Okay med fare for at virke snerpet så prøver jeg alligevel lige at søge lidt råd her.
Vi har nogle rigtig søde naboer, med et barn på alder med vores, hvilket jo er skønt. Vores børn trives sammen i perioder og render lidt frem og tilbage hos hinanden.
Os forældre imellem er også okay, men vi ser meget forskelligt på verden og opdragelse. Det skal der være plads til, men jeg kan mærke at mine grænser ofte bliver overskredet når deres barn er på besøg hos os.
H*n har en ting med at komme i tide og utide og bare gå ind, hvilket jeg har det lidt svært med, har prøvet at fortælle at her banker vi lige på før man går ind som gæst. (Det er så også blevet lidt bedre). Når h*n kommer er det nærmest blevet en ting at h*n lige skal have et glas vand som det første og bare tager et glas uden at spørge. (Her er jeg måske selv opdraget lidt strengt, og selvfølgelig må vores egne børn bare tage vand og andet når de vil, men synes det mærkeligt en gæst bare tager ting i køkkenet uden lige at spørge
).
Dernæst har h*n en ting med at bede om ting h*n ikke spiser færdigt.
Et eksempel: h*n kom forbi og de har alle leget lidt i haven, så kommer h*n ind og spørger om de må få is. Jeg svarede ja og h*n spiser så to bidder og siger "jeg havde glemt jeg ikke kan lide mælkeis" okay fred være med det, jeg siger h*n bare kan tage en anden. Denne is er så med chokolade på toppen og h*n åbner isen og siger "ej jeg vidste ikke der var chokolade det kan jeg ikke lide" (her skal nævnes jeg havde sagt hvad is det var), siger igen okay og så må h*n jo tage en is hjemme hos sig selv. Til det svarede h*n at de der sun lolly kan h*n godt lide, og jeg siger ok. Der går fem minutter så kommer h*n ind med isen og siger "jeg kan ikke spise mere af den".
Ovenstående er et eksempel fra forleden, og det er mere reglen end undtagelsen. Idag var de igen meget sammen og h*n bliver ligesom mine egne tilbudt noget hjemmebagt jeg lige har lavet inden h*n kom forbi. (Kan jo ikke lade ham/hende stå og se mine spiser uden at tilbyde føler jeg). H*n siger ja tak og spiser 1/4 og smider resten ud.
Jeg kan komme med utallige eksempler på hvor meget vi er endt med at smide ud fordi h*n beder om noget eller bliver tilbudt noget herinde. Er også ved at få røde knopper af at mine skabe og skuffer bare bliver åbnet som h*n finder behov for det, ift. Hvis en is er ved at smelte eller h*n lige skal have noget saftevand.
Jeg er der hvor h*n genere mig bare h*n skal låne toilettet og det VED jeg godt er for meget fra min side og selvfølgelig må h*n da gå på wc, også selvom h*n bor 10 meter væk.
Jeg er virkelig bange for at blive uvenner med vores naboer, for vil ikke gøre noget til et problem hvis det ikke er det. Men hvad tænker i? Er jeg den som har lidt for små sko på. Det okay hvis det er, for ved jeg er opdraget strengt selv, og prøver at finde en balance for hvad der er ok.
Min mand synes h*n er en smule for meget, men ser det ikke som et vildt stort problem. Han blev dog også en smule træt i hovedet den ene dag h*n var ovre efter fødselsdag for vores ældste og sagde "jeg kan godt lide lagkage, må jeg få et stykke?" Og så to sek efter siger "jeg er ikke så vild med den her lagkage". 
Så kære med mødre her på baby, hjælp mig lige, er jeg for snerpet og skal jeg sænke mine forventninger til andres børn.?
Eller er h*n lidt for meget, og i så fald, hvordan tackler jeg det ?