Børn og søde sager

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.539 visninger
20 svar
18 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. august 2021

Anonym trådstarter

Jeg har en datter på 3,5, som er SÅ sukkerfikseret. HVER dag tigger (ja, tigger) hun om is, slik, slikkepind eller andre søde sager. Hun har INGEN stopklods når det kommer til dét. 

Her i sommeren får vi ca. dagligt en is - både på hendes og på vores initiativ, og knap har hun spist den færdig før hun beder om en til. Da vi var hos noget familie i sidste uge, kom vi ind og hun fik en forholdsvist stor is. Efter den var spist bad hun om én til, men fik nej for vi skulle have frokost. Her spiste hun ca en halv skive rugbrød og noget grønt. Midt i måltiddet bad hun om én til is, men fik at vide hun måtte vente til vi var færdige med at spise. I mellemtiden beder hun om chokoladeknapper, vingummi og is. 
Nå, hun får så denne is og lægger den fordi hun skal på toilettet. Da hun kommer tilbage vil hun ikke have sin is igen. 10 minutter senere beder hun om is og chokoladeknapper, men får nej. 

Kort efter bliver der stillet en skål vingummi på bordet og hun overfaldt skålen så voldsomt at den måtte sættes væk igen. e

Hvis jeg er ovenpå for at skifte lillebrors ble, er ude i skuret for at hente noget eller lign, så henter hun en stol for at klatre op og hente slik i slikskuffen. Det har taget overhånd! Hun vågnede i går da jeg kiggede ind til hende og selv halvt i søvne bad hun om slikkepind

Vi er ikke sarte med slik og søde sager, men hun vil næsten ikke spise andet end slik. Hun kan græde og sige hun er sulten og når vi tilbyder mad, så vil hun KUN have slik, slikkepind, is osv. 

HVAD GØR VI?!?! Jeg er TRÆT af at diskutere slik og søde sager, jeg er TRÆT af at sige nej 10000 gange om dagen (for man må gerne få slik selvom det er mandag, torsdag eller søndag) - men hvordan griber vi det an? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. august 2021

Lilleluna

Det lyder virkelig meget som min søn, han vil også gerne snacke sig igennem tilværelsen hvis han kunne få lov til det. 

mit bedste råd er at der ikke skal være en slikskuffe i jeres hus. Hun skal ikke vide at der er et alternativ til rigtig mad. Hun forstår jo ikke rigtigt det her med at man ikke kan spise slik hele tiden og at det er usundt.

indfør at i kan købe lidt slik en gang eller 2 om ugen - eller hvad i nu finder passende og når det er spist, ja så er det slut og så er der ikke noget før det er weekend igen.

Anmeld Citér

4. august 2021

Missyou

Jeg ville tage en “kold tyrker”. 
herhjemme er der slik 1 gang om ugen eller ved særlige lejligheder. Det ved de og de plager aldrig. 
så kan jeg en sjælden gang imellem godt finde på at overraske dem med en is, og så bliver de bare ekstra glade :-) mine ville bestemt også efterspørge det tit hvis de fik det på daglig basis. 

Anmeld Citér

4. august 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart

Vi kører ikke med fast slikdag og der må gerne være noget flere gange om ugen fordi det sagtens kan være ret små mængder. Så kan det godt være der bliver spurgt og sagt nej andre dage men det har indtil nu ikke givet ballade. Det fungerer for os. Men hvis det bliver efterspurgt SÅ meget så kan det godt være at mere faste tidspunkter er vejen frem. 

Anmeld Citér

4. august 2021

My1234

Jeg vil gerne anbefale Anne Elsøe på Instagram, brugernavn = Anne.elsoe 

Jeg synes hun er en virkelig god inspiration til det med søde sager, selvom det kræver at man ser på det med lidt andre øjne

Anmeld Citér

4. august 2021

Anonym

Jeg ville også undlade at give is hver dag. For selvom I ikke er sarte med sukker, så fungerer det tydeligvis ikke for jeres datter (og I er trætte af konflikterne). Så lav en fast regel om, at man får slik (evt i en bestemt skål, for et bestemt beløb etc) om lørdagen. Så rammerne er klare for hende. 

Is hver dag er også meget for en lille krop, selvom det ikke virker sådan :-)

Anmeld Citér

4. august 2021

Anonym

Jeg ville stoppe med at tilbyde alt det søde og frem med frugt/grønt skåret ud, så det er nemt at gå til. 
Hvis hun kan forstå det, så lav en uge kalender og vis hvor mange gange man skal sove før det er fredag (hvis det er her der gives snold) 

Anmeld Citér

4. august 2021

Anonym

Kunne det hjælpe at fokusere på frugt i stedet? Min søn ELSKER slik og kage, men er ligeså vild med frugt, fx nektariner som er vildt gode lige nu. Og bær er også en kæmpe hit - så glemmer han alt om vingummi og kage. Jeg ved godt at det slet ikke er det samme, og hun vil nok brokke sig i starten. 

Og så ville jeg nok sløjfe slikskuffen

Anmeld Citér

4. august 2021

Anonym trådstarter

My1234 skriver:

Jeg vil gerne anbefale Anne Elsøe på Instagram, brugernavn = Anne.elsoe 

Jeg synes hun er en virkelig god inspiration til det med søde sager, selvom det kræver at man ser på det med lidt andre øjne

Uden at have sat mig helt ind i det endnu, så har jeg fået indtryk af at hendes “holdning” er at slik/kage ikke skal forbydes og det er derfor vi har forsøgt os med en “jo, du må gerne få en vingummi efter morgenmaden”-holdning. Men det virker tydeligvis ikke og jeg er ikke sikker på jeg tør stille en skål frem som hun bare kan gå ombord i ��

Anmeld Citér

4. august 2021

Anonym

Væk med slikskuffen evt 1 fast ugedag med snolder, så det er forudsigeligt. 

Skær frugt og grønt ud og lad det stå fremme på en tallerken, så hun kan tage frit af dette. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.