Kræsne legekammerater

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.096 visninger
26 svar
86 synes godt om
8. februar 2022

Anonym trådstarter

Min datter har mange legekammerater og det er bare så dejligt! Jeg elsker at have et hjem hvor hendes venner føler sig godt tilpas. 
jeg er dog totalt udfordret at kræsne legekammerater til aftensmad…. Vi spiser meget varieret og går op i at vores børn tør smage på alt og faktisk også nyder spændende mad. Det er vi lykkedes med, så derfor er vores aftensmad noget udfordrende nogen børn. 

Hvad vil i gøre - ændre menuen eller holde fast i det mad vi normalt får? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2022

Babyklar87

Profilbillede for Babyklar87

Min datter har mange legekammerater og det er bare så dejligt! Jeg elsker at have et hjem hvor hendes venner føler sig godt tilpas. 
jeg er dog totalt udfordret at kræsne legekammerater til aftensmad…. Vi spiser meget varieret og går op i at vores børn tør smage på alt og faktisk også nyder spændende mad. Det er vi lykkedes med, så derfor er vores aftensmad noget udfordrende nogen børn. 

Hvad vil i gøre - ændre menuen eller holde fast i det mad vi normalt får? 

Vi er ligesom jer og har også kun oplevet udfordringer med legekammerater der spiser med. 
Men jeg elsker at have et åbent hjem. Og jeg bager også rigtig meget, hvilket de nu godt kan lide.
Jeg sørger altid for at der er noget som jeg tænker de fleste kan lide. Brød, pasta eller rid og lidt gnavegrønt. Og ellers plejer jeg altså at sige til forældrene når de henter at deres barn ikke har spist ret meget. 

Men jeg kan blive lidt frustreret nogle gange, fordi jeg ikke forstår at nogle børn slet ikke kan/tør smage noget anderledes. Mine børn spiser altid hvad der bliver serveret ude, de kan godt komme hjem og sige de ikke brød sig om det, men at de smagte på det og spise lidt. 

Anmeld Citér

8. februar 2022

Putteputte

Profilbillede for Putteputte

Når vores har venner med hjem laver jeg ikke om på menuen, hvis der er intet de ikke kan lide af det der står på bordet, så går det nok, de skal jo hjem igen inden de ville sulte ihjel . Hvis de skal sove der, så laver jeg noget mad som jeg tænker de ville kunne lude ellers er der altid havregryn.  

Anmeld Citér

8. februar 2022

Anonym trådstarter

Jeg undrer mig virkelig over at man som forældre vil nøjes med at servere neutralt mad… det er synd for ungerne at de ikke får mod på at smage forskellige retter. 

Men det er nok ikke min opgave at ændre på det når de er gæst i mit hus. Godt forslag med pasta og gnavegrønt

Anmeld Citér

8. februar 2022

Baby17

Anonym skriver:

Jeg undrer mig virkelig over at man som forældre vil nøjes med at servere neutralt mad… det er synd for ungerne at de ikke får mod på at smage forskellige retter. 

Men det er nok ikke min opgave at ændre på det når de er gæst i mit hus. Godt forslag med pasta og gnavegrønt

Hvad er neutralt mad og hvad er spændende mad for dig? 

Hjemme hos os serverer vi nok lidt en blanding, hvis neutralt og kedeligt mad er de gængse "børnevenlige" retter. 

Anmeld Citér

8. februar 2022

Måskemor

Jeg bliver en smule provokeret af det her opslag.

Tænker at alle forældre ønsker deres børn spiser varieret og smager på al mad, men der er børn altså bare forskellige. Nogle børn er mere forsigtige hvad angår madvarer, og så kan man servere nok så meget spændende mad hver dag.
synes der i opslaget og svarene indtil nu er en tone af, at “det er da nogle mærkelige børn” eller “det er sikkert forældrene der serverer pasta hver dag”.

Ift. dit spørgsmål, så ville jeg nok sørge for, at der, som en anden skriver, er et par ting på bordet som de allerfleste børn kan lide. Tror heller ikke at børn synes det er rart, at sidde med til bordet, hvis de ikke kan lide/tør spise noget af maden. 

