Jeg er ikke bange?
Jeg er mor til et barn med autisme.
Men du kan ikke komme udenom at risikoen for at få fjernet et barn når de har en diagnose er højere. Bla. Pga manglende viden, så barnets atypiske adfærd tolkes som misrøgt eller dårlige hjemme omgivelser. Statistikken taler for sig selv..
Det er TS jeg taler om.
Risikoen for at få tvangsfjernet sit barn er lille. Men af den lille risiko er en højere andel diagnostiseret med autisme. Korrekt.
Nej statistikken taler ikke for sig selv. Det er MEGET uhensigtsmæssigt når man tror det.
Men den skal ikke forstået sådan, som at lige DIN risiko stiger.
Den siger noget om andelen af de børn, der er tvangsfjernet - og at de resultater peger på, at der er problemer med kommunernes hjælp og kompetencer. Og det er dét den statistik skal bruges til.
Ikke til at fortælle at et tilfældigt barn med diagnosen autisme har en højere risiko for tvangsanbringelse. Det er klart at du kan vinkle den overskrift - og det skal de for at få opmærksomhed. Men det er ikke sådan man skal forstå statistik generelt.
Det er også en højere andel af teenagere, der bliver anbragt. Men det betyder jo ikke, at når er hvilket som helst barn fylder 13 år, så er de i en højere risiko for at blive tvangsfjernet. Men bruger du “statistikken taler for sig selv” så overfortolker man i den grad.
Det er flere faktorer man kigger på. Og jo flere faktorer man har jo mere er du sjovt nok målgruppen.
Hvis du er autist og du aldrig har været i berøring med systemet fordi der ikke har være store udforinger - du er måske hjemmeskolet og det fungerer upåklageligt, så er din risiko for at blive fjernet jo ikke højere?
For ingen kommune ser blot på en diagnose og siger “nåh for filan. Autist? Så skal der holdes øje med en evt tvangsfjernelse. De har jo en højere andel af tvangsfjernelser”
Og det er dét jeg vil hen til. Så TS ikke tror, at en diagnose er lige tvangsfjernelse eller høj risiko for det. For sådan kan og må den statistik ikke læses.
Hvis du har store problemer med samarbejdet med kommunen, så er det klart at din risiko vil stige, da dit barn nok mistrives - og ja, en del autister mistrives fordi de har forkerte rammer. Derfor er de en større del af statistikken. Men der er manfe flere faktorer end bare “autist” diagnosen som spiller ind.
Man skal virkelig passe på med at læse statistik en-en. Der er altid mange flere faktorer før du kan overføre til egen situation.
først skal du se på kriterierne for at man overhovedet ligger målgruppen for tvangsanbringelser.
n1. At dit barn mistrives kraftigt og langvarigt
nr 2 At dine forældreevner er undersøgt og status er, at du har en ringe
nr 3. At samarbejdet med de forskellige instanser er dårligt eller mangelfuldt/fejlfyldt.
osv osv osv - har dit barn så også en mulig diagnose - Så stiger din risiko for en potentielt tvangsanbringelse.
Men det er vitterligt ikke “du er autist. Din risiko for at blive tvangsanbragt er 4%”. Det er en alt for simpelt måde at forstå den udlægning.
For så har alle med teenagebørn virkelig noget at være bange for. For det er vidst 60-80% af de anbragte børn og unge der er over 13 år.