Vi oplever stort set det samme med vores dreng på 6. Han er bare en “møgunge” en stor del af tiden og det har han bare altid været - vi blev kaldt til møde med vuggestuen og PPR da han var 2 fordi de ikke kunne styre ham i vuggestuen.
Vi er også helt uforstående overfor hvorfor - for vi er skam kærlige men også rimeligt strenge forældre, synes vi sætter klare grænser osv. Storesøster på 9 er en velopdragen pige, hende er der aldrig problemer med, bortset fra at hun hurtigt bliver sur på lillebror fordi han ofte bare er en pain bagi. Vi har flere gange været der hvor vi nærmest føler der er noget galt med ham.
Vi har været igennem en del forskellige faser, en overgang slog han utroligt meget, det gik heldigvis over da han var 4-5, men han har stadig et meget kraftigt temperament og bliver så utrolig gal, en gang fik han smækket så hårdt med sin dør at den røg af hængslerne. Han bliver i øvrigt også nemt det jeg vil kalde “tøse-fornærmet”. Og det over ALT der ikke går lige som han havde tænkt sig, så tramper han hårdt i gulvet og laver høje lyde, sparker til ting osv.
Jeg har også været der hvor jeg smed bamser ud af vinduet bare for at få hans opmærksomhed, men nu han er ældre kan man bedre snakke med ham. Vi forsøger at italesætte hans følelser, og det går da også langsomt fremad. I skolen opfører han sig åbenbart ikke helt så slemt, de har dog også lagt mærke til at han nemt bliver fornærmet.
Lige grim snak og banderi har vi ikke så meget af, for det accepterer vi bare slet ikke, engang imellem kommer der noget han har hørt, men det får vi lukket ned ret hurtigt.
Vi har ofte snakke med ham om hvordan han gerne vil have at andre behandler ham, fx hvis han snakker grimt til os, eller taber i et spil og bliver gal osv. Når vi skal noget, taler vi det igennem på forhånd, fx “vi skal hen på legepladsen, men vi skal ikke være der i så lang tid, når vi siger vi skal hjem, så skal vi hjem. Hvis du ikke accepterer det, så kan vi ikke tage derhen”. Det forhindrer ikke irrititationen når vi skal hjem, men vi undgår da de vilde vredesudbrud. Og så er vi helt klar på, at når vi har truet med noget, så er vi nødt til at gennemføre hvis det ender der.
I den situation på stranden ville jeg have pakket sammen og taget hjem, hvis der ikke er konsekvens så mister de respekten for dig.
Så jeg vil sige de helt store kodeord her må være tålmodighed, mange snakke, rolige reaktioner & konsekvens, konsekvens, konsekvens.
Og igen, hos os går det fremad, nok ikke lige så hurtigt som man kunne ønske sig, men trods alt. Så jeg tænker der er håb forude også for jer.