Jeg er enig i det en anden skrev med at banderiet lyder til at blive meget blæst op og bliver et stort fokus punkt. Det bliver det jo kun mere spændende af.. Selvfølgelig ønsker vi, at vores børn taler pænt, men det værende sagt er der eddermame også mange forældre, der er dobbeltmoralske, eller som bliver blinde overfor deres egen rolle. Hvor bandeord bliver en naturlig del af talen, hvilket børnene hører og derfor også lærer at bruge. Min tanke er, at jeg ønsker ikke mine børn bander og svovler, men jeg er også realistisk. Jeg bander selv. De andre børn i børnehave og skole bander. Det er urealistisk at forvente de ALDRIG skal gøre det. For mig er der også forskel på at sige i begejstring "jeg så den her krabbe, fuck den var stor" og så sige "fuck dig".
Mine forældre havde hundrede procent nultolerence overfor banderi, da jeg var barn. Det virkede da også. På en måde. Jeg bandede ikke derhjemme pga frygt for skæld ud, men til gengæld bandede jeg som en regulær havnearbejder ude af hjemmet, fordi det var så rart jeg ikke skulle regulere alt der kom ud af min mund 
Nå, og så er jeg også enig i det med positiv forstærkning. Jeg ved så også godt det er fucker (
) svært. Jeg ved enormt meget om det qua mit uddannelse og arbejde, rådgiver meget omkring det, men har fundet det super svært at praktisere overfor min egen søn, som havde mange voldsomme sammensmeltninger i en periode
man kommer hurtigt ind i en negativ spiral hvor negativt avler negativt, og hvor man - uden at være bevidst herom - signalerer overfor barnet, at man forventer noget negativt. Jeg tog fx mig selv i at sige "ja du må gerne bruge iPad men så skal du love du ikke bliver sur, når skærmtiden er slut". Punkt et, jeg viser jeg forventer han vil reagere negativt. Punkt to, totalt åndssvagt at sige, han kan sguda ikke love mig dét på forhånd.
Efter det gik op for mig hvor meget ubevidst fokus vi havde på negativ adfærd har jeg/vi smurt TYKT på med positiv forstærkning. Jeg har ikke på forhånd vist jeg forventede noget negativt. Og når han så har gjort det, jeg ønskede, fx slukke skærm uden at blive sur, eller i starten kun være sur ganske kort, så har jeg virkelig smurt på med ros. Han er 4, og det at være "stor" betyder enormt meget. Så jeg har fx sagt "Ej hvor er du bare en SEJ stor dreng, at du bare slukkede skærmen! Det gør mig så glad, hvor er du bare mega mega sej", og den dejlige dreng bliver nærmest synligt 10 cm højere.
Og det har vitterligt ikke taget mere end et par dage med fuldt fokus på alt det positive han gør at reducere og i mange tilfælde direkte eleminere den uønskede adfærd. Altså fra voldsomme sammenbrud, skrig, slå, kaste med ting ved overgange mellem aktiviteter, særligt fra skærm, til han bare slukker og stolt siger "se mor, jeg slukkede skærmen!"
Måske skal I prøve noget tilsvarende, så han virkelig mærker, at I er opmærksomme på ham, ser alt det gode, så han ikke er nødt til at gøre mere af det, der giver ham jeres fokus og opmærksomhed lige nu - den negative adfærd.
Jeg tænker faktisk at det med du skælder ud over den langsomme hånd er et godt eksempel på, at du viser ham, allerede inden han overhovedet har gjort noget, at du forventer noget negativt af ham.. Det er en heldig selvopfyldende profeti, speaking from personal experience