Bør man klæde tvillinger ens?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. december 2021

Soonmom

Profilbillede for Soonmom

Jeg tænker det må være ret besværligt hvis den ene gylper/tisser/skider igennem, skal den anden så også have nyt tøj på.

Det kan hurtig blive retti meget tøj 

Men nej, det er to individer og hvis jeg havde tvillinger ville jeg absulut ikke klæde dem ens, men jeg ville helt ubevidst klæde dem så de "passer sammen" ligesom jeg gør med mine børn (forskellige aldre). De har ofte ca samme farve/eller model på (dog ret ubevist). (Nogen dage er de også helt forskellige)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. december 2021

Lje

Profilbillede for Lje
cillemusse skriver:

Min mand og jeg venter tvillinger og er uenige om hvorvidt de skal klædes ens eller ej... 

Jeg synes det er kikset og på længere sigt skadeligt for deres identitetsudvikling, min mand synes det er praktisk.

Hvad synes I?

Det er da kun til din mand har stået med tøj fyldt med babylort/gylp/tis ud over den ene og skiftet tøj - tvivler på, han så bruger tiden på at finde matchende tøj og så skifte den anden. Ellers så lad ham stå for vasketøjet

Jeg havde købt tøj i samme farveskala, så jeg kunne matche og mixe på tværs. Uden at skulle bruge krudt på det. Det gjorde vi til vores ene og nu igen til baby af andet køn. Det er nemt og dejligt. 

Strømper kører vi tilsvarende kun i 3 farver. Der passer til alt. Nemt og enkelt. 

Vh.

Anmeld Citér

12. december 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Altså … min personlige smag opfatter det som enormt kikset. Det samme gælder hvis det matcher i den ene eller anden form - også hos “almindelige søskende”. Det signalerer for mig at forældre, måske ubevidst, opfatter deres børn som noget de klæder på eller klæder ud - en form for udstilling, som jeg forbinder med dårlig smag. 

Anmeld Citér

12. december 2021

cillemusse

Vi har tvillinger i familien og de er aldrig klædt ens. Eller de har måske den samme model af en slags tøj på men i hver deres farve. De har en farve hver som de som oftest er klædt i. Det er så dejligt. De er ikke så gamle endnu, men det gør det så meget nemmere at kende dem fra hinanden når man ikke ser dem så tit og kan se de små forskelle i personlighed lige med det samme når de træder ind af døren.

Jeg synes det er ligeså kikset at klæde dem i samme sæt men forskellige farver

Jeg gik selv i skole med et par tvillingedrenge og der var små forskelle ved dem udseendesmæssigt selv om de var enæggede. Folk der ikke kunne se forskel på dem var folk der ikke gad at lære forskellene at kende...

Anmeld Citér

12. december 2021

Naha

cillemusse skriver:

Min mand og jeg venter tvillinger og er uenige om hvorvidt de skal klædes ens eller ej... 

Jeg synes det er kikset og på længere sigt skadeligt for deres identitetsudvikling, min mand synes det er praktisk.

Hvad synes I?

Når de er små ville jeg både klæde dem ens og ikke ens

Som de bliver ældre og selv begynder at få en mening ville jeg stoppe med det, men mindre de selv ønsker at gå ens klædt

Anmeld Citér

12. december 2021

cillemusse

Lje skriver:

Det er da kun til din mand har stået med tøj fyldt med babylort/gylp/tis ud over den ene og skiftet tøj - tvivler på, han så bruger tiden på at finde matchende tøj og så skifte den anden. Ellers så lad ham stå for vasketøjet

Jeg havde købt tøj i samme farveskala, så jeg kunne matche og mixe på tværs. Uden at skulle bruge krudt på det. Det gjorde vi til vores ene og nu igen til baby af andet køn. Det er nemt og dejligt. 

Strømper kører vi tilsvarende kun i 3 farver. Der passer til alt. Nemt og enkelt. 

Vh.

