Hej.
min søn går i 5, og det undrer mig meget at de ikke skal skrive deres regne stykker op. Jeg oplever at min søn mangler forståelsen af selve udregningen, og han føler det er svært.
Når jeg så sætter mig med ham, med hans lektier, sidder vi og skriver mellemregningerne på papir ved siden af og hans forståelse af hvad han laver kommer så.
Jeg kan selv huske i folkeskolen at kunne skrive et regnestykke op og vise hvordan man udregner sine opgaver var utrolig vigtigt, samt at have orden i hvordan man skrev sine regnestykker op så det var overskueligt - man slap ikke med lidt gætten/hovedregning og så skrive et facit.
Er det kotume nu at man ikke skal skrive mellemregninger?
jeg synes personligt det er noget ret essentielt i forhold til matematik? Opgaverne han får bliver også sværere og sværere, så tænker hovedregning ikke rækker særlig langt så længe endnu, og hvis han så ikke har lært af sin skole at skrive mellemregningerne så bliver matematik jo pludselig et problem? Kan det være rigtigt at jeg skal sidde og lære ham hvordan man laver mellemregninger og stiller det op? Eller kan jeg tillade mig at tage kontakt til skolen og spørge hvorfor det ikke er noget de lærer?
Anmeld
Citér