Lje skriver:
Jeg havde godt nok været nysgerrig og dialogsøgende hvis mit barns lærer ringede og sagde, at mit barn ikke gad deltage i skolen. Lidt selvransagelse: afleverer jeg mit barn udhvilet, bespist, med styr på sit grej og klar til dagen? Taler jeg skolen, og det at gå i skole, op? Lige den dag de ringer: har der været noget, så det er bedre at hente mit barn?
Og tilsvarende havde jeg haft en dialog med mit barn. Keder barnet sig (for svært/nemt)? Er mit barn fagligt udfordret? Er der blokerede konflikter? Larm i klassen? Alt efter alder sat nogle rammer op for barnet ifht krav/forventninger.
Tror faktisk jeg havde gjort alt andet end at tænke "hvad rager det mig, at mit barn ikke er deltagende?", som er det indtryk, du giver med dit indlæg.
Vh.
Nu er min søn ikke problemet - lige så vel som de 35 andre elever ikke er problemet i klassen. Selvfølgelig har hver enkelt elev et individuelt behov i deres læring.
men (min søn går på mellemtrin nu) skolen går meget op i forældreinddragelse, hvor jeg synes det er fantastisk og er selv meget engageret i skolen og også deres læringsmateriale.
Men det er løbet løbsk i form af at istedet for at lærerne siger til eleverne “det skal du simpelthen”, eller hvis en elev fiser rundt og forstyrrer eller går fra timen, så håndterer de det ikke.
hører ofte fra min søn at flere drenge går fra timen og får lov at gå rundt som de vil uden lærerne gør noget ved det.
deres redskab er blevet at er der den mindste “konflikt” så ringer de hjem.
i ovennævnte tilfælde fik jeg efterfølgende min søn i røret og måtte sige “du skal altså lave din opgave selvom du ikke føler for det” og så gjorde han det.
Men jeg har et arbejde, hvor jeg står med patienter. Uanset hvor engageret jeg er, er det umuligt for mig at være til stede 24/7 i undervisningen og skulle tage de små ting der kan komme i løbet af en skoledag.
min søn trives skam fint, men han er præteenager og en klasse på 36 elever med præteenagere har grænsesøgende adfærd hvor det er vigtigt at de så har lærere der kan håndtere det og vise hvor grænserne er, det kan jeg ikke se hvordan vi som forældre kan blive pålagt i det omfang.
Jeg kan opdrage, og gøre alt i min magt for at han er positivt indstillet til undervisningen. Men jeg kan ikke våge over hver en bevægelse han laver.
derudover kan jeg høre på forældrene der har elever både i ind- og udskoling, at det er en generel metode at blive kontaktet på den måde, og få beskeder om alt, selv ting hvor man sidder og tænker der må være mere - men det er der ikke.
når jeg har spurgt fx til en besked hvor man tænker der mangler noget så man kan se formålet med beskeden, så får jeg afvide det bare var det.
tænker også det må være stressende for lærerne at skulle skrive til så mange forældre hele tiden, hver eneste dag, om ALT.