Mange konflikter med 5-årig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.219 visninger
16 svar
8 synes godt om
24. marts 2022

Anonym trådstarter

Hej.

Jeg har en søn på fem år som skal i skole til sommer. Synes vi har mangle konflikter med ham herhjemme! Han har mange nedsmeltninger hvis tingene ikke lige går som han ønsker. Han bliver aldeles rasende, smækker med døre, råber grimme ord efter os  og kan smide med ting. Vi har heller ikke altid været gode til at styre vores eget temperament, så han har oplevet at blive løftet på værelset når han har været for meget.

Har I andre med børn i den alder samme udfordringer? Det kan bekymre mig ift. skolestart.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. marts 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Hej.

Jeg har en søn på fem år som skal i skole til sommer. Synes vi har mangle konflikter med ham herhjemme! Han har mange nedsmeltninger hvis tingene ikke lige går som han ønsker. Han bliver aldeles rasende, smækker med døre, råber grimme ord efter os  og kan smide med ting. Vi har heller ikke altid været gode til at styre vores eget temperament, så han har oplevet at blive løftet på værelset når han har været for meget.

Har I andre med børn i den alder samme udfordringer? Det kan bekymre mig ift. skolestart.

Hvad mener du med at tingene ikke går som han ønsker.? 

Altså hvis I ændre på noget i løbet af dagen eller han ikke får sin vilje? 

Og hvad gør I når han har de her nedsmeltninger, før I hæver stemmen og flytter ham? 

Anmeld Citér

24. marts 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Hej.

Vores datter på 3 år er lige sådan.. Det der rent faktisk hjalp for os var at slukke fjernsynet noget oftere, og så putte en halv time tidligere.. Hun fik simpelthen for mange indtryk og fik for lidt søvn.. Hun har stadig nedsmeltninger, så meget færre end hun plejer

Anmeld Citér

24. marts 2022

Anonym trådstarter

BAE skriver:

Hvad mener du med at tingene ikke går som han ønsker.? 

Altså hvis I ændre på noget i løbet af dagen eller han ikke får sin vilje? 

Og hvad gør I når han har de her nedsmeltninger, før I hæver stemmen og flytter ham? 

Han har hverken autisme eller adhd, hvis det er det du tænker. Altså, han kan blive frustreret over små ting, hvis noget driller, men nok mest hvis han ikke får sin vilje. Men en konflikt kan også opstå hvis han er meget fjollet og “oppe at køre”, og ikke hører efter når vi ber ham om at køle af. Vi øver os meget i at være stille og rolige, men må indrømme at jeg nogen gange får nok af at mine grænser overtrædes, og så bliver jeg vred. Synes bare hans reaktioner er voldsomme, og kan ikke finde ud af, om jeg skal være bekymret eller om man stadig som 5,5 årig kan have svært ved at regulere den slags.

Han er dygtig til mange ting, skrive bogstaver, spille brætspil, vente på tur og skiftes til fx at vælge TV-program når han og lillesøster ser TV (for det meste). 

Anmeld Citér

24. marts 2022

Tip!

Anonym skriver:

Han har hverken autisme eller adhd, hvis det er det du tænker. Altså, han kan blive frustreret over små ting, hvis noget driller, men nok mest hvis han ikke får sin vilje. Men en konflikt kan også opstå hvis han er meget fjollet og “oppe at køre”, og ikke hører efter når vi ber ham om at køle af. Vi øver os meget i at være stille og rolige, men må indrømme at jeg nogen gange får nok af at mine grænser overtrædes, og så bliver jeg vred. Synes bare hans reaktioner er voldsomme, og kan ikke finde ud af, om jeg skal være bekymret eller om man stadig som 5,5 årig kan have svært ved at regulere den slags.

Han er dygtig til mange ting, skrive bogstaver, spille brætspil, vente på tur og skiftes til fx at vælge TV-program når han og lillesøster ser TV (for det meste). 

Er du sikker på at din 5 årige forstår begrebet at køle af? 

Anmeld Citér

24. marts 2022

Mrs.

