Uanset om I vælger at fortælle det eller ej, så vil barnet møde fortællingerne andre steder. I TV, blandt de andre børn eller voksne i institutionen. Hos os har vi påskeharen der kommer med påskeæg og nisserne der kommer med gaver i sokken. Jeg synes ligesom dig det er hyggeligt og skaber magi. Jeg kan ikke huske at jeg har følt mig forrådt eller snydt da jeg fandt ud af, at det var historier de voksne fandt på, så det tænker jeg heller ikke mine børn vil.
Min søn på 5 spurgte dog meget insisterende om nisserne fandtes sidste jul, og han sagde, at han troede, at det bare var mig der lagde gaver. I den situation, med et barn der kræver sandheden, var jeg naturligvis ærlig, og sagde at ja, det var mig der var Nissen, men at jeg synes det er hyggeligt og noget vi leger. Samtidig sagde jeg, at nogle tror på nisser, og man selv må bestemme hvad man tror på, men at ingen ved om de findes (det samme jeg har sagt om Gud). Det accepterede han, og senere legede han selv med, og har også her for nylig nævnt, at nisserne har været på spil, hvis noget er forsvundet herhjemme.
Så jeg tænker, at man gerne må give fantasien omkring disse ting plads og dyrke det lidt, men også med en grænse så man ikke på overdrevet vis forsøger at overbevise dem om, at væsnerne findes.
Anmeld
Citér