Julehjælp - kun enlige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. december 2021

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Anonym skriver:

Det var godt at høre, at det ikke kun er for enlige!

Og hvad angår den sure, uvidende kommentar, så gider jeg ikke svare på den. Altså kommunen har jo gennemgået vores økonomi og fundet os fattige. Meget fattige er måske også lidt overdrevet, for jeg var faktisk endnu fattigere da jeg f.eks. var lille eller da jeg var på su. Men sammenlignet med alle vores venner er vi simpelthen så fattige, at det er pinligt. Og derfor skrev jeg meget fattige. Der er jo kontanthjælpsloft, der gør, at vi ikke får boligstøtte osv.

Hvor er det dejligt at I får julehjælp. Jeg er simpelthen så stolt af - og glad for at bo i et land, hvor vi passer på hinanden. Du har intet at skamme dig over.  
Det er altid lettere at få et job, når man er i job, så mit råd vil være at starte med fx at søge som kassedame. De jobs er ofte rigtig svære at besætte.

Glædelig jul TS.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2021

Anonym

Fordi at man ikke får særlig meget i indtægt i forhold til de udgifter der følger med når man har børn måske???

vi har også 2 indtægter herhjemme.. en KH og mig på dagpenge.. vi lever for 4-4500 kr efter regninger med 2 voksne og 3 børn hvoraf 2 er blebørn og den ene stadig skal have erstatning..

pga KH regler kan vi ikke spare mere end 10.000 kr. op til f.eks. tandlægeregninger eller andre store regninger.. dvs f.eks. nu da det kostede 7000 kr at rodbehandle min tand så forsvandt alt det ekstra vi havde fået skrabet sammen igennem de sidste 2 år...

så jo selv med 2 indtægter kan man godt være fattig..

og vi bor ikke dyrt og vi spiser ikke ude eller andet "fråds".. vores ældste ved godt at det med en tur i svømmehallen ikke er noget vi bare lige har råd til hver måned...

han er 10 og sidder og siger at hvis vi mangler penge til et eller andet så skal vi bare tage fra hans sparegris og at han selv vil betale hver gang der er et eller andet han gerne vil have eller vil opleve...

det er ikke sundt for en på 10 at skulle håndtere det pres...

jeg kæmper med stress og angst pga tidligere arbejdsplads, jeg jobsøger og jobsøger men får intet... jeg søger alt fra rengøring, tandlægeassistentelev, kosmeteologelev, kontorelev, slagterelev, butiksansat (når det kan hænge sammen med det herhjemme i forhold til arbejdstiderne) osv osv..

min mand er fanget i et system der på den ene side har opgivet og på den anden side prøver at presse ham til at blive rask for en psykisk sygdom der er medfødt og kronisk...

Min mand og jeg regnede sjovt nok på det for nogle år siden, bare for sjov og jeg ville tjene penge på at gå fra min mand, det er lidt vildt at tænke på. Men med boligstøtte, børnepenge, børnebidrag evt friplads osv, så er det en ret god forretning at være på KH hjælp, så nej jeg kommer aldrig til at stemme i at folk er fattige i DK, det handler udelukkende om at prioterer ens penge.

At en på 10 år sidder og siger sådan er jo netop fordi mor og far har prædiket om "hvor synd det er for dem" og "vi har ingen penge" så det er jo fordi I selv er præget ham, og ja det burde en på 10 år slet ikke skulle bekymre sig om, men det er nu altså engang ikke samfundets skyld, men forældrene. Havde vi været i jeres position havde vi omvendt prædiket om hvor dejligt det er at bo i et velfærdssamfund hvor man stadig får penge selvom man intet bidrager. Vi arbejder begge og tjener ok, men vi tager da heller ikke i svømmehallen hver månede

En anden skrev noget med forpligtelser som KH modtager. HVER gang vi skal have folk ud i job prøvning bliver de væk, uden nogen former for konsekvenser, såh forpligtelserne er vist hurtigt nogen man kan komme uden om I skal ikke komme og fortælle mig at KH modtagere har det hårde end folk der går på arbejde hver dag

Anmeld Citér

19. december 2021

Anonym trådstarter

Ja, det er jo en typisk fordom, som de uvidende har om fattige, at vi prioriterer vores penge forkert. Det har jeg hørt i mange år - også da jeg var på su og måtte hente min aftensmad i skraldespande og finde flasker for at få mad, når det stod værst til (og politikerne samtidig kaldte su'en for cafépenge.

