Respekt for andre sover

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.634 visninger
22 svar
22 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. februar 2022

Anonym trådstarter

Hej alle, 

Jeg har børn på 4 og 6 og det er endnu ikke lykkes os, at få dem til at respektere at andre sover. De står aldrig (!) op og leger selv, og sætter man morgen TV på kommer de alligevel ind hele tiden for så vil de se noget andet eller de synes det er uhyggeligt eller noget. Det er så hvad det er. Men selv i de situationer hvor en voksen er oppe med dem, så kan de bare ikke forstå, at de ikke må forstyrre den anden. 
vi har prøvet at låse døren, men så står de bare og hiver i den og man får ærlig talt ikke meget søvn på den anden side af døren uanset. 
I sær den store har slet ikke forstået at være stille om natten når hun vågner. I stedet for bare at vække min mand eller jeg, så ender det tit med at alle 4 i huset er vågne når hun er (og hun er den der står først op og oftest vågner om natten). 
det er et stort problem for mig, da jeg ikke fungerer ret godt uden søvn. Jeg synes snart vi har prøvet alt, så gode råd modtages gerne. 
mvh

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Her i huset har vi den regel, at man skal blive i sin seng til klokken er 6. Vi har et digitalur, der viser klokken ved sengen. Klokken er så 6 lige fra 6.00-6.59, da vores datter kun læser det første tal. Men det virker. Vågner hun før ligger hun pænt og stirrer på klokken til den skifter til kl. 6. 

Og så lær børnene at betjene fjernbetjeningen. Vores datter går selv ned i stuen og tænder fjernsynet. 

Dermed ikke sagt, at hun aldrig vækker os og spørger om ting eller at vi ikke hører, hun står op. Men det hjælper at kunne blive liggende lidt længere under dynen, for mig i hvert fald. Far står altid op, så snart han vågner, mens jeg er en langsom vågner. 

Anmeld Citér

18. februar 2022

Mullemee

Anonym skriver:

Hej alle, 

Jeg har børn på 4 og 6 og det er endnu ikke lykkes os, at få dem til at respektere at andre sover. De står aldrig (!) op og leger selv, og sætter man morgen TV på kommer de alligevel ind hele tiden for så vil de se noget andet eller de synes det er uhyggeligt eller noget. Det er så hvad det er. Men selv i de situationer hvor en voksen er oppe med dem, så kan de bare ikke forstå, at de ikke må forstyrre den anden. 
vi har prøvet at låse døren, men så står de bare og hiver i den og man får ærlig talt ikke meget søvn på den anden side af døren uanset. 
I sær den store har slet ikke forstået at være stille om natten når hun vågner. I stedet for bare at vække min mand eller jeg, så ender det tit med at alle 4 i huset er vågne når hun er (og hun er den der står først op og oftest vågner om natten). 
det er et stort problem for mig, da jeg ikke fungerer ret godt uden søvn. Jeg synes snart vi har prøvet alt, så gode råd modtages gerne. 
mvh

Vi har udstyret vores unger med iPads og hovedtelefoner. Så har vi lavet børnekanaler på både Netflix og Viaplay. På den måde ved vi, at de ikke ser noget, som er virkelig farligt eller direkte gys. 

Vi sørger for at sætte deres iPads til opladning om aftenen og at hovedtelefonerne også er opladet, og så tager de dem om morgenen, så de ikke forstyrrer os.  

Mine børn kan heller ikke være stille, når først en voksen er stået op. Det er helt umuligt for dem.

Anmeld Citér

18. februar 2022

Mrs.

Tal med hende om det? 
Her hjemme har vi altid et morgenmadsprodukt min dreng har kunne tage hvis han er sulten, vi har altid juice brikker osv. og han kan selv tænde tv’et. Nu er han så 10 år så han er ved at være hvor han næsten sover længere end mig  

Men han har i mange år selv stået op og taget noget at spise hvis han vil det, og så sat sig og leget eller se TV. Selvfølgelig kommer han stadig ind, indimellem hvis der er noget han vil spørge om, men synes at sige det til ham, mor sover, og er træt, kan du være en stor dreng og sidde selv og se lidt TV eller lege? Hvad har du brug for står klar til dig osv. det har hjulpet meget. 

Anmeld Citér

18. februar 2022

Anonym

Hvordan reagerer I, når jeres børn bryder de regler I opstiller? Så store børn mener jeg uden problemer kognitivt kan forstå beskeden om, at de skal lade andre sove i fred! Og at stå og hive i en dør, når man har fået af vide at det skal man ikke, må jo føre til (kærlige men) fuldkommen tydelige konsekvenser?  

Anmeld Citér

18. februar 2022

My1234

Vi har ladet døren stå åben til soveværelset og så var det ikke så spændende mere

Anmeld Citér

18. februar 2022

KmLarsen1

Profilbillede for KmLarsen1

Hvordan reagerer de på andre regler, som I opstiller for dem?

Hvis de generelt følger jeres anvisninger, så må der jo være et eller andet bestemt som lige er svært her.

Hvis de generelt har svært ved regler, så skal I jo have valgt en anden tilgang.

Prøv at tale med den største "Hvad kunne gøre din morgen rigtig hyggeligt uden far eller mor?", "Hvad synes du, at vi kunne aftale?"

Det kunne også være at I kunne tale med dem om aftenen forinden - når I står op, så sover mor stadig lidt, men hun står op når hun er klar og laver boller sammen med jer etc etc.

Anmeld Citér

18. februar 2022

Anonym trådstarter

Tak for svarene. 

hvordan de ellers håndtere regler kommer meget an på hvad det drejer sig om. Med nogle ting går det meget nemt og andet skal siges 1000 gange. Men det er vel meget normalt, at noget er lettere at overholde end andet. 

vi har prøvet med både konsekvens og gulerod og intet af det virker i længere tid… jer der foreslår noget i denne retning, vil i uddybe med konkrete bud på konsekvenser eller incitamenter? 

Vi har ikke kanaler på vores TV, så det foregår sådan at vi sætter ramasjang på tv’et via vores telefoner. De ser derfor ikke noget der er decideret uhyggeligt. Men de kan f.eks godt synes at bamselægen eller lignende er lidt uhyggeligt og komme rendende. 

mvh 

Anmeld Citér

18. februar 2022

Anonym trådstarter

My1234 skriver:

Vi har ladet døren stå åben til soveværelset og så var det ikke så spændende mere

Hehe. Ved mig er de som fluer om en lort

De følger mig rundt i huset og er helst hvor jeg er. Hvis jeg trækker mig når de leger en vild leg f.eks, så går der maks to minutter og så flytter de legen derhen hvor jeg er. 

det er nok i virkeligheden det der er problemet - det er ikke fordi de forventer at jeg deltager i alle deres aktiviteter, men de går meget sjældent for sig selv. Det gælder så også om morgenen og natten.

Anmeld Citér

18. februar 2022

My1234

Anonym skriver:

Hehe. Ved mig er de som fluer om en lort

De følger mig rundt i huset og er helst hvor jeg er. Hvis jeg trækker mig når de leger en vild leg f.eks, så går der maks to minutter og så flytter de legen derhen hvor jeg er. 

det er nok i virkeligheden det der er problemet - det er ikke fordi de forventer at jeg deltager i alle deres aktiviteter, men de går meget sjældent for sig selv. Det gælder så også om morgenen og natten.

Sådan er det også herhjemme, men det ser jeg heller ikke som et problem

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.