Babyklar87 skriver:
Jeg ved ikke om mit svar også virker/virkede stødende. Det var ikke hensigten.
Og jeg tror ikke at trådstarter har haft til hensigt at nedgøre andre forældre. Men er uvidende og uforstående over for andre børns “kræsenhed” og forskellighed.
Og jeg selv inklusiv. For vinklen med at forstå at et barn er bange for at spise ude har jeg aldrig kendt til. Jeg var selv mega kræsen som barn, men smagte altid på maden andre steder, selvom jeg sommetider ikke havde lyst. Men jeg var ikke bange og tænker ikke det er noget der har påvirket mit liv negativt.
Mine børns legekammerater vil virkelig gerne spise hos os, men de spiser bare intet. Det kan sommetider undre mig. Hvis de fx synes vi laver “underlig” mad, så undrer det mig de gang på gang gerne vil spise hos os, uden at røre en bid. Og så mærkeligt synes jeg altså slet ikke vi spiser.
Men det kunne være rart hvis forældrene til børnene måske gjorde lidt ud af at fortælle om problematikken, for jeg kan ikke gætte mig til om barnet er bange for at spise ude eller bange for anderledes retter. Og det er jo ikke fordi jeg hver gang vi har spisende gæster påtænker at lave en helt vild crazy ret bare for at være smart i en fart. Jeg spørger også til livretter/ønsker men det er ikke ensbetydende med at der bliver spist.
Kender forældrene nødvendigvis til “problematikken”? Jeg har ikke anet, om mine unger spiste meget, lidt eller ingenting, når de spiste hos kammerater, og jeg har heller ikke gjort noget ud af at fortælle forældrene om det, hvis deres barn spiste meget lidt hos os.
Det er vel trods alt et begrænset antal måltider, det enkelte barn spiser hos kammerater, og der skulle meget til, før jeg ville opfatte det som problematisk eller ræsonnere, at det skyldtes kræsenhed eller manglende erfaring med “ikke-neutral” mad, hvad det så end er. Hvis jeg havde et barn på besøg over flere dage, og det intet spiste, ville jeg selvfølgelig forsøge at finde en løsning på det og nævne det for forældrene, men det er godt nok en balancegang, for er der tale om et decideret problem for barnet, kan for meget fokus på mad virke stik mod hensigten.
Jeg er ikke altid sulten om aftenen - af vidt forskellige årsager - og springer indimellem aftensmaden over eller tager en skål yoghurt. På samme måde, tænker jeg, kan der ligge et væld af forklaringer bag, når et barn på besøg hos en kammerat ikke spiser meget. Måske var madpakken stor den dag, måske har barnet en modvilje overfor sammenkogte retter eller krydret mad, måske er det et genert barn, der føler det akavet at spise hos “fremmede” voksne.
Og når en kammerat siger ja til at spise hos dig/jer, handler det nok ikke så meget netop om at spise, men om at blive hos jeres barn længere tid. For os voksne er der en kultur om, at det er hyggeligt at sidde og nyde en middag med gæster, men for mange børn er det altså ikke udsigten til sammen at nyde maden, der trækker. Ofte vil de bare gerne fra bordet og lege videre i en fart.
Jeg tror, som en anden skriver, at de fleste forældre selv har godt styr på, at deres børn som hovedregel får det, de skal have, at spise.