Hvor er det flot, at din mand tør vær ærlig om sine følelser og række ud for hjælp. Uden at kende jer, kan jeg dog godt tænke, at lægen og sundhedsplejersken nok ikke har helt ret i, at der ikke er så meget at bekymre sig om. Det lyder som han meget vel kunne have noget efterfødselsreaktion og har brug for ekstra hjælp til at komme videre og finde en måde at være i jeres situation på. Se bort fra den første kommentar du fik - den er enormt usympatisk og uden indsigt i de måder, nogen mennesker reagerer på, når de bliver forældre, måder man ikke kan gøre for.
Da vi fik vores tredje barn reagerede jeg tilsvarende. Det var et voldsomt forløb hvor vi begge have en alvorlig infektion efter fødslen, og jeg var medtaget længe. Jeg kunne ikke knytte mig til vores barn. Jeg var vred på ham. Jeg var mega irrationel, men jeg reagerede på hele forløbet ved at vende alle dårlige følelser mod min mand og søn. Jeg bebrejdede min mand for at vi havde fået vores søn (som jeg selv havde ønsket). Jeg var rasende på vores søn for at tage min søvn, frihed, overskud. Det var jo ikke rationel, men jeg kunne slet ikke knytte mig til ham og følte at alt var godt lige indtil han kom.
Heldigvis kunne min mand være på og agerede primær tilknytningsperson, vores søn blev flaskebarn så min mand kunne tage ham om natten. I dag er jeg knyttet til min søn, som jeg elsker højt, han er fire i dag. Men det tog meget lang tid, fordi jeg var psykisk ødelagt, hvilket lå til grund for mine manglende følelser mod min søn.
Hvor er jeg glad for, at jeg blev mødt med omsorg, hjælp og støtte for noget, jeg ikke kunne gøre for, snarere end usympatiske kommentarer, som den første du fik..
Jeg fik som sagt hjælp gennem psykolog, og i vores tilfælde var der også behov for min mand tog de hårde stunder med vores søn, da søvn og selvtid var nødvendig for min helingsproces. Ingen tvivl om det var hårdt for min mand i en periode, men det han gjorde for mig og os dengang vil jeg aldrig kunne takke nok for, for det var med til at jeg kunne blive rask igen.