Mit råd vil være at holde sig til det lægen siger og hold øje med deres vækstkurver. Du kan evt. bede om ( på sigt) at få en henvisning til en decideret børnelæge. For da vi gik igennem, vækstproblemer, fik vi af vide, at de slet ikke udskrev væksthormon til børn der ikke fejlede noget fx mangel på væskthormon. Og ja det kan jeg i princippet jo godt forstå at man ikke putter medicin/hormoner i børn, der ikke mangler, har brug for det, andet en kosmetisk. Det er jo bivirkninger og nogle gange virker det slet ikke, fik vi fortalt.
Nå men vores den store dreng var også virkelig lille, og vi gik hos en børnelæge, hvor han løbende blev fulgt, målt væksthormon, målt knoglealder osv. osv. Vi er heller ikke særlig store(jeg er 160 og min mand 170) så kæmpe store bliver de jo ikke. Men han var bare virkelig lille, og hvis han havde fulgt den kurve, som han dengang lå på, ville han ende på måske 150. Så ja vi var da bekymrede. Men der var altså ikke noget galt, og han manglede ikke væksthormon og knogle alder var normal osv. Men et eller andet sted, tænkte jeg også at børn vokser meget forskelligt og i ryk, og min egen far var også mikro lille, og begynder først sent at vokse og blev da så også 175. Efter nogle år blev vi "udskrevet" med besked om at hvis han nåede puberteten, og stadig var unaturlig lille, skulle vi komme igen. i dag er han 15 år og 164, og drenge vokser jo til, de måske er 19-20 år, så satser på han i hvert fald har 10 cm på voksekontoen endnu, så mon ikke han bliver en ok højde.
Måske I kan finde fakta på jer selv, hvornår voksede I (og hvis det er piger, hvornår gik jeg selv i puberteten, for piger vokser ikke så meget mere efter menstruationsstart.
Men jo kan godt huske, hvor bekymret jeg selv var, så sender lige en krammer også.
Anmeld
Citér