Meget små børn (væksthormoner?)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.841 visninger
34 svar
25 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. august 2022

Anonym trådstarter

Hej,

Jeg skriver, da vi har 2 børn. En på snart 2 år og en på snart 4 år.

Begge er meget små ift. børnene på deres alder.

Vi har snakket med lægen om det og han har sagt, at man pt. afventer udviklingen i højden, men at man på sigt kan overveje væksthormoner, da de begge er små.

Jeg vil høre - er der nogen, der selv har børn, som har fået væksthormoner pga. for lidt vækst? Er der noget, vi bør være opmærksomme på?

Og måske noget, som jeg er ret nysgerrig på - har I haft "små børn", som så pludseligt er vokset (og dermed fået en nogenlunde normal højde?).

Jeg synes væksthormoner lyder voldsomt, men omvendt, så vil jeg have dårlig samvittighed, hvis det er noget, jeg eller mine børn vil klandre mig for ikke at have gjort, da muligheden var der.

Og nej, jeg orker ikke lige at høre den der "de skal bare acceptere deres højde og være glade for den de der", etc, etc.

Håber, der er nogle, som vil dele deres erfaringer.

Pft

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. august 2022

Anonym

Min fætter var et lille myr indtil at han gik i puberteten så blev han til gengæld også høj og "stor" tror han er omkring 2 meter i dag ��

Mine børn er under gennemsnittet, men jeg selv er 150, så der er ikke noget unormalt i det. Formentlig og forhåbentlig bliver drengene som deres far ca 180 cm. Pigen gør knapt så meget

Anmeld Citér

15. august 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Er det ikke en mulighed at vente til børnene er blevet 16/18 år, hvor de er færdige med at vokse? For så kan du/I jo vide, om de når at vokse senere eller ej

Anmeld Citér

15. august 2022

Anonym

Min fætters datter har altid været meget lille, og da hun var Ca 10, var min datter på 5 år højre end hende. Hun begyndte på væksthormon da hun var 12-13 år, og er vokset Ca 30 cm på 2 år, så nu hvor hun er 15 år, er hun lige omkring 1.55 høj, og vokser stadig.

Hun har ikke haft nogen bivirkninger, af behandlingen, " andet end" vokseværkssmerter, men tænker det er en lille pris at betale, på den lange bane.

Anmeld Citér

15. august 2022

Mrs.

Min søn var en lille fis indtil han blev 7-8 år, så skød han ellers i vejret. I dag er han 11 år og 165 høj, en af de højeste i klassen og gror stadig  så jeg ender med at skulle kigge op til ham

Anmeld Citér

15. august 2022

Anonym trådstarter

Unicorn1 skriver:

Er det ikke en mulighed at vente til børnene er blevet 16/18 år, hvor de er færdige med at vokse? For så kan du/I jo vide, om de når at vokse senere eller ej

Jeg kan ikke huske, hvad lægen sagde, men man giver dem først efter de har nået en vis alder. Og jeg mener, det er før de fylder 16/18, som jeg lige husker det (men igen, jeg er ikke sikker på tallene).
Og jo, vi venter helt bestemt til de er ældre - tror slet ikke, man kan få det allerede i den tidlige alder.

Anmeld Citér

15. august 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Min fætters datter har altid været meget lille, og da hun var Ca 10, var min datter på 5 år højre end hende. Hun begyndte på væksthormon da hun var 12-13 år, og er vokset Ca 30 cm på 2 år, så nu hvor hun er 15 år, er hun lige omkring 1.55 høj, og vokser stadig.

Hun har ikke haft nogen bivirkninger, af behandlingen, " andet end" vokseværkssmerter, men tænker det er en lille pris at betale, på den lange bane.

Mange tak - det var netop erfaringerne, jeg søgte.

Min venindes søn har fået opereret sig højere, da han først begyndte sent, men det er en rigtig træls process, skal jeg hilse og sige.

Anmeld Citér

15. august 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Jeg kan ikke huske, hvad lægen sagde, men man giver dem først efter de har nået en vis alder. Og jeg mener, det er før de fylder 16/18, som jeg lige husker det (men igen, jeg er ikke sikker på tallene).
Og jo, vi venter helt bestemt til de er ældre - tror slet ikke, man kan få det allerede i den tidlige alder.

Ja okay.. Ja jeg ved ikke noget om det, så var lige lidt nysgerrig.. Men undrer mig bare, at det er før de fylder 16 år, for de kan jo stadig nå at vokse indtil omkring de 16 år.. Så var det mig, så ville jeg da vente, medmindre det så er "for sent"

Anmeld Citér

15. august 2022

Panther

Profilbillede for Panther
Unicorn1 skriver:

Ja okay.. Ja jeg ved ikke noget om det, så var lige lidt nysgerrig.. Men undrer mig bare, at det er før de fylder 16 år, for de kan jo stadig nå at vokse indtil omkring de 16 år.. Så var det mig, så ville jeg da vente, medmindre det så er "for sent"

Væksthomoner skal vel netop gives mens man stadig vokser, da det kan medvirke til udviklingen. Men det er jo ikke magi, og jeg tænker ikke man kan få særlig meget ud af at give væksthomoner til voksne mennesker.

Anmeld Citér

15. august 2022

Anonym

At foreslå at vente med at se hvad de har af højde som 18 årlige, som en foreslår, er da flabet .. så er det jo netop for sent. 
Nå men her får du min fortælling: 

Jeg er 46 år i dag og har turnersyndrom(kromosomfejl på kønskromosomerne), hvor man ikke producerer vækshormon. Bl.a derfor vidste vi allerede fra fødslen, at jeg uden hjælp ville blive ca 135 cm. Og da jeg blev født var der ingen mulig hjælp. Da jeg så blev 11 år, tilbød de at jeg kom med i det første eksperiment/ forsøg med væksthomoner fra Novo Nordisk. Jeg tog en sprøjte om dagen fra jeg var 11-17. I dag får turner piger de væksthomoner fra 5-6 års alderen og bliver vel ca 160 cm. Jeg er kun 148 cm. Der var ikke bivirkninger, og jeg ville have hadet min mor for at været lavere.. hvis det kunne være forhindret. Det er alt alt for sent at vente til +15

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.