Det kommer meget an på, hvilken slags mor man er og hvilke børn man får.
Jeg har 4 år mellem min egen søster og jeg. Vi er ekstremt tætte og har altid været. Der har aldrig været konkurrence eller jalousi.
Vi har også 4 år mellem vores egne - og det var helt bevidst. For jeg ved, at jeg ikke kunne have flere børn der var kede af det på den der “baby”måde, hvor man ikke rigtig kan forklare dem ting.
Min første havde kolik i 1 år. Og det satte sit præg også. Hun blev først helt “anfaldsfri” af mavesmerter som 4 årig. Og sov først igennem som 4 årig.
Mit nervesystem var helt slidt. Og jeg vidste, at jeg skulle være mere ovenpå, hvis jeg skulle klare en nr 2 omgang af det - især hvis nr 2 også havde kolik. Alle sagde “ej. Du kan ikke vide hvilket barn du får. Ro på”…
nr 2 havde intensiv kolik i 8 måneder (græd de der 8-10 timer i døgnet) og stadig anfaldssmerter her 3 år efter.
Så hvilken slags mor kan du være i forskellige scenarier?
Og der er bestemt fordele og ulemper ved det hele.
Men der vigtigste for mig er faktisk, hvordan forældrene har overskud til at trives mens der er små børn.
Du kan sagtens få børn med meget kort mellemrum som aldrig får gavn af hinanden, fordi forældrene ikke evnede at skabe relationen mellem børnene.
Personligt har 3 veninder med mellem 15-17 måneder mellem deres søskende. Ingen af dem har brudt sig om det, fordi der var så meget konkurrence mellem dem - hele livet. De har stadig ikke et tæt bånd i dag i 30’erne.
Så kender jeg en del, der har pseudotvillinger nu - og det går hårdt for sig. Der er meget konkurrence mellem børnene i opmærksomheden. Og det kan jeg personligt slet ikke - bliver simplethen så vred, når altid kører op og alle står og råber - og med god grund fordi de jo bare er store babyer.
Jeg kender også folk der har gode tætte bånd med kort mellemrum til deres søskende. Men præcis ligeså mange med længere mellemrum. Helt op til 11 år i mellem, hvor søskendeparret har boet sammen som voksne.
Bare for at sige, at det ikke er naturgivent at dine børn får et godt forhold pga kort mellemrum.
Mine børn har 4 år i mellem sig. Og de leger virkelig godt sammen. Skændes uhyre sjælendt og har SÅ meget ud af hinanden. Jeg er bedst som mor til to, som er 2 forskellige steder i deres udviking. For jeg er dårlig til at honorere dobbelt krav. Nu kan jeg bede den store vente lidt, eller også gør hun det naturligt osv.
Og så var jeg vild med, at jeg kunne være spontan med min ældste rigtig “længe”. Tage i svømmehallen, mødregruppe, være ude om aftenen og putte i klapvogn.
Det begyndte at være meget mere besværligt med barn nr 2. For de har jo en helt anden rutine. Og det har de jo også uanset hvad det første par år, da en helt ny baby sover markant anderledes end en 9 måneders og en 9 måneders sover helt anderledes end en 2 årig
Min pointe er; få dem tæt, hvis det bringer det bedste frem i dag som forældre. For det er den største gave du kan give dem. 
Og nej, man kan ikke forudsige hvilke børn man får, men man kan måske forudsige, hvordan man trives bedst som forældre - og dermed give børnene de bedste rammer