Data fra børnehave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. juli 2022

Anonym

Altså jeg kan fx huske at der var en problematik ift fotos som jo bliver brugt i mange institutioner hvor forældrene trak samtykket om at barnet måtte være med på fotografier offentliggjort på fx aula og de søgte vist nok indsigt og skulle jo så have udleveret alle fotos og ting hvor barnet blev nævnt plus det skulle jo selvfølgelig slettes fra platformen, så det var enormt meget tid institutionen skulle bruge på det fordi de skulle gennemgå samtlige fotos. Og det var derfor det var oppe fordi det blev debatteret om det var hensigtsmæssigt. Er det sådan nogle ting du tænker på TS? Eller er det fx handleplaner? Hos os får vi dem gennemgået hvis de laves på skrift og ellers ligger de vist i en mappe, låst inde, sammen med andre ting fx papirer omkring overlevering fra bh til vuggestue, samtykker, osv. og dem vil jeg tro man kan få udleveret hvis man søger om indsigt.  Har aldrig hørt om at man skulle give en grund. Det er jo en ret man har. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juli 2022

Soonmom

Anonym skriver:

Altså jeg kan fx huske at der var en problematik ift fotos som jo bliver brugt i mange institutioner hvor forældrene trak samtykket om at barnet måtte være med på fotografier offentliggjort på fx aula og de søgte vist nok indsigt og skulle jo så have udleveret alle fotos og ting hvor barnet blev nævnt plus det skulle jo selvfølgelig slettes fra platformen, så det var enormt meget tid institutionen skulle bruge på det fordi de skulle gennemgå samtlige fotos. Og det var derfor det var oppe fordi det blev debatteret om det var hensigtsmæssigt. Er det sådan nogle ting du tænker på TS? Eller er det fx handleplaner? Hos os får vi dem gennemgået hvis de laves på skrift og ellers ligger de vist i en mappe, låst inde, sammen med andre ting fx papirer omkring overlevering fra bh til vuggestue, samtykker, osv. og dem vil jeg tro man kan få udleveret hvis man søger om indsigt.  Har aldrig hørt om at man skulle give en grund. Det er jo en ret man har. 

Det meste ligger på computeren (godt beskyttet) hvis man printer fx en handleplan skal den i makulaturen når man er færdig med at bruge den og ikke noget som bliver gemt i en fysiskmappe, det må vi ikke 

Anmeld Citér

11. juli 2022

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Du har ret til at få aktindsigt i alle de oplysninger der er i børnehaven på dit barn. Du behøver ikke give en årsag hertil. Dog skal du vide at arbejdspapirer/noter er fritaget for denne ret. Det findes der heller ikke så meget af mere grundet gdpr-regler. Dog tror jeg ikke du skal forvente at de har særlig meget data på dit barn, da man i børnehaver ikke har notatpligt, denne pligt har man kun i det omfang at der er samarbejde med fx ppr eller socialrådgiver fra kommunen. I såfald vil disse oplysninger være noteret ned i de dele af forvaltningen. 

Anmeld Citér

11. juli 2022

Anonym

Soonmom skriver:

Det meste ligger på computeren (godt beskyttet) hvis man printer fx en handleplan skal den i makulaturen når man er færdig med at bruge den og ikke noget som bliver gemt i en fysiskmappe, det må vi ikke 

I vores er det fysisk - skrevet i hånden meget af det. 

Anmeld Citér

11. juli 2022

Soonmom

Anonym skriver:

I vores er det fysisk - skrevet i hånden meget af det. 

I må da ikke have ting liggende med navn på ifølge den nye persondatalov

Anmeld Citér

11. juli 2022

Anonym

Soonmom skriver:

Jeg arbejder der ikke men har børn der. Det vil jeg gå ud fra at de selv har styr på, måske står det ikke under navn men noget andet. De har nogle papirer der er låst inde efter reglerne som vi har fået gennemgået i bestyrelsen men jeg ikke kan huske i detaljer. De går ret meget op i den slags så vil tro de har styr på det. Personligt vil jeg da også langt hellere have at de ligger fysisk end på en eller anden server som sikkert kan tilgås af alle mulige uvedkomne som det ses gang på gang….

men det er nu ikke noget jeg rigtig synes jeg kan diskutere mere når jeg ikke er grundigere inde i regler osv. og det er vel heller ikke relevant for tråden

Anmeld Citér

11. juli 2022

Panther

Profilbillede for Panther
Soonmom skriver:

Jo, så længe de ikke er frit tilgængelige (dvs fx låst inde). Digitalisering er på ingen måde et krav.

Anmeld Citér

11. juli 2022

Mamman

Profilbillede for Mamman
Soonmom skriver:

Det skal bare være forsvarligt låst inde. På mit arbejde er en del af vores løndata låst inde i et skab

Anmeld Citér

11. juli 2022

Soonmom

Mamman skriver:

Det skal bare være forsvarligt låst inde. På mit arbejde er en del af vores løndata låst inde i et skab

Det eneste vi allernådigst har fået lov at have liggende er stamkort (som selvfølgelig er låst inde). Ellers skal alt ligge på en digital server.

Anmeld Citér

11. juli 2022

Panther

Profilbillede for Panther
Soonmom skriver:

Det eneste vi allernådigst har fået lov at have liggende er stamkort (som selvfølgelig er låst inde). Ellers skal alt ligge på en digital server.

Men det er så bare din arbejdsplads’ politik, og den måde hvorpå de implementerer passende foranstaltninger. Metoden hertil er ikke et regulatorisk krav.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.