Anonym skriver:
Min søn har fået diagnosen ADHD og vores familievejleder mistænker også en personlighedsforstyrrelse. Derudover har børnehaven givet udtryk for at de ikke har lyst til at han kommer der mere fordi han er meget fysisk udadreagerende overfor både pædagoger og børn (og mig derhjemme)
Ingen i min familie har psykiske problemer så tænker det må være arvet fra donor. Min søn siger desuden tit til mig at han hader mig fordi han ingen far har.
Jeg ville ønske jeg havde fået et regnbuebarn i stedet, både så han havde haft en far men også så jeg ikke var alene med alt. Jeg prøver ikke at skræmme andre men det er værd at tage med i sine overvejelser.
Jeg er helt med på, at dit indlæg er kort og ikke giver plads til mange nuancer, og at du desuden er i en presset og svær situation. Men det gør ondt på mig at læse dine betragtninger om, hvordan han er blevet til, og hvad du i stedet ville ønske.
Når du fortæller, at du ville ønske, du i stedet havde fået et regnbuebarn, siger du indirekte - bevidst eller ubevidst - at du ville ønske, du havde fået et andet barn end ham. Med en anden far end den ukendte donor havde han jo ikke været netop ham. Og når du tillægger donor at have videregivet den arv, der ligger bag hans diagnose(r), er det jo også et indirekte udtryk for, at en anden far havde givet et andet - bedre? - “resultat”.
Reelt kan du ikke vide, om hans diagnoser alligevel bunder i noget fra din egen familie, som du ikke kender til. Arv og genetik er jo ikke 1:1, men langt mere komplekst. Havde du nu kendt hans far, ville du muligvis ikke have kunnet placere “arveansvaret” hos ham. Og i bund og grund er det faktisk heller ikke relevant. Din søn er den, han er, uanset baggrunden.
Jeg skriver dette, fordi din søn for enhver pris aldrig må fornemme på dig, at du fortryder måden, han blev til på, eller at du tror, hans ukendte far har givet ham noget “dårligt” med. Det vil ligge snublende nært for ham så at tænke, at du hellere ville have haft et andet barn end ham. Og det er jo alt eller intet - vi får de børn, vi får, med alle deres træk, på godt og ondt.
Jeg forstår godt, at du kan få disse tanker, men de ændrer jo ikke på, at I står, hvor I står, og at han har og får brug for at blive knuselsket og bekræftet i, at du elsker ham betingelsesløst og som netop den, han er. At du ikke ville bytte ham for noget i verden. Og så ønsker jeg jer selvfølgelig begge to hjælp og støtte til sammen at tackle hans udfordringer, uanset baggrunden for dem.