Anonym skriver:

Han skal som 5 årig ikke fuldt ud kunne regulere sine følelser. Det er trodsalt en del af udviklingen som barn/teenager at lære at følelsesregulere. 
selvfølgelig skal han i en alder af 5 år kunne mere end en på 3 år. Men børn kan blive meget overvældede af vrede/tristhed eller frustration og der skal vi som voksne hjælpe med at regulere følelsen og anerkende barnet i følelsen. 

måske det kunne afhjælpe konflikter hvis i (hvis i ikke allerede gør det) giver varsler om ændringer fx om en time skal du slukke fjernsynet, om 30 min skal du slukke fjernsynet, om 10 min skal du slukke. Så han er indstillet på hvad der skal ske. Og så undgå at fortælle hvad han skal i bydeform.

dvs ikke sig “gider du gå ud og tage sko på?” Eller “vil du være sød at tage sko på?” Det åbner muligheden for det er til diskussion - han hører det som i stiller ham et spørgsmål - gider han det? Ja/nej. Og når i så bliver irriteret så bliver han frustreret for i startede med at stille et spørgsmål, han svarer og hans svar bliver ikke accepteret. 
sig istedet for “nu skal du tage sko på”. (Det er blot et eksempel) 

Mange små diskussioner kommer af man ubevidst Beder børn om ting i bydeform. Det sker både blandt forældre og pædagoger/lærere. Min søn fx har jeg aldrig bedt om ting i bydeform, medmindre der er et valg. Når hans lærer så Beder ham om noget i skolen i bydeform - så forventer han automatisk at han har et valg, der bliver jo stillet et spørgsmål ikke et krav. Når han så ikke vælger det svar læreren ønskede opstår der konflikt hvor læreren skælder ud, fordi det SKAL han. Hvor jeg har påpeget at disse konflikter kunne undgåes ved ikke at bruge misforstået høflighed. Man kan sagtens sige “nu skal du…” på en pæn måde. Men vi kan ikke forvente børn kan aflæse et spørgsmål til om det er et reelt spørgsmål/valg eller om det er en “ordre” forklædt som et valg.. 

håber det giver mening.

Anmeld Citér

24. marts 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)

Nej det tænkte jeg ikke... Jeg tænker ikke diagnoser hver gang folk fortæller noget om børn og problemer. 

Beder ham at køle af? Tænker ikke han kender det ord... 

Har I prøvet at sige, om 5 minutter skal vi... eller vi vil gerne have om 5 minutter, skal der laves stille lege? (sætte et ur, så han selv kan se det) 

Han er vel også bare en dreng med krudt i røven, og når man kommer helt det op, kan det virkelig være svært at komme ned igen.. 
De kan sagtens have svært ved at regulere det, nogen mennesker har bare svært ved det.  Og det er derfor at det kan være godt advare, i stedet for bare at sige; Nu skal du.. 

Og ja, der skal ikke stilles spørgsmål, for det giver ham et valg.. Og det kan også forvirrer ham. Skal han eller skal han ik ?  Så i stedet; Vil du være sød at tage dit tøj på? bliver til; Du skal tage dit tøj på. 
Ikke for lange sætninger. 

Anmeld Citér

24. marts 2022

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Hej.

Det var ligesom du beskriver det med vores mellemste. Jeg var i tvivl om han overhovedet skulle starte i skole. Men børnehaven så intet af det så han startede. På skolen havde han heller ikke nogen nedsmeltninger eller talte grimt. 
nu er han næsten 8 og vi har ganske få konflikter med ham og i skolen går det fortsat godt både socialt og fagligt

jeg tænker at hans hjem var hans Helle til netop at kunne reagere og få de her nedsmeltninger. 

Anmeld Citér

24. marts 2022

Anonym trådstarter

Nu siger vi heller ikke “køle af”, det var en skriftlig formulering. 
Vi kunne helt sikkert godt blive bedre til ikke at formulere os så han har et valg. Og vi bruger det der med at advare allerede, og har egentlig god effekt af det.

synes bare at de der udbrud er blevet voldsommere, og han er enormt svært at snakke med i “fredstid” da han ikke gider høre mere om det, siger han og holder sig for ørene.

Anmeld Citér

24. marts 2022

Haooy_3

Profilbillede for Haooy_3

Hejsa 

Hvis nedsmeltningerne først er kommet indenfor den sidste tid, kan det så være en reaktion på at der begynder at blive talt om skole og hvad alt det indebære? Altså at han ikke helt kan forstå hvad der skal ske eller både glæder sig til det og frygter det lidt samtidigt? 

Jeg har en søn på 5 år som begyndte at græde hver gang vi nævnte skolen (ikke at det er noget vi taler meget om, men det bliver da italesat i ny og næ). Vi fik snakket godt om det, og havde en periode hvor vi slet ikke nævnte det. Nu glæder han sig helt vildt til det.

Bare en tanke herfra, håber han snart finder noget ro

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.