Børn hurtigt efter hinanden?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. juni 2022

My1234

Jeg tror i øvrigt at det er svært at vide, hvilken slags mor man er, efter kun en måned. Jeg er stadig ved at finde ud af det

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juni 2022

Måskemor

Der er 2.11 år mellem mine egne, og det synes jeg har været en rigtig god alder. De er tætte nok aldersmæssigt til at de leger sammen og er opmærksomme og glade for hinanden. Samtidig forstod den store allerede mange ting da lillesøster kom, og kunne godt udsætte sine behov i det små - nok til at der kunne skiftes ble osv.

Jeg ville aldrig have lyst eller overskud til at få nr. to så tidligt. Synes det er en god pointe, at der i de første par år med ældste barn er så mange ting der er første gang. Både i deres udvikling men også ting man som forældre skal håndtere og finde sin vej i. Fx mad, putning, institution, afvænning af ble, amning/flaske mv. Det tror jeg ikke jeg ville have samme overskud til at mestre, men er spædbarn på armen også.

Jeg ville ikke have så travlt, men lige give mig selv og min partner ro til at falde til i den nye rolle. Og det tager altså tid!

Anmeld Citér

9. juni 2022

fehår

Vi har 23 måneder imellem vores ældste, og det har været hårdt, men ikke så hårdt, at jeg ikke ville gøre det igen. Graviditeten var meget anstrengende, synes jeg, fordi den ældste stadig var ret lille og havde svært ved at forstå, at mor ikke kunne bære hende rundt mere (jeg fik bækkenproblemer). Og det første halve år var virkelig hårdt: den lille ville ammes og holdes konstant, og det var ikke spor sjovt for den store. Samtidig havde den store endnu ikke nok sprog til at kunne sætte ord på sine følelser endnu, så det blev til meget gråd og raseri, når hun følte, der ikke var plads til hende. Det krævede meget at forsøge at undgå, at hun følte sig tilsidesat. 

De positive dele var, at storesøster hurtigt glemte, at der nogensinde havde været et liv uden lillesøster. De har knyttet et stærkt bånd og er meget tætte på hinanden, også selvom de selvfølgelig kan skændes. Men de har utrolig meget glæde af hinanden. Og lillesøster har været hurtig til alt, fordi hun har efterlignet storesøster. Det har gjort mange praktiske ting nemmere.

Vi venter nummer 3 om lidt, og der kommer de store til at være 3 og 5. Jeg er spændt på at afprøve, hvordan det føles med den aldersforskel. Det har i hvert fald været meget nemmere at være gravid!

Anmeld Citér

9. juni 2022

Missyou

Jeg har to drenge med 18 mdr imellem. 
Jeg har det lidt blandet omkring det og hvorvidt jeg ville gøre det igen. De er 6 1/2 og 8 år nu. 

Rent egoistisk fra min egen synsvinkel ville jeg ikke gøre det igen. Jeg synes det var hårdt med to helt små- og synes faktisk kun det bliver hårdere- bare på en anden måde. De er på meget samme niveau både mentalt og fysisk så de rotter sig meget sammen, gearer hinanden op og kan generelt være overvældende sammen. Hver for sig er de så meget nemmere. Og jeg er meget lydfølsom og generelt ikke god til uro, så for mig er det ret hårdt. 

fra børnenes synsvinkel ville jeg klart anbefale det! De er hinandens allerbedste venner. De leger sammen altid og de elsker hinanden sky højt. De har vanvittigt meget glæde af hinanden og er meget tætte. Jeg forestiller mig de vil have rigtig stor glæde af deres meget tætte bånd hele livet igennem

Anmeld Citér

9. juni 2022

Missyou

Jeg drømmer i øvrigt lidt om en efternøler. Kunne godt tænke mig at opleve bare at have 1 lille, og at de store kunne være “rigtigt” storebrødre

Anmeld Citér

9. juni 2022

Anonym

Der er 12 mdr mellem mine.

Det nemmeste var da de var små for der var lur midt på dagen og en lille pause til mor ...  