Jeg tror han synes det er praktisk i forhold til indkøb af tøj til dem, kan ikke forestille mig at han ville gide at skifte begge deres tøj hvis den ene skider igennem bare for at de skal se ens ud

Anmeld Citér

12. december 2021

Anonym

Min storebror har 3 pige i forskellige aldre og de har ens kjoler til fx festligheder og når der tages pro billeder, så sådan kunne man også gøre med tvillinger, hvor det jo så ikke er en hverdags ting

Anmeld Citér

12. december 2021

Porcuriosidad

Profilbillede for Porcuriosidad

Absolut nej til ens tøj - medmindre de selv beder om det når de er store nok til det. Så det er selvfølgelig ikke så firkantet. Men jeg synes man skal være helt bevidst om hvordan det kan have betydning for dem som små mennesker der skal udvikle sig selv i relation til verden og andre mennesker ��

Som tvillingervil de sandsynligvis igennem hele barndommen opleve, at jeres omgivelser konstant (bevidst eller ubevidst) forsøger at slå dem sammen og se dem som den ene halvdel af et 'sæt'. Det kan være meget frustrerende altid at blive set som en halvdel mere end et helt og unikt menneske. Særligt i takt med at man bliver ældre.

Det er som om folk har en skæv og underlig forestilling om at tvillinger på en eller anden måde skal være den samme og at man konstant sammenlignes med den anden ift. den der 'enshed' som man forventer. Min klare overbevisning er, at den forestilling kun bliver yderligere forstærket af at klæde dem ens på. 

Derfor bør I hjælpe jeres omgivelser med at se dem som to forskellige mennesker med hver deres udvikling og personlighed. Blandt andet (men slet ikke udelukkende) ved at undgå ens tøj i hverdagen. Det er så vigtigt at de får lov at udvikle sig sammen på hver deres unikke måde. 

Det er i øvrigt også utrolig irriterende at blive kaldt et forkert navn på daglig basis - og der kan man jo igen hjælpe omgivelserne lidt med at se forskel ved at give dem forskelligt tøj på.

Hilsen en som selv er voksen tvilling ��

Anmeld Citér

12. december 2021

lineog4

Profilbillede for lineog4
cillemusse skriver:

Jeg tror han synes det er praktisk i forhold til indkøb af tøj til dem, kan ikke forestille mig at han ville gide at skifte begge deres tøj hvis den ene skider igennem bare for at de skal se ens ud

Forstår lidt af logikken fx hvis man finder nogle basisvarer som har god kvalitet og sidder godt, hvorfor så ikke købe en bunke? 

Hvis jeg havde tvillinger, så tror jeg  st jeg købte det tøj jeg kunne lide og så var det nok tilfældigt hvem der fik hvad på, så hvis det er sådan han tænker, så er jeg nok enig 

Anmeld Citér

12. december 2021

Agma

Profilbillede for Agma

Jeg tænker som udgangspunkt at jeg ville klæde dem forskelligt. Jeg har to børn med lille aldersforskel og samme køn. Men når jeg ser noget rigtig sødt/rart/praktisk så er det altså også lidt svært at vælge hvem af dem der så ikke skal have det for at undgå at de bliver ens. Så er planen altid at de får det på forskellige dage. Og så er der f.eks. overtøj og støvler, som de bruger hver eneste dag, hvor jeg synes det er rigtig vigtigt med god kvalitet. Det betød så at de fik ens flyverdragter og støvler en vinter og jeg synes faktisk at det var rigtig kikset. De ville jo selvfølgelig have samme farve.  
Og til hverdag vil de også ofte have ens tøj på og jeg hører ofte mig selv stå og forklare at de jo altså gerne selv ville have det på  selvom jeg burde være ligeglad hvad andre tænker. Jeg vil jo bare helst ikke ses som en der klæder mine børn ud. 
Som konklusion: jeg ville foretrække at de gik klædt forskelligt men ofte ender de ens eller matchende af egen vilje. Og ja det kunne jeg jo godt gå ind og kontrollere, men hvorfor hvis det gør dem glade?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.