Mit barn har en diagnose. Faktisk hele 3
Jeg har da fået lavet en underretning på os selv, fordi vi manglede reel hjælp til vores fysisk funktionsnedsatte barn.
Men blev afvist, da vi er for kompentent en familie med for godt netværk og ressourcer.
Pga mit barns sygdom kender jeg virkelig mange forskellige diagnose børn.
Jeg vil skyde på, at jeg personligt kender 100+ familier med diagnose børn (alle former for diagnoser. En del med autisme, en del med ADHD (som tit er en følge diagnose til genfejl), Downs, syndromer, kræft osv - en del med fysiske diagnoser…
Ikke en af dem har fået fjernet deres børn eller været i nærheden af det. Så jeg kan slet ikke genkende det.
Mange af dem kæmper med at få hjælp til aflastning eller afløsning af kommunen. Derfor laver de underetninger på sig selv - for kun sådan bliver kommunenerne opmærksomme på familierne og skal reagere inden for X antal dage. Og ellers trækker det i langdrag.
Hvis du er bekymret, så henvend dig til en forening, hvor dit barns potentielle funktionsnedsættelse hører til. Eksemplevis autimsmeforeningen. De har en socialrådgiver (uvildig).
Eller DUKH eller sjældne diagnoser, eller smilfonden.
For mig at se er en diagnose intet andet et redskab til at finde ud af, hvilken slags hylde dit barn har bedst af være på. (Specialskole, basispladser). ALTId i samarbejde med dig som forældre. Du har jo stadig frit skolevalg - og du siger A, B eller C.
Den eneste måde mam kan sikre børns retsstilling i Danmark er ved at give dem en diagnose. For de målgruppes placeres ikke bare (noget som giver adgang til hjælp i det offentlige).
Får dit barn en diagnose, følger der (ofte) nogle øremærkede penge med til at sikre dit barns trivsel. Eksempelvis tabt arbejdsfortjeneste eller hjemmetræningsforløb hvis du passer dit barn fuldtid pga deres diagnose. Hjælpemidler osv. eksempelvis kørestol, briller, ordblinderygsæk.
Lang forklaring fra en mor med et barn med flere diagnoser. Som er i mange netværk med forældre til børn med diagnoser.
At kommunenerne ofte ikke kan/vil/har råd til at opfylde de ting der står i lovgivningen omrking at hjælpe familierne til børn med en diagnose - det er så en anden sag.
Så for at svare på din overskrift - nej.
Det lader mere til at være en frygt hos dig selv.