De er 5 og 6 nu. Hvornår det har været hårdest tror jeg ikke har så meget med alder at gøre, men med periode at gøre. Nogen perioder er mere konfliktfyldte end andre. Men kan sige pt har de luret at man kan slå sig sammen og drive moren til vanvid Men evigt højt lydniveau og de leger meget vildt sammen (det er også to drenge jeg har)

Men jeg ville ikke have ændret aldersforskellen. De har og har haft meget glæde af hinanden. De er som tvillinger, bedste venner og værste fjender.

Mange fordele, dog også ulemper ved at få dem så tæt (lige pt har vi fx den store som er skoleudsat, så nu skal de starte samtidig i skole med sin lillebror)

Anmeld Citér

9. juni 2022

Anonym

Anonym skriver:

Hej! 
min mand og jeg har en lille fis på en måned, og vi ønsker et barn mere. Vi overvejer at begynde pb allerede om nogen måneder, simpelthen for at der er så kort som muligt mellem dem. (Også fordi der jo kan gå tid før det reelt lykkes)
Min søster og jeg er der 14 måneder mellem, og vi har haft ekstremt stor gavn af hinanden. 
Min mor har jeg talt om det med og hun synes det er en god ide. 
Men vil gerne høre andres erfaringer også? Hvordan var det med to små på en gang? Og dem som bevidst har ventet længere, hvorfor? 
kh. 

Har godt nok ikke fået 2 så tæt på hinanden, men synes det imponerende i allerede er klar til en ny baby

Vores barn er næsten 2 år, og det er først nu jeg er sådan okay med t blive gravid. Synes godt nok det var en kæmpe omvæltning, og især de der skide tigerspring træk tænder ud

Jeg ville personligt vente lidt endnu måske til efter tigerspringet ved 4 månedersalderen. Det kan jo være at det hele vender på hovedet (håber jeg selvfølgelig ikke) - og så er det ikke så nemt at være gravid.

Held og lykke med det hele

Anmeld Citér

9. juni 2022

Anonym

Vi går igang med nummer 2 så snart min krop tillader det når jeg har født. Vi har brugt flere år på at opnå graviditet og ingen ved om vi skal bruge samme antal år igen og vi vil gerne have de første to tæt på hinanden 

Anmeld Citér

9. juni 2022

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Anonym skriver:

Jeg har 5,5 år imellem mine drenge og sys det har været rigtig godt. Den store var stor nok til at hjælpe til og forstå at jeg ik li havde tid når jeg ammede og så kunne han jo også alting selv. Nr 2 er snart 4 og vi prøver på nr 3 nu. Sys det har været rigtig godt at de har fået lov til at være "små" inden de blev/bliver storesøskende

Jeg er helt enig. Vi har også 5 år mellem vores og hvor er det - og har altid været dejligt. Masser af overskud og tid til at nyde det enkelte barn

Vores venner og søskende stressede rundt da de havde 2-3 blebørn på én gang med forskellige behov de jo var for små til at forstå at udsætte. Vi havde altid tid og overskud.

Vores drenge er i dag 10 og 15 år og det er stadig lige skønt

Anmeld Citér

10. juni 2022

Anonym

Jeg er lidt nysgerrig på om du selv TS er storesøster eller lillesøster i din søskende relation?

Jeg er nemlig storesøster med 15 mdr til lillesøster og jeg tror desværre det har kostet en del for mig at blive storesøster så tidligt. Mine forældre har altid været gode, kærlige og ressourcestærke forældre, men jeg tror alligevel ikke at overskuddet har været der til at give mig, den store, den opmærksomhed og støtte der skulle til for at jeg kunnet udvikle mig optimalt i de første år

Dette er noget jeg selv har tænkt en del over da vi herhjemme pga alder er nødt til at få børn ret tæt hvis vi skal have mere end en. Min foreløbige konklusion er at vi starter når den første er omkring et år da vi også forventer at det kommer til at tage lidt tid at få gevinst. Men hvis vi havde lidt mere tid at løbe på ville vi nok vente et halvt til et helt år mere

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.