7 mdr og pludrer næsten ikke

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. juli 2021

Nenime

Kære du 

Bekymringerne for vores børn er noget af det sværeste at være i. 

Jeg kan genkende din beskrivelse i vores datter. Hun var aldrig særligt pludrende som baby, tilgengæld græd og skreg hun rigtig meget. 

Jeg har lige trevlet igennem videoer fra da hun var 7 mdr og frem. De er næsten helt tavse, men hun taler meget med kroppen, dvs. vifter med ben eller arme osv. Hun laver få lyde som minder om hvin, men plidrer først på de videoer jeg har da hun er omkring 10-11 mdr. 

Jeg var selv vanvittigt bekymret, og påtalte det over for alle der ville lytte, men der var ingen der var synderligt bekymrede. 

I dag er hun 3,5 år og munden står ALDRIG stille. Jeg kan endda nogengange savne at hun ikke kunne snakke ��

Dermed ikke sagt at det er sådan din datter bliver, men det er i hvert fald en positiv historie. 

Det kan være ørerne, men det kan jo også være at hun har haft sit fokus et andet sted, f.eks. på det motoriske, på sanserne, på mad... og derfor bare ikke finder det der pludren særlig interessant ��

Din bekymring kan vi nok ikke få til at forsvinde, men prøv at huske på alle de ting hun er god til - det glemte jeg ofte selv. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. august 2021

Enzoen

Nenime skriver:

Kære du 

Bekymringerne for vores børn er noget af det sværeste at være i. 

Jeg kan genkende din beskrivelse i vores datter. Hun var aldrig særligt pludrende som baby, tilgengæld græd og skreg hun rigtig meget. 

Jeg har lige trevlet igennem videoer fra da hun var 7 mdr og frem. De er næsten helt tavse, men hun taler meget med kroppen, dvs. vifter med ben eller arme osv. Hun laver få lyde som minder om hvin, men plidrer først på de videoer jeg har da hun er omkring 10-11 mdr. 

Jeg var selv vanvittigt bekymret, og påtalte det over for alle der ville lytte, men der var ingen der var synderligt bekymrede. 

I dag er hun 3,5 år og munden står ALDRIG stille. Jeg kan endda nogengange savne at hun ikke kunne snakke ��

Dermed ikke sagt at det er sådan din datter bliver, men det er i hvert fald en positiv historie. 

Det kan være ørerne, men det kan jo også være at hun har haft sit fokus et andet sted, f.eks. på det motoriske, på sanserne, på mad... og derfor bare ikke finder det der pludren særlig interessant ��

Din bekymring kan vi nok ikke få til at forsvinde, men prøv at huske på alle de ting hun er god til - det glemte jeg ofte selv. 

1000 tak fordi du tog dig tid til at skrive. Var der de klassiske pludrer lyde fra start eller havde hun en anden lyd udover hvin? Da hun begyndte at pludrer ved 10-11 mdr kom stænder der dadada osv så bare pludselig eller var der et stadie inden hvis du kan huske det?

jeg er også så bekymret og undrer mig virkelig… det er så hårdt at gå i. Håber vi får samme historie som jer - med en meget talende pige om nogle år

Anmeld Citér

3. august 2021

Anonym_2020

Hej igen

Jeg kan ikke finde ud af, at svare direkte på tråden, men håber det giver mening her. Vores dreng sagde lyde samme sag som drænet, hvilket var helt helt anderledes, end hvad vi var vant til. Dog har det været en lang proces fra han fik dræn til sproget udviklede sig. Hvad siger fagpersoner? Vi fik at vide dengang at alt nok skulle komme med tiden, men at det bare tog længere tid for ham og ville sådan ønske at jeg ikke havde bekymret mig, som jeg gjorde for det viste sig at de havde ret - en af grundene til jeg også skriver til dig for vigtigt at nyde sit barn og ikke være nervøs. Han var som sagt 14 mdr. men som 2-årig havde han fortsat et meget lille ordforråd og meget sprogforsinket. På 6 uger kom det dog pludseligt i gang og nu som 3,5 årig har vi fået at vide at han rent ordforrådsmæssigt er meget langt fremme og han har færre og færre udtalefejl. Men vi har selv og både vuggestue og børnehave også arbejdet meget aktivt med sproget ��

Anmeld Citér

3. august 2021

fehår

Min ældste pludrede aldrig. Hun talte sent, og hendes sprog tog først for alvor fart, efter hun var 2 1/2 år. I dag er hun fire og langt fremme sprogligt ifølge børnehaven. 

Jeg er heller ikke sikker på, at min yngste pludrede, når jeg tænker over det. Der var jeg bare ikke bekymret over det længere, så det fik ikke min opmærksomhed. Hun er 2 år nu og snakker som et vandfald og er også langt fremme sprogligt. 

Ingen af mine var ørebørn. De havde bare travlt med alt muligt andet.

Anmeld Citér

3. august 2021

Nenime

Enzoen skriver:

1000 tak fordi du tog dig tid til at skrive. Var der de klassiske pludrer lyde fra start eller havde hun en anden lyd udover hvin? Da hun begyndte at pludrer ved 10-11 mdr kom stænder der dadada osv så bare pludselig eller var der et stadie inden hvis du kan huske det?

jeg er også så bekymret og undrer mig virkelig… det er så hårdt at gå i. Håber vi får samme historie som jer - med en meget talende pige om nogle år

Kæmpe virtuelt kram - det ER hårdt, uanset hvor irrationelt andre siger det er. 

Jeg kan ikke huske det så tydeligt mere, men jeg vil vove at påstå at hun aldrig pludrende i traditionel forstand da hun var baby. Da hun blev de der 10-11 måneder kom der lidt flere stavelser (Baba, Dada osv.) men det var stadig meget begrænset og ikke hver dag. Hun lavede en del lyde men det var med lukket mund og mere sådan noget som mmmm eller nnnn (hvis det giver mening). 

Fra 1 år tog det virkelig fart synes jeg, og hun har aldrig været bagud i at tale rigtige ord, på trods af at hun jo ikke var i træning til at forme ordene. 

Jeg synes du skal fortælle din SP om din bekymring, og hvis du allerede har delt den, så gør det igen. Så kan hun forhåbentlig give sig nogle beroligende ord med på vejen, eller evt. henvise til andre instanser. 

Det er helt naturligt at være bekymret, så du må endelig ikke tro at det er sig der er forkert på den. 

Anmeld Citér

1. september 2021

Enzoen

MamaGulloev skriver:

Min yngste pludrede ikke ret meget som baby. Først efter hun er begyndt på de første ord er hun begyndt at pludre også. Det er lidt som om hun først fandt ud af at hun kan snakke da hun lærte første ord og nu har hun pludselig en masse på hjertet, selvom hun ikke kan mange ord endnu. Hun er 1½ år, og kan en håndfuld ord ca. Storesøster snakkede i sætninger som 1½-årig så der er kæmpe forskel.

Tak for dit svar. 
hun bliver 10 mdr om lidt og stadig meget få lyde… var der ingen som var bekymret hos jer? Var du ikke selv? Hvornår begyndte hun at snakke?

Anmeld Citér

1. september 2021

Enzoen

Nenime skriver:

Kæmpe virtuelt kram - det ER hårdt, uanset hvor irrationelt andre siger det er. 

Jeg kan ikke huske det så tydeligt mere, men jeg vil vove at påstå at hun aldrig pludrende i traditionel forstand da hun var baby. Da hun blev de der 10-11 måneder kom der lidt flere stavelser (Baba, Dada osv.) men det var stadig meget begrænset og ikke hver dag. Hun lavede en del lyde men det var med lukket mund og mere sådan noget som mmmm eller nnnn (hvis det giver mening). 

Fra 1 år tog det virkelig fart synes jeg, og hun har aldrig været bagud i at tale rigtige ord, på trods af at hun jo ikke var i træning til at forme ordene. 

Jeg synes du skal fortælle din SP om din bekymring, og hvis du allerede har delt den, så gør det igen. Så kan hun forhåbentlig give sig nogle beroligende ord med på vejen, eller evt. henvise til andre instanser. 

Det er helt naturligt at være bekymret, så du må endelig ikke tro at det er sig der er forkert på den. 

Tak tak tak!

min pige bliver 10 mdr om lidt. Lydene er præcis som du beskriver. Men lukket mund og og meget mmmn nnnnn…

du kan tro - taler med alt og alle om det. Børnelægen siger hun ser fin ud (det har jeg heller ikke selv tvivlet på) og sp er bekymret/undrende over manglende lyd. Var din sp aldrig det?

åh håber vi får samme historie som jer og min bekymring kan pakkes langt væk.

tænkte/var du slet ikke selv bekymret?

Anmeld Citér

1. september 2021

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Enzoen skriver:

Tak for dit svar. 
hun bliver 10 mdr om lidt og stadig meget få lyde… var der ingen som var bekymret hos jer? Var du ikke selv? Hvornår begyndte hun at snakke?

Der er ingen der har nævnt bekymring mht sproget. Og vi er blevet fulgt af mange forskellige instanser, blandt andet spædbørns psykiatrisk ambulatorium (af andre årsager). 

Vuggestuen er først lige begyndt at nævne at hun jo godt nok ikke siger mange ord, og det er et obs punkt. Men samtidig har hun en rigtig fin sprogforståelse, og forstår alt hvad man siger til hende.

Hun var vel lige omkring et år da det første ord kom. Måske 14 mdr. Jeg er ikke bekymret, jeg tænker det nok skal komme.

Vi træner det ved at sætte ord på alting. Hvad hun gør, hvad jeg gør, hvad storesøster gør, følelser, farver, former, alt.

Anmeld Citér

1. september 2021

Nenime

Enzoen skriver:

Tak tak tak!

min pige bliver 10 mdr om lidt. Lydene er præcis som du beskriver. Men lukket mund og og meget mmmn nnnnn…

du kan tro - taler med alt og alle om det. Børnelægen siger hun ser fin ud (det har jeg heller ikke selv tvivlet på) og sp er bekymret/undrende over manglende lyd. Var din sp aldrig det?

åh håber vi får samme historie som jer og min bekymring kan pakkes langt væk.

tænkte/var du slet ikke selv bekymret?

Vores SP var aldrig bekymret, nej. Hun sagde bare at alle børn var meget forskellige, og at vores datter jo var fint med på så mange andre områder. 

Vi blev fulgt på børneafdelingen pga. andre ting, og de nævnte heller aldrig noget. 

Jeg var EKSTREMT bekymret, men jeg fandt på en eller anden måde ud af at være i det, for det var ude af mine hænder. Der var desuden også andre udfordringer, og jeg tror bare vi var i undtagelsestilstand i de første 2 år af hendes liv. 

Så, jeg har desværre ingen gode råd eller svar. Kun støtte og en viden om at du ikke er alene. 

Anmeld Citér

2. september 2021

Enzoen

Nenime skriver:

Vores SP var aldrig bekymret, nej. Hun sagde bare at alle børn var meget forskellige, og at vores datter jo var fint med på så mange andre områder. 

Vi blev fulgt på børneafdelingen pga. andre ting, og de nævnte heller aldrig noget. 

Jeg var EKSTREMT bekymret, men jeg fandt på en eller anden måde ud af at være i det, for det var ude af mine hænder. Der var desuden også andre udfordringer, og jeg tror bare vi var i undtagelsestilstand i de første 2 år af hendes liv. 

Så, jeg har desværre ingen gode råd eller svar. Kun støtte og en viden om at du ikke er alene. 

Tak endnu en gang fordi du svarer. Det er sindsygt hårdt at gå i. Er så bange for der er noget kognitivt galt :-(

men må prøve at holde fast i hun måske bare er langsom på det punkt og ikke så meget andet. Hun er motorisk aldersvarende, let til smil, ammes fint og spiser nogenlunde - sover dårligt - som en baby nu en gang oftest gør men ja lyd er bare så lidt og hårdt at gå i… man bliver jo konstant mindet om den manglende verbale kommunikation

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.