Julehjælp - kun enlige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. december 2021

Anonym

Nu kender jeg til frimurelogens julehjælp i min by qua min far er frimurer. Og den hjælp er ikke kun for enlige. De plejer endda at have, før corona, sådan julehygge for familien med kaffe og småkager osv den dag folk kom og hentede juleroser. Der kom hele familier og ikke kun enlige forsøger. Der kom også bare ældre enlige. Det er bare julehjælp til fattige generelt, ikke specifikke grupper.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. december 2021

Anonym

Hvor i alverden læser du, at mere vil have mere?

TS er blevet kontaktet af kommunen, som spørger om de vil søge julehilsen, og det ville de gerne... Nu er det blevet bevilliget. TS har ikke krævet noget, men søgt og fået ja. Ergo er de blevet vurderet trængende.

Hvad har du egentlig i mod det?

Kan du ikke glæde dig på andres vegne?

Jeg har intet imod det. Fred være med det, det eneste jeg sådan set skrev omkring at jeg undrede mig hvad der gør at man betegner sig selv som "meget fattig" med to indtægter hvoraf den ene er dagpenge, så kan man næppe være "meget fattig"

Så det er udelukkende TS's formulering der undre mig

Anmeld Citér

18. december 2021

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Jeg har intet imod det. Fred være med det, det eneste jeg sådan set skrev omkring at jeg undrede mig hvad der gør at man betegner sig selv som "meget fattig" med to indtægter hvoraf den ene er dagpenge, så kan man næppe være "meget fattig"

Så du studser over en formulering, og dermed konkludere at mere vil have mere?

Du kan jo i bund og grund være ligeglad. Mon ikke kommunen har styr på, hvem de mener de skal kontakte mht julehjælp. 

Anmeld Citér

18. december 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Det ved du ret beset ikke noget om. Dagpengesatsen regnes ud fra seneste lønindkomst. Hvis ts har været temmelig lavtlønnet eller ikke været fuldtidsansat, vil dagpengesatsen også være lavere hvad du måske vil være berettiget til. 

Og. Du aner jo ikke hvad familien har af udgifter. Måske har de et hus der sluger stort set hele indtægten. Og nej, så kan man ikke bare flytte nødvendigvis. Det kræver at huset kan sælges. Og måske forventer ts og mand at komme på fode igen indenfor en overskuelig fremtid, så sætter man ikke ungernes base over styr, bare sådan lige.. Der er så frygtelig meget du ikke ved og vi ikke ved. Det er alt for nemt at sidde hjemme og være dømmende og tro man har regnet alle folks problemer ud. 

Anmeld Citér

18. december 2021

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Fordi at man ikke får særlig meget i indtægt i forhold til de udgifter der følger med når man har børn måske???

vi har også 2 indtægter herhjemme.. en KH og mig på dagpenge.. vi lever for 4-4500 kr efter regninger med 2 voksne og 3 børn hvoraf 2 er blebørn og den ene stadig skal have erstatning..

pga KH regler kan vi ikke spare mere end 10.000 kr. op til f.eks. tandlægeregninger eller andre store regninger.. dvs f.eks. nu da det kostede 7000 kr at rodbehandle min tand så forsvandt alt det ekstra vi havde fået skrabet sammen igennem de sidste 2 år...

så jo selv med 2 indtægter kan man godt være fattig..

og vi bor ikke dyrt og vi spiser ikke ude eller andet "fråds".. vores ældste ved godt at det med en tur i svømmehallen ikke er noget vi bare lige har råd til hver måned...

han er 10 og sidder og siger at hvis vi mangler penge til et eller andet så skal vi bare tage fra hans sparegris og at han selv vil betale hver gang der er et eller andet han gerne vil have eller vil opleve...

det er ikke sundt for en på 10 at skulle håndtere det pres...

jeg kæmper med stress og angst pga tidligere arbejdsplads, jeg jobsøger og jobsøger men får intet... jeg søger alt fra rengøring, tandlægeassistentelev, kosmeteologelev, kontorelev, slagterelev, butiksansat (når det kan hænge sammen med det herhjemme i forhold til arbejdstiderne) osv osv..

min mand er fanget i et system der på den ene side har opgivet og på den anden side prøver at presse ham til at blive rask for en psykisk sygdom der er medfødt og kronisk...

