Arbejde under sygemelding

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. april 2022

AnoMor

Alonebreak skriver:

Hej igen, 

lige et spørgsmål mere. 
kan min chef fyre mig ? Han er virkelig sur over, at jeg ikke har været ude og hjælpe dem på arbejde da han bad om det. Nu vil han have at jeg kommer ud med mine ting og tømmer mit kontor. Har på fornemmelsen at han vil fyre mig inden længe.

Så vidt jeg husker fra tråden. Så er du gravid. Så nej han kan ikke fyrer dig. 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. april 2022

Maricella

Profilbillede for Maricella

Du må ikke fyres pga graviditetsrelateret sygdom! Og du vil få en klækkelig erstatning hvis han gør det (hvis du fører sagen) Skynd dig at få fat i din fagforening og tillidsrepræsentant igen!

Anmeld Citér

20. april 2022

Lje

Alonebreak skriver:

Hej igen, 

lige et spørgsmål mere. 
kan min chef fyre mig ? Han er virkelig sur over, at jeg ikke har været ude og hjælpe dem på arbejde da han bad om det. Nu vil han have at jeg kommer ud med mine ting og tømmer mit kontor. Har på fornemmelsen at han vil fyre mig inden længe.

Ud fra din tråd er der ligefør jeg tænker, at en uretmæssig fyring (lyder det til) og tilsvarende erstatning, vil være den bedste måde for dig at komme væk. Sikke et ækelt arbejdsmiljø og en ikke-dygtig leder, du har. 

Når det er sagt, så forstår jeg sagtens usikkerhederne for dig ved en fyring. Men tænk at skulle tilbage efter barsel .

Han må gerne fyre dig selvom du er gravid. Men ikke på grund af du er gravid. Og det er ham, der skal bevise, at fyringen ikke har noget med din graviditet at gøre. 

Hvis jeg var dig, ville jeg ringe asap idag til min fagforening og få startet en faglig sag op. Og få deres råd til hvordan du skal agere ifht. kontortømning mv. De kan vejlede dig konkret efter branche, kendskab til din arbejdsgiver og din samlede situation. 

Og så ville jeg få regnet lidt på min økonomi ifht. sygedagpenge/barselsvikariat og evt. lønsikring. Så du ved hvordan fremtiden ser ud med en fyring. Er der evt. noget, der skal trimmes i økonomien. På den måde handler du. Du gør noget. Det hjælper, for de fleste, til at stå bedre imod. 

Vh. 

Anmeld Citér

20. april 2022

Alonebreak

Profilbillede for Alonebreak
AnoMor skriver:

Så vidt jeg husker fra tråden. Så er du gravid. Så nej han kan ikke fyrer dig. 

Tak for svaret, det var også det jeg troede på. 
men har oplevet de andre kollegaer være væk på barsel eller sygemelding, uden at de skulle aflevere deres ting eller tømme deres pladser.. 

derfor føles det som om, at han er ved at skubbe mig væk og vil fyre mig, har haft den følelse siden jeg blev sygemeldt.. 

Anmeld Citér

20. april 2022

Kir

Synes også du skal ringe til din fagforening med det samme! Og så ville jeg lade være med at hente mine ting før jeg reelt stod med en opsigelse.

Har du noget på skrift? Krav om at komme på arb under din sygemelding og hans krav om at hente dine ting? Tænkte bare at det er smart med så meget dokumentation som muligt.

Men få fat i din fagforening så du er forberedt på det værste 

Anmeld Citér

20. april 2022

AnoMor

Alonebreak skriver:

Tak for svaret, det var også det jeg troede på. 
men har oplevet de andre kollegaer være væk på barsel eller sygemelding, uden at de skulle aflevere deres ting eller tømme deres pladser.. 

derfor føles det som om, at han er ved at skubbe mig væk og vil fyre mig, har haft den følelse siden jeg blev sygemeldt.. 

Forstår jeg godt. Men det kan han ikke. Kan være han indirekte prøver at få dig til at sige op. 

Anmeld Citér

20. april 2022

Alonebreak

Lje skriver:

Ud fra din tråd er der ligefør jeg tænker, at en uretmæssig fyring (lyder det til) og tilsvarende erstatning, vil være den bedste måde for dig at komme væk. Sikke et ækelt arbejdsmiljø og en ikke-dygtig leder, du har. 