Forøvrigt er det også en fordom, at man ikke laver noget på kontanthjælp. Personligt arbejder jeg i løntilskud 37 timer og skal søge 2 jobs om ugen ved siden.

Så pas lige lidt på med dine fordomme!

Anmeld Citér

19. december 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Min mand og jeg regnede sjovt nok på det for nogle år siden, bare for sjov og jeg ville tjene penge på at gå fra min mand, det er lidt vildt at tænke på. Men med boligstøtte, børnepenge, børnebidrag evt friplads osv, så er det en ret god forretning at være på KH hjælp, så nej jeg kommer aldrig til at stemme i at folk er fattige i DK, det handler udelukkende om at prioterer ens penge.

At en på 10 år sidder og siger sådan er jo netop fordi mor og far har prædiket om "hvor synd det er for dem" og "vi har ingen penge" så det er jo fordi I selv er præget ham, og ja det burde en på 10 år slet ikke skulle bekymre sig om, men det er nu altså engang ikke samfundets skyld, men forældrene. Havde vi været i jeres position havde vi omvendt prædiket om hvor dejligt det er at bo i et velfærdssamfund hvor man stadig får penge selvom man intet bidrager. Vi arbejder begge og tjener ok, men vi tager da heller ikke i svømmehallen hver månede

En anden skrev noget med forpligtelser som KH modtager. HVER gang vi skal have folk ud i job prøvning bliver de væk, uden nogen former for konsekvenser, såh forpligtelserne er vist hurtigt nogen man kan komme uden om I skal ikke komme og fortælle mig at KH modtagere har det hårde end folk der går på arbejde hver dag

Det er lidt hyggeligt sådan at regne på for sjov, hvordan man ville være stillet, hvis man var enlig forsørger, og at pudse sin glorie ved at belære andre om, hvordan man ville lovprise systemet over for sine børn, hvis man selv var i den situation - ikke? 

Hvis jeg var i din position, ville jeg stoppe med at skrive flere selvforherligende og fingerpegende indlæg. Jeg tror, det er gået op for alle, hvordan du ser på kontanthjælpsmodtagere. Jeg tvivler på, det ændrer på nogens opfattelse af dig, at du fortsætter. 

Anmeld Citér

19. december 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Anonym skriver:

Ja. Det lyder som en dejlig hyggestund I har haft jer der. Og det lyder desværre også som om I har regnet forkert - og grundlæggende ikke forstår begræsningerne i vores velfærdssystem.

Jeg vil gerne forklare dig om fattigdom i Danmark, hvis du reelt er interesseret i at blive bedre oplyst. Jeg vil også gerne forklare dig, hvilke konsekvenser fattigdom i Danmark har, hvorfor den opstår og hvordan den har udviklet sig gennem blandt andet stramninger på kontanthjælpsområdet. At fattigdom findes i Danmark er ikke et holdningsspørgsmål - det er empirisk, faktuelt, og ganske grundigt forskningsmæssigt belyst.

Jeg vil også gerne forklare dig, hvorfor du oplever ledige udeblive fra praktikaftaler og jobprøvninger, dette er nemlig også velbelyst og handler ofte om målgruppens livsvilkår og problemer ud over ledighed.

Men … jeg orker kun ovenstående, hvis du reelt gerne vil blive klogere på et område, som du tilsyneladende mener en hel masse (ganske usympatiske) ting om, men også helt åbenlyst ikke er særlig velinformeret omkring.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.