Anmeld Citér

18. december 2021

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Hvis man er på dagpenge har man jo for nylig haft et job med formentlig en bedre indtægt og så har man nok lagt sine udgifter efter dette. Måske har de eget hus, der sluger en stor del af pengene? Og  med børn der skal forsørges, kan man da sagtens have få penge til overs uden at det betyder at man prioriterer sine penge forkert. Det er da bare dejligt at sådan en ting som julehjælp findes, så børn fra mindre bemidlede familier også kan holde jul. Jeg går ikke ud fra at man søger hvis man ikke føler sig værdigt trængende

Anmeld Citér

18. december 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Jeg forsøger ikke at lave en bedre verden

Men undre mig, da man gang på gang ser mere vil have mere

Mere vil have mere?

Ved du hvad de betaler i husleje og andet hver måned? Hvad de ellers skal betale hver måned.?  Hvor meget de får udbetalt?

Der er folk der bruger formuer på fx. medicin. 

Anmeld Citér

18. december 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Hvordan kan I være "meget fattige" med to indtægter, hvoraf den ene er dagpenge?

Aner intet om julehjælp, jeg undre mig bare over hvordan man kan betegne sig selv som "meget fattige" ligefrem. I får begge penge for at lave ingenting ( og ja der kan selvfølgelig være omstændigheder som gør I står i den situation i står i, det er slet ikke det jeg kommentarer på), undre mig bare over "det er så synd for os" kommentaren når man skal være lykkelig for at vi har et samfund hvor man kan få penge selvom man står udenfor arbejdsmarkedet, det er da luksus, så er det så ens eget ansvar at prioritere sine udgifter

Hvis man skal være perfid og privilegieblind, skal man i det mindste forsøge at undlade, at tale imod bedre vidende. At forsørge sin familie på dagpenge og kontanthjælp er ikke noget nogen bør ønske sig - og ud over den økonomiske belastning, skal man også leve med andre menneskers fordomme og uvidenhed.

Kender du satserne? Den systematiske stramning af incitamenter og adgange til ydelser som en del af udviklingen i den “aktive beskæftigelsespolitik”? Ved du at ledige på kontanthjælp ikke “laver ingenting”, men forpligtes til at efterleve skrappe rådighedskrav, for ikke at få frataget deres ydelse? Ved du at dagpenge er noget man modtager, fordi man selv har betalt for at forsikre sig? At begge ydelsesgrupper betaler skat? At kompensationsgraden for begge grupper er skrumpet markant igennem de seneste mange år, og at uligheden i Danmark derved er steget markant? Ved du at arbejdsløshed er tæt forbundet med økonomiske, sociale og sundhedsmæssige udfordringer? At det har konsekvenser for børnene? At langt de fleste ledige faktisk bare ønsker sig at arbejde?

De forringelser jeg oplister ovenfor - den ødelæggelse af vores sociale sikkerhedsnet som vi engang havde, som en del sikkerhedsnettet i vores universelle velfærdssystem … den er kun lykkes politisk fordi mennesker som du sidder og er bange for, at andre dypper snablen for dybt i den fælles pengekasse. Fordi man er uvidende om både de individuelle og strukturelle forklaringer bag ledighed - og om konsekvenserne af ledighed. 

Glædelig jul. Hvis du en dag får behov for samfundets hjælp, vil jeg med glæde og stolthed hjælpe både dig og dine børn til en bedre tilværelse igennem min skattebetaling. Det kan nemlig godt betale sig. Uden at dømme dig. 

Anmeld Citér

18. december 2021

kamikaze

Anonym skriver:

Jeg forsøger ikke at lave en bedre verden

Men undre mig, da man gang på gang ser mere vil have mere

Hvorfor skal en privat transaktion mellem en privatperson og en privat forening redegøre for noget som helst overfor dig?

Og hvorfor prøver du ikke at lave en bedre verden?

Anmeld Citér

19. december 2021

Anonym trådstarter

Det var godt at høre, at det ikke kun er for enlige!

Og hvad angår den sure, uvidende kommentar, så gider jeg ikke svare på den. Altså kommunen har jo gennemgået vores økonomi og fundet os fattige. Meget fattige er måske også lidt overdrevet, for jeg var faktisk endnu fattigere da jeg f.eks. var lille eller da jeg var på su. Men sammenlignet med alle vores venner er vi simpelthen så fattige, at det er pinligt. Og derfor skrev jeg meget fattige. Der er jo kontanthjælpsloft, der gør, at vi ikke får boligstøtte osv.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.