket med hans lærer og de må lave mellemregninger hvis de gider så det er ikke noget de har på rygraden men jeg har så spurgt om mulighed for det bliver mere konsekvent og også i forhold til formlerne. Så er dejligt det er løst

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.