Hej kære mødre.
Med frygt for at modtage negativt tilbage, så skriver jeg nu her. Jeg håber i måske har nogle gode råd/ligne oplevelser og kan fortælle hvordan i tackler det.
Min kæreste og jeg har den skønneste lille pige på lidt over 6 mdr. Hun var meget ønsket af os begge to inden vi begyndte med at forsøge os på at blive gravide. Under graviditeten var hun også meget meget ønsket og vi glædte os så meget til hun kom.
De første par måneder var hårde, som det er for mange. Men specielt min kæreste tog det hårde end jeg. Han åbnede sig op overfor mig, da vi en dag satte os ned for at snakke om, hvordan det gik i øjeblikket (ca 2 mdr efter vi havde fået vores datter). Han forklarer at han synes han har nemt ved at blive irriteret på hende, specielt når hun græd (han er en person som er stille af sig). Han følte ikke rigtig noget når han så på hende, fortalte han og han vidste ikke om han elskede hende. Det fik vi en lang snak om, og vi besluttede os for at tage kontakt til SP. SP lavede en screening og han viste lidt symptomer på efterfødelsreakstion, men ikke meget. Hun anbefalede ham at tage til lægen og få det undersøgt ydeligere. Det gjorde han så, og har havde han en længere snak med lægen, som også screenede ham for diverse depression / efter fødselsreaktion - her synes hun ikke at der var så meget at reagere på. Men på det han havde fortalt hende, sagde hun at han skulle prøve at få gang i den følelsesmæssige bånd mellem vores datter og ham. Tage hende med i bad, pusle hende, give hende mad (flaske barn) og lege med hende - når han havde overskuddet til det.
Efter dette er det faktisk gået godt i et par måneder nu, og vi får jævnligt snakket sammen om hvordan det går.
Nu i dag, der fortæller han mig så, at han faktisk tror at han fortryder at have fået barn og at han synes vi måske skulle have haft ventet. Han synes ikke der er så meget spontanitet i forholdet længere, efter man har fået barn (hvilket han selv sagde, at det vidste han jo egentlig godt ville være sådan) men at han stadigvæk savner det. Her fortæller han så også, at han ikke elsker hende endnu. Jeg kan se på ham, at han er flov over det og jeg siger det ikke gøre noget og at han ikke skal være flov over det, men at jeg synes han skulle snakke med nogen ud over mig om det, hvis han har det sådan. Dog siger han, at det har han gjort en gang nu, og at det nok ikke har ændret sig så meget, så nu ville han bare vente til den dag kærligheds følelsen kom til ham - eller at den ikke gjorde.
Jeg blev selvfølgelig ked af at høre det, men glad for at han lukker op overfor mig. Det er ikke nemt, lige pludseligt at skulle forholde sig til at være blevet far. Jeg spørger ham, om han kunne finde på at gå fra mig, og her afviser han meget hurtigt og siger nej, da han elsker mig så højt, at det ville han ikke gøre. Men at jeg skulle vide, at han hjælper med vores datter, fordi det er en pligt, og at hun skal kunne stole på ham, at han er der for hende - men at jeg skal vide at det ikke er fordi at han elsker hende, at han gør det og at han nok stadig fortryder at have fået et barn.
Hvis du læste med hele vejen, så mange tak!
Har i haft oplevet noget lignede, eller har i gode råd, til hvad der kunne gøres?
Mvh
Mig.