For at få alt på det rene, så ved jeg godt at børn ikke er onde eller har mystiske hensigter, nu fortæller jeg bare om mine oplevelser og tanker i håb om at få sparring:
Vi bor i et fantastisk kvarter med naboer på alle sider. Naboer med nogenlunde jævnaldrende børn, som leger på kryds og på tværs, ude og inde, hos hinanden og på legepladsen.
Men der er ét barn. Han er bad news. Han er ca 5 år, altså ét år ældre end mit barn. Han er sød, åben og til tider hjælpsom samt god til at dele f.eks. slik og is. Men han har også en "skyggeside" - et heftigt temperament, om man vil.
Han går fra 0-100 på en måde jeg aldrig har oplevet før, han bliver decideret voldelig, han sviner alt og alle til, truer med at smadre mig med et bat, hvis jeg siger noget til ham. Han er tydelig i sit sprog med at "du bestemmer ikke over mig" - og det gør jeg jo heller ikke. Men hvis han begynder at slå et af de andre børn MANGE gange, svine barnet til og kalde det en masse ukvemsord, så blander jeg mig og siger stop. Han har også jagtet et andet barn på vejen så det faldt på cyklen og slog sig - barnet flygtede fra drengen fordi han truede hende.
Han får mit barn til ting det ellers ikke ville gøre. Han er tydeligt manipulerende (og jo, han ER faktisk manipulerende) og jeg er utryg ved at han skal lege med mit barn - som er glad for at lege med ham, fordi det endnu ikke har været mit barn der har stået for skud (endnu).
Jeg har ondt i maven ved tanken om at mit barn leger med ham, jeg bryder mig ikke om at de skal være alene. I går var de alene i vores have i ca. 10 sekunder og da fik han mit barn til at hælde hele spanden med ukrudt ud over hele haven - uskyldigt, I know, men det er essensen. Han holder øje med, hvad jeg laver i mit hus så han kan "komme til". Han har engang holdt øje med mig i over 15 min, hvor han løb ind og ud af mit hus - tydeligvis stak af når han så mig, åbnede skabe og skuffer.
Senere fortæller mit barn at det var fordi drengen ville finde den brugte tisseble i skraldespanden og spise den.
Men hvad pokker gør jeg? Han er 5 år, han har helt sikkert nogle udfordringer, men jeg er sku ikke tryg ved at min datter er alene med ham. Forældrene virker rimelig chill og siger noget i stil med "jah, han bliver hurtigt uvenner med XX for tiden..." og det er dét.
Skal jeg lade tvivlen komme ham til gode? Snakke med mit barn om rigtigt og forkert?