Anonym skriver:
Ja, overskriften var nok skrevet lidt i desperation. Jeg var vågen med den ældste fra 4.30-7 (så hun ikke vækkede far og den yngste) kl 7 tager far så over for at jeg kan sove lidt. Som i kan se er mit indlæg skrevet kl 8 hvor jeg måtte opgive at sove fordi hun var kommet ind 4 gange på en time, selvom far gjorde alt hvad han kunne og fik fortalt at jeg skulle have ro.
så ja - “respekt” er nok for stærkt et ord. Men det er hårdt på 7. år ikke at kunne forklare, at man altså godt kan trække sig tilbage og tage en lur, når nu der er en voksen sammen med hende.
Det lyder lidt skørt at et så stort barn får lov at bryde fars anvisninger fire gange i streg? Hvis far gør “alt hvad han kan”, skulle en mere tydelig konsekvens måske trækkes allerede første gang? Med en 6-årig ville jeg dog hellere en gang for alle forklare hvordan landet lå fremover og hvorfor. Men om nødvendigt ville hammeren derefter falde, jeg tænker godt man må lære at det kan man selvfølgelig ikke tillade sig.
Jeg synes ikke at “respekt” er et spor stort eller forkert ord. Børn på 4 og 6 er relativt store i forhold til at forstå at de skal behandle andre ordentligt og at de ikke kan tillade sig hvad som helst. Det tænker jeg er ret kærligt og vigtigt at få dem lært.
Mine unger er 3 og 5 … og selvfølgelig er det til tider svært at huske at være stille - men dels er det herhjemme reglen, at det er nat frem til kl. 6.30 - og selv den mindst har efterhånden lært, at vågner man før da, må man blive liggende og putte i sin seng og være nogenlunde stille.
Jeg har ikke lyst til, at mine unger skal se fjernsyn eller Ipad, så det bruger vi ikke. Derfor er løsningen at der er en af de voksne som lister ind på værelset og putter lidt med den som er vågnet, mens den anden sover videre. Når begge unger er vågnet laves lidt morgenmad, læses lidt bøger osv. men der skal være nogenlunde ro i hytten frem til 8-9 stykker også for naboernes skyld. Det synes jeg faktisk godt at ungerne kan forstå.
Anmeld
Citér