Anonym skriver:
Han har hverken autisme eller adhd, hvis det er det du tænker. Altså, han kan blive frustreret over små ting, hvis noget driller, men nok mest hvis han ikke får sin vilje. Men en konflikt kan også opstå hvis han er meget fjollet og “oppe at køre”, og ikke hører efter når vi ber ham om at køle af. Vi øver os meget i at være stille og rolige, men må indrømme at jeg nogen gange får nok af at mine grænser overtrædes, og så bliver jeg vred. Synes bare hans reaktioner er voldsomme, og kan ikke finde ud af, om jeg skal være bekymret eller om man stadig som 5,5 årig kan have svært ved at regulere den slags.
Han er dygtig til mange ting, skrive bogstaver, spille brætspil, vente på tur og skiftes til fx at vælge TV-program når han og lillesøster ser TV (for det meste).
Han skal som 5 årig ikke fuldt ud kunne regulere sine følelser. Det er trodsalt en del af udviklingen som barn/teenager at lære at følelsesregulere.
selvfølgelig skal han i en alder af 5 år kunne mere end en på 3 år. Men børn kan blive meget overvældede af vrede/tristhed eller frustration og der skal vi som voksne hjælpe med at regulere følelsen og anerkende barnet i følelsen.
måske det kunne afhjælpe konflikter hvis i (hvis i ikke allerede gør det) giver varsler om ændringer fx om en time skal du slukke fjernsynet, om 30 min skal du slukke fjernsynet, om 10 min skal du slukke. Så han er indstillet på hvad der skal ske. Og så undgå at fortælle hvad han skal i bydeform.
dvs ikke sig “gider du gå ud og tage sko på?” Eller “vil du være sød at tage sko på?” Det åbner muligheden for det er til diskussion - han hører det som i stiller ham et spørgsmål - gider han det? Ja/nej. Og når i så bliver irriteret så bliver han frustreret for i startede med at stille et spørgsmål, han svarer og hans svar bliver ikke accepteret.
sig istedet for “nu skal du tage sko på”. (Det er blot et eksempel)
Mange små diskussioner kommer af man ubevidst Beder børn om ting i bydeform. Det sker både blandt forældre og pædagoger/lærere. Min søn fx har jeg aldrig bedt om ting i bydeform, medmindre der er et valg. Når hans lærer så Beder ham om noget i skolen i bydeform - så forventer han automatisk at han har et valg, der bliver jo stillet et spørgsmål ikke et krav. Når han så ikke vælger det svar læreren ønskede opstår der konflikt hvor læreren skælder ud, fordi det SKAL han. Hvor jeg har påpeget at disse konflikter kunne undgåes ved ikke at bruge misforstået høflighed. Man kan sagtens sige “nu skal du…” på en pæn måde. Men vi kan ikke forvente børn kan aflæse et spørgsmål til om det er et reelt spørgsmål/valg eller om det er en “ordre” forklædt som et valg..
håber det giver mening.
Anmeld
Citér