Når det er sagt, så forstår jeg sagtens usikkerhederne for dig ved en fyring. Men tænk at skulle tilbage efter barsel .

Han må gerne fyre dig selvom du er gravid. Men ikke på grund af du er gravid. Og det er ham, der skal bevise, at fyringen ikke har noget med din graviditet at gøre. 

Hvis jeg var dig, ville jeg ringe asap idag til min fagforening og få startet en faglig sag op. Og få deres råd til hvordan du skal agere ifht. kontortømning mv. De kan vejlede dig konkret efter branche, kendskab til din arbejdsgiver og din samlede situation. 

Og så ville jeg få regnet lidt på min økonomi ifht. sygedagpenge/barselsvikariat og evt. lønsikring. Så du ved hvordan fremtiden ser ud med en fyring. Er der evt. noget, der skal trimmes i økonomien. På den måde handler du. Du gør noget. Det hjælper, for de fleste, til at stå bedre imod. 

Vh. 

Tak for dit svar.
Det er en ikke så god arbejdsplads. Jeg har givet alt hvad jeg har og knoklet igennem store projekter med succes. Men får intet tilbage, der peges kun af det som kunne gøres bedre, i stedet for det som er gjort godt. 
har heller ikke lyst til at vende tilbage efter barsel, men vil heller ikke miste jobbet og blive fyret hvis ikke jeg har andet. 
er meget afhængig af at få en høj løn, selvom det er på bekostning af min Lykke og at jeg ikke bliver behandlet ordentligt  

Anmeld Citér

20. april 2022

Alonebreak

Kir skriver:

Synes også du skal ringe til din fagforening med det samme! Og så ville jeg lade være med at hente mine ting før jeg reelt stod med en opsigelse.

Har du noget på skrift? Krav om at komme på arb under din sygemelding og hans krav om at hente dine ting? Tænkte bare at det er smart med så meget dokumentation som muligt.

Men få fat i din fagforening så du er forberedt på det værste 

Har det faktisk på sms. For han kommunikere mest på sms. 
hvor han Beder mig om af komme og hjælpe til, og hvor han spørger om arbejdsopgaver og projekter der har været igang. 
jeg snakker med fagforeningen igen imorgen, og høre hvad de nu mener jeg skal. 
er så ked af, at jeg ikke kan få lov til at nyde det sidste af min graviditet samt passe og pleje mig slev når jeg ligger i store smerter og er virkelig dårlig hver evig eneste dag  

Anmeld Citér

21. april 2022

Kir

Alonebreak skriver:

Har det faktisk på sms. For han kommunikere mest på sms. 
hvor han Beder mig om af komme og hjælpe til, og hvor han spørger om arbejdsopgaver og projekter der har været igang. 
jeg snakker med fagforeningen igen imorgen, og høre hvad de nu mener jeg skal. 
er så ked af, at jeg ikke kan få lov til at nyde det sidste af min graviditet samt passe og pleje mig slev når jeg ligger i store smerter og er virkelig dårlig hver evig eneste dag  

Super - altid noget han ikke er alt for smart. 

Er ked af det på dine vegne, det må være hårdt at have så ondt og påvirket sidst i graviditeten og så samtidig skulle stresse over om man nu bliver fyret

Håber han ikke fyrer dig eller at hvis han gør, at han så skal betale en god erstatning. Uanset hvad er det måske en ide at søge nyt job til slut i barslen, så du ikke skal tilbage

Anmeld Citér

21. april 2022

Pb18

Alonebreak skriver:

Tak for dit svar.
Det er en ikke så god arbejdsplads. Jeg har givet alt hvad jeg har og knoklet igennem store projekter med succes. Men får intet tilbage, der peges kun af det som kunne gøres bedre, i stedet for det som er gjort godt. 
har heller ikke lyst til at vende tilbage efter barsel, men vil heller ikke miste jobbet og blive fyret hvis ikke jeg har andet. 
er meget afhængig af at få en høj løn, selvom det er på bekostning af min Lykke og at jeg ikke bliver behandlet ordentligt  

Har du overvejet at tilkøbe lønsikring et sted? Jeg ved ikke om der er en karantæneperiode eller lignende, men det kunne måske give ro så du ikke skal på dagpengesats hvis du skulle blive fyret.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.