Anmeld Citér

8. februar 2022

KmLarsen1

Profilbillede for KmLarsen1

Jeg ville som udgangspunkt ikke ændre i menuen, men jeg ville nok heller ikke servere kun een ret - altså fx kun suppe uden brød til. Men selv det mad I spiser består vel af flere elementer? Og så kan børnene bare spise det som de kan lide og tør. Som de andre skriver, så ville jeg nok tænke over, om der var lidt på siden, om det så er lidt rugbrød med smør, gnavegrønt eller noget andet.

Men nej, det er nok ikke din opgave lige på dagen at udfordre børnene, men det kan da godt være, at de alligevel godt kan lokkes til noget, som de ellers ikke spiser.

Hvor gamle er de?

Anmeld Citér

8. februar 2022

AnoMor

Anonym skriver:

Hvorfor er det synd for ungerne at de ikke tør at smage alt mad der serveres? 

det er da mere synd for ungerne at de skal tvinges til at smage noget hvis de ikke tør eller tør at sige fra. Det er da ikke en rar oplevelse for et barn at være på besøg så. 

jeg var et af de børn du synes det er “synd” for. Jeg turde ikke smage og jeg husker tydeligt hos en legekammerat jeg følte mig tvunget til at smage. Jeg kom aldrig derhjem igen til spisning igen fordi jeg var bange for at blive tvunget igen. Og sagde altid nej tak til simple ting som boller osv efterfølgende “for tænk hvis jeg ikk kunne lide det”. 

Anmeld Citér

8. februar 2022

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Jeg synes også min søns legekammerater er småtspisende når de er her. Jeg ved ikke om de er kræsne eller ikke bliver udfordret gastronomisk hjemme, men jeg tænker at det er normalt for mange børn at man kan blive lidt utryg ved at maden ser anderledes ud og smager anderledes end de er vant til. 

Ofte er det hans venner der bor på vejen, hvor de spørger om de må blive og spise. Så det er tit noget i sidste øjeblik, og der laver jeg altså ikke om på menuen. Men så laver vi lidt ekstra gnavegrønt til, koger nogle pastaskruer eller andet. Hvis de ikke spiser andet end det, går det nok også. 

Hvis det er en kammerat hvor det på forhånd er planlagt at de skal spise her, spørger jeg min søn hvad han godt kunne tænke sig at der blev serveret. 

Anmeld Citér

8. februar 2022

Agma

Profilbillede for Agma

Jeg bliver faktisk rigtig ked af den tone der kommer frem i dit oplæg og nogle af de øvrige svar. 
Vi har et barn som spiser meget begrænset af mad og slet ikke spiser fremmede steder. Det er noget vi er oprigtigt bekymrede over og som vi får hjælp til hvordan vi skal hjælpe hende med. Vores barn er ikke sygt eller har en diagnose - hun er helt normal og der er mange der har det som hende mht. mad. Men hun ville helt sikkert blive opfattet som et “kræsent” barn af dig/jer. 
Vi andre i familien inkl. søskende spiser meget forskelligt mad så det med at se ned på forældrene er bare mega usympatisk. Og er det virkelig så stort et problem at du har behov for at få andres råd til det? Eller er det mest for at blive bekræftet i, at i gør det godt fordi jeres børn spiser alt og at vi andre bare ikke opdrager vores børn ordentligt mht. mad? 

Til dem som ellers er oprigtig interesseret synes jeg at det er værd at holde sig for øje at det er helt normalt at børn ikke har lyst til at spise fremmede steder. Du skal i hvert fald nok ikke begynde at presse på for at de skal smage for det kan give rigtig stor tilbagegang hos et barn som måske ellers var begyndt at gøre fremskridt. Og måske tør barnet ikke sige nej til dig som “fremmed” og lader sig så presse. 

Øv, jeg blev faktisk virkelig ramt inden i af den her debat og det plejer jeg ellers ikke. Jeg håber at mine børns legekammeraters forældre er mere rummelige og nysgerrige i deres opfattelse af andre. Der kan altså være rigtig mange gode forklaringer som ikke altid er de mest oplagte.

Jeg kommer ikke til at deltage mere i den her debat, men nu har i da en anden vinkel også.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.