For at lægge grundbasen for mit "had" til overraskelser, så ligger det i flere af de psykiske diagnoser jeg har.
Jeg har Social angst og fobisk angst.
Derudover har jeg en mild autistisk diagnose.
Det noget jeg har arbejdet med i mange år, og noget min mand altid har kendt til. Men noget jeg især indenfor de sidste 2-3 år har arbejdet meget med, og kommet meget langt med.
Blandet andet er jeg medicin fri, fordi det er det jeg ønsker. og det kan fungere - Når ikke man overtræder mine grænser og behov.
En ting har jeg aldrig kunne arbejde mig ud af - jeg hader overraskelser.
Det giver mig simpelthen angst anfald.
Jeg kan sagtens være impulsiv selv - fordi så er det på mine præmisser, og når jeg har overskuddet.
Men alt andet er jeg nød til at vide på forhånd.
Dette ved min mand godt, og har måtte opleve mig hvordan jeg er, når mine grænser bliver overtrådt.
Derfor har vi altid haft en klar aftale om - ingen overraskelser.
Og skulle nogen finde på at lave en overraskelse til mig, fordi de synes det sjovt. så jeg haft behovet for min mand har "advaret mig".
Ikke at jeg skal vide til punkt og prikke, hvad overraskelsen er. men blot så jeg er en smule forberedt på at den og den dato, der sker der altså noget.
- så jeg er forberedt på min dag ikke går som jeg havde planlagt den.
Det følte jeg var en klar aftale vi havde. det var det så åbenbart ikke.
For jeg har fundet ud af min svigerinde har planlagt en surprise babyshower til mig - og min mand har hele tiden vidst det, og holdt mig i mørket.
Jeg vil lige pointere, at det ikke handler om jeg ikke er taknemlig eller glad for at få en babyshower.
men at det handler om at det er gjort som en overraskelse.
Jeg har ikke måtte vide det, men min mand har åbenbart gerne måtte vide det.
Manden har i nogen måneder nu, gået og været mærkelig og tvetydig i sine svar når jeg har spurgt.
taget sin telefon når hans søster har ringet, og forladt rummet (det gør han aldrig)
pludselig været væk, eller kommet senere hjem. og kommet med dårlige undskyldninger hvorfor.
Og når han har snakket med sin søster, fik jeg vage svar om, at omhandlede hans far.
(hans far har blandt andet diabetes, og er meget psykisk dårlig)
Jeg holder utrolig meget af min svigerfar, og blev mere og mere bekymret for der var noget i vejen. Som min mand og svigerinden ikke ville fortælle mig om.
Så til sidst, valgte jeg simpelthen af gå i min mands facebook på hans computer.
- vi har begge koder til hinandens ting, så det som sådan ikke fordi at jeg har gjort det, er noget forkert.
vi bruger ofte hinandens computere, tjekker mails eller lign.
Men jeg opdager jo hurtigt, at det slet ikke handler om min svigerfar. Men at min svigerinde er i gang med en surprise babyshower for mig.
Jeg vælger ikke at kigge yderligere end jeg ser de har en fælles gruppechat, og lukker ned. For jeg bliver så utilpas.
Ikke nok finder jeg ud af, at mine mange bekymringer for min svigerfar, er ubegrundet. der er intet i vejen.
Men at min mand også har løjet for mig om sin far, og hvad det rigtigt var.
Men hvad der gjorde mig allermest utilpas af det hele, var at min mand hele tiden har vidst - og været med på. at holde en surprise babyshower for mig.
noget han VED kan slå mig fuldkommen ud af kurs psykisk.
Der er en grund til at jeg er tilknyttet et sårbar gravid forløb - og det ved han. fordi min angst blusser op igen.
jeg føler mig så "krænket". mine grænser og behov langt langt overskredet.
Jeg vælger at konfrontere min mand med det.
Hans undskyldning værende at det var jo en større overraskelse end bare en julegave. så derfor ville han ikke sige det.
prøvende at komme med dårlige undskyldninger om, at det var jo familie og venner som kun ville os noget godt.
Alligevel havde han godt vist det var en dårlig ide, og sagt det til sin søster. - men ikke mere end det.
og han har stadig været med til at planlægge det - på trods af han åbenbart synes det var en dårlig ide.
Men advare mig, det har han ikke gjort.
Han bliver ved med at sige "herregud, så ved du det. så er det jo ikke værre. nu kan du bare lade som om du intet har vist, og så er intet ødelagt".
men hvis det var så ubetydeligt jeg fandt ud af det, hvorfor så holde det hemmeligt ?
jeg kan slet ikke slå mit hoved om det ?
Og han forstår slet ikke, at det for mig ikke bare er "nåh jamen så ved jeg det, ups"
Nej endnu en gang føler jeg mig forkert. - jeg har opdaget noget, jeg ikke skulle. Og nu skal jeg lade som ingenting.
på trods af det for mig er dybt dybt overskridende mine grænser.
Jeg har været dybt bekrymret for min svigerfar, blevet løjet for, og fået opdaget en overraskelse, som jeg ikke vil have.
Hvem er det sjovt for? at holde en overraskelse, for en der får angst af det ?
det sjovt for alle andre, end den det skulle være sjovt for. - mig.
Jeg føler ikke at nogen hverken kan, eller vil forsøge at forstå mig. Og jeg endnu en gang skal mindes om jeg er anderledes.
alle andres behov skal dækkes - fordi de synes det sjovt.
men mine skal overtrædes.
Jeg ved ikke hvad jeg vil med mit opslag. andet end at få luft.
for jeg har ingen jeg kan tale med det om, for dem jeg kan er inviteret med.
Jeg føler mig så uduelig og dum. fordi jeg ikke bare kan være som alle andre. men jeg gang på gang skal kæmpe, fordi ingen vil forstå og acceptere mine grænser.