Diduu skriver:
Jeg har en søn på 8 år, som jeg kæmper 2 kampe med, som jeg ikke ved hvordan man bedst takler.
1. han går i 1 klasse, blevet skoleudsat 1 år pga. for tidlig fødsel, så han skal mere ses på som en 7-årig.
selvom han blev skoleudsat, så er han udfordret i skolen. Han er bagud fagligt i forhold til hans kammerater. Lærerne har i 1 år sagt, at det nok skal komme, han skal bare knække koden. Men det siger de stadig her et år senere og på det år er han bare kommet længere og længere bagud. Og hvad så, når han knækker koden. Så vil de andre jo stadig være langt foran ham. Han laver ingenting i skolen og det betyder at han skal lave det derhjemme fordi han har brug for en som kan sidde ved ham hele tiden og hjælpe ellers får han ikke lavet noget. Det er jeg godt klar over at de ikke kan i skolen, så derfor får han lavet mere hjemme end i skolen. Han er usikker på sin selv og vil derfor ikke lave det. Han har slet ikke interesse i at lære. Han bliver sur på mig, bare jeg nævner ordet lektier. Jeg skal stå på mål med både skældsord og til tider slag, hvis jeg forlanger at han skal lave bare lidt lektier. Lærerne siger til os, at vi ikke må presse ham og at vi kun skal bruge 10-15 min på lektier hjemme, men det tager tit 10 min for ham at regne 5+5 sammen eller læse en sætning. På den måde kommer han jo ingen vegne. Hans lillesøster som er 2 år yngre har indhentet ham og dette påvirker ham meget. Han spørger hver gang han skal lave lektier, hvorfor han skal lave dem og at det er dumt og at han ikke gider. Han kan ikke engang alfabetet. Når han skal læse, så gætter han sætningen ud fra billedet. Han er heldigvis godt med på det sociale, virket er det vigtigst for mig. Alle vil gerne lege med ham og han har flere legeaftaler. Så det er kun på det faglige at han har problemer.
bør vi få en hjemmeunderviser hjem til os. Bør jeg selv undervise, skal han skifte skole eller hvad muligheder er der.
2. han er utroligt fintfølende. Hans hår må ikke stritte så meget som en millimeter, så græder han i 2-3 min og vil ikke i skole fordi hans hår stritter (det stritter ikke). Når han skal spise, så vil han ikke spise maden, hvis hans lillesøster bare har rørt ved hans tallerken, så er der baktier på og hvis maden ikke ligger rigtig så spiser han det ikke.
der kan være for meget smør på, for lidt smør på, brødet kan være knækket i hjørnet, maden kan være brændt lidt, osv.
disse 2 ting fylder så meget i vores hverdag, at det tager på alle kræfter. Bør vi tale med en børnepsykolog. Skolepsykologen har afvist ham
Jeg er helt enig med din søns lærere. Giv ham ro og lad være at presse ham. Det ville være et sandt mirakel, hvis samtlige børn i en 1. klasse var bare omtrent lige langt i deres læring, og du skal ikke sammenligne ham med klassekammeraterne. For nogle børn tager det flere år, før de kan fokusere og koncentrere sig om fx at knække læsekoden. Det absolut værste, man kan gøre for dem, er at give dem indtryk af, at det er et stort problem - og at tvinge dem til endnu mere af det, de har svært ved.
Forestil dig, at du ikke var god til dit arbejde. Du kunne ikke skifte arbejdsplads - man skal jo gå i skole. Når du så egentlig havde fri, skulle du i stedet bruge kræfter på endnu mere af det, du havde så svært ved. Jeg gætter på, det ville hænge dig langt ud af halsen, og at du ikke ville være det fjerneste motiveret og parat til at nikke den en skalle næste dag. Til gengæld ville du dagligt blive mindet om, at du ikke “duede”, ikke slog til. Og når alle andre kunne finde ud af det, hvad sagde det så om dig og dit værd? - Her kan du så lægge til, at der er tale om et lille barn.
Man kommer ikke uhjælpeligt og uopretteligt “bagud” i skolen, fordi man ikke har let ved det faglige i de yngste klasser. Der er ikke noget fast “pensum”, som man misser for tid og evighed. Nogle børn kommer sent i gang og stryger så afsted. Andre er hurtige i de små klasser og går så ned i tempo. Det er jo små mennesker i evig udvikling.
Hvis han konstant oplever skole og læring som noget, han ikke duer til, vil han blokere og miste både selvværd og motivation for at komme i skole. Giv ham i stedet et break - fokuser på det, han rent faktisk er god til - ros ham for og dyrk hans stærke sider, om det så er at spille fodbold eller kende forskel på bøgeblade og egeblade. Der er stensikkert meget, han er bedre til end sin søster - mind ham om dét og lad ham få nogle sejre.
Og lyt for guds skyld til lærerne - de har både viden og erfaring.
Mvh. en lærer - og mor til tre børn, hvoraf den midterste først rigtigt blev læringsparat fra 4. klasse og nu er ved at skrive sin bachelor